Skrudde av pc'en under windows oppdatering

11 innlegg i emnet

Skrevet

Hei! :huh:

Igår kveld fikk jeg opp en forespørsel om widows xp programvareoppdatering på min Packer Bell (laptop), Det er jo helt normalt så jeg godtok, og startet oppdateringen.

Da den var kommet halveis fant jeg ut at jeg måtte gå og jeg hadde dårlig tid! Så jeg prøvde å skru av Pc'en på vanlig måte ( start-meny), men det funket ikke. Så dum som jeg var holdt jeg inne power knappen, noe som jeg gjør de gangene jeg må løpe, og pc'en gikk av.

Problemet mitt er at når jeg no prøver å starte laptopen min kommer det opp feilmelding om at daten skrus av for å hindre skade på hardisken. Deretter trykker jeg f8 for å prøve å starte med den sist fungerende oppstarten. Det går heller ikke og feilmeldingen "stop 0x0000007B" kommer opp. Jeg har prøvd alle de ulike oppstarts mulighetene og ingen av de fungerer.

Google pleier som regel og hjelpe meg, men i dette tilfelle fant jeg ingen hjelp i det. Jeg har skjønt at jeg sikkert må reinstallere Windows XP, men fikk ingen CD eller lignende med da jeg kjøpte pc'en min for et par år siden.

Jeg er ganske Lost når det gjelder ting som dette, så det hadde vært kjekt med litt hjelp! Dette er litt krise for meg fordi jeg bruker den en del til jobb og jeg har mye regnskap o.l liggende på hardisken.

Mvh Waaler :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ta en titt her og se om ikke dette kan løse problemet ditt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ta en titt her og se om ikke dette kan løse problemet ditt. :)

Jeg har vært der inne å lest før, men jeg må innrømme at jeg ikke ble så mye klokere :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her har du nok skadet registeret eller noen filer. Feilmeldinger ligner litt på de man får dersom en driver mangler og da er det ofte snakk om AHCI-drivere (SATA).

Ikke at jeg har stor tro på at det vil fungere, men kansje det er vært å prøve: Gå inn i bios og sett kontrolleren til IDE-mode.

Det er litt forskjellig fra maskintype til maskintype hvordan denne instillingen er oppgitt, men kluet er at denne instillingen skrur av behovet for "SATA/RAID"-driver. Harddisken leses med den innebygde IDE-støtten = trenger ikke drivere...

Dette gjelder kun nye maskiner med SATA hardisker og det er typisk å ha nyere OS på disse maskinene ( Vista ). Har du ikke en maskin med SATA harddisk er dette tipset I hverfall ikke til hjelp. :)

Test dette, da det tar liten tid å prøve ut. Dersom dette ikke fungerer bør du koble harddisken til en annen pc for å sikkerhetskopiere dine filer. Etter dette kan du kjøre gjennoppretting fra sjult partisjon...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kommer heller ikke til recovery partisjonen med tastevalg F11 (mener at det gjelder Packard Bell-maskiner)?

Om du ikke har fått med Windows-CD, eller recovery-disker med maskinen din, så skal det ligge en skjult partisjon på harddisken din.

Om du når denne (eller det viser seg at du har recovery CDer liggende, som du da starter opp maskinen med), se om du får et valg om å reparere Windows-installasjonen.

Hvis du får opp et vindu med blinkende markør, skriv inn kommandoen CHKDSK /R og klikk Enter.

Følg anvisningen videre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Trykk F8 under oppstart.

Oppstartsalternativ "Bare kommandolinjen"

Fra kommandolinjen:

chkdsk C: /r (eller C:\Windows\System32\chkdsk C: /r)

Hvis du får spørsmål om å foreta disksjekk på neste restart så svar J, og restart maskinen.

sfc /scannow (eller C:\Windows\System32\sfc /scannow)

CHKDSK er en omfattende sjekk av harddisken for skader. /R betyr at den skal reparere feil.

SFC foretar sjekk og reparasjon av systemfiler.

------

Alternativ hvis dette ikke virker:

LÅN en full versjon installasjons-CD for XP fra noen du kjenner (med samme språk som det du har nå).

Sett opp CD-ROM som første bootdevice i BIOS (boote fra CD før den prøver å boote fra harddisk).

- How to enter BIOS setup (F1, F2, DEL, ESC eller F10 er vanligste taster)

Boot fra installasjons-CD.

Her får jeg ikke gitt deg resten av oppskriften nøyaktig siden jeg ikke har slik CD selv, men du skal velge alternativ "Reparasjon" fra en meny.

- Start med minst mulig omfattende reparasjon = CHKDSK og SFC

- Hvis dette ikke lykkes kan du prøve reparasjons-installering av operativsystemet.

EDIT: Fant en oppskrift som ble lansert idag.

------

Alternativ 2: Systemgjenoppretting

Systemgjenoppretting kan være nødvendig siden oppdatering bare er halvveis installert. Gjenopprett systemet til en av de nærmeste dagene før maskinen krasjet.

Dette kan kjøres fra kommandolinje: C:\Windows\system32\Restore\rstrui.exe

Det kan også kjøres på vanlig måte via menyer i Windows.

Systemgjenoppretting kan fikse problemet på et tidlig tidspunkt også - som et alternativ til SFC. Pass uansett på å kjøre CHKDSK før du velger en systemgjenoppretting for å unngå enda mer problemer.

------

Litt mange alternativer ?

Jeg skulle gjerne gitt deg enklere oppskrift, men ofte må vi tilpasse løsninger underveis. Hvis 1 metode ikke lykkes må vi prøve en annen osv.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for svar! Jeg forstår hva jeg trenger å gjøre i grove trekk :rolleyes: men jeg er ganske redd for filer og dokumenter jeg har lagret på hardisken. Vil noen av disse dokumentene kunne bli fjernet eller skadet vist jeg prøver på noe av det du har nevnt ? :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden jeg ikke har XP-cd selv er ikke svarene mine de beste på dette området.

Det viktigste punktet er trolig å få foretatt en CHKDSK.

Dette er et "lavrisiko-tiltak" som du egentlig ikke kommer utenom.

I dette tilfellet vil CHKDSK trolig finne noen feil og reparere disse, det vil si at det trolig vil være feil på 1 eller flere systemfiler både før og etter CHKDSK. Forskjellen er at filene er lesbare, så du får en feilmelding om hvilken fil det gjelder.

SFC fikser kun systemfiler hvis de er skadet, og er ikke noen trusel for dokumenter, musikkfiler eller noe annet.

Systemgjenoppretting er ikke en trusel mot dokumenter eller andre personlige filer, men du vil temmelig sikkert miste programmer og drivere som er installert etter den datoen du velger å gjenopprette til.

Største risiko for å gjøre feil er ved bruk av CD. Feil valg på menyer kan medføre at du installerer ALT på nytt. Ofte medfører en full installering at alt som er på disken blir slettet.

------

Del oppgaven inn i flere små deler ?

Å trykke F8 under oppstart for "Bare kommandolinjen" er helt trygt.

Hvis dette fungerer så kjør CHKDSK /R (som beskrevet tidligere, eventuelt med restart)

Hvis CHKDSK ble gjennomført så forsøk først om maskinen starter som normalt i Windows, eventuelt se om du får noen feilmeldinger under oppstart.

Ved feilmeldinger under oppstart eller stopp under oppstart:

SFC er "mildere" reparasjon enn systemgjenoppretting. Forsøk SFC først ?

Du må trolig bruke systemgjenoppretting uansett for å bli kvitt den halvveis installerte oppdateringen, men jeg hadde trolig prøvd SFC først likevel.

Mest sannsynlig er dette et "enkelt" problem hvor noen systemfiler er skadet eller halvveis installert.

Frem til hit er dette "relativt trygge" tiltak med svært liten sjanse for å miste data, men med gode sjanser for å løse problemet.

------

Hvis du ikke kommer inn på "Bare kommandolinjen" under oppstart kan det være mer aktuelt å finne løsninger for å redde data, men foreløpig er risikoen lav.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Greiaste måten synes eg er å lage seg ein ultimate boot cd. Last ned programmet, og generere ein CD som du då kan boote opp windows med (utan å bruke harddisken). Då kan du berre kopiere eller brenne ut alt du er redd for før du byrjar på fikse. Så då gjer det heller ikkje noko om windows går heilt i hundane. Så lenge harddisken er intakt så får du alltid lett tilgong til innhaldet via denne cd'en.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei! :huh:

Igår kveld fikk jeg opp en forespørsel om widows xp programvareoppdatering på min Packer Bell (laptop), Det er jo helt normalt så jeg godtok, og startet oppdateringen.

Da den var kommet halveis fant jeg ut at jeg måtte gå og jeg hadde dårlig tid! Så jeg prøvde å skru av Pc'en på vanlig måte ( start-meny), men det funket ikke. Så dum som jeg var holdt jeg inne power knappen, noe som jeg gjør de gangene jeg må løpe, og pc'en gikk av.

Problemet mitt er at når jeg no prøver å starte laptopen min kommer det opp feilmelding om at daten skrus av for å hindre skade på hardisken. Deretter trykker jeg f8 for å prøve å starte med den sist fungerende oppstarten. Det går heller ikke og feilmeldingen "stop 0x0000007B" kommer opp. Jeg har prøvd alle de ulike oppstarts mulighetene og ingen av de fungerer.

Google pleier som regel og hjelpe meg, men i dette tilfelle fant jeg ingen hjelp i det. Jeg har skjønt at jeg sikkert må reinstallere Windows XP, men fikk ingen CD eller lignende med da jeg kjøpte pc'en min for et par år siden.

Jeg er ganske Lost når det gjelder ting som dette, så det hadde vært kjekt med litt hjelp! Dette er litt krise for meg fordi jeg bruker den en del til jobb og jeg har mye regnskap o.l liggende på hardisken.

Mvh Waaler :huh:

Hei!

Hvis du skrudde av under oppdatering så er nok filene dine korrupte ( det vil si at filene ble avbrutt under skriving til disken ),

det beste du kan gjøre er å starte opp med windows cd'n og kjøre en repair. Da vil du ikke miste noe på disken.......

Har du en cd key så kan du laste ned en OEM versjon gjennom torrent nettverket, eller kanskje noen du kjenner har en OEM versjon liggende.

Lykke til :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden du har fått forslag om repair fra CD linker jeg til en oppskrift som ble lansert idag.

Les også kommentarene til artikkelen, siden noen er kritiske til løsningen mens andre er fornøyde.

Selve artikkelen er til god hjelp i denne tråden, siden den beskriver detaljer tydeligere enn jeg klarte i et av innleggene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive