[LØST] Lage server hjemme.

12 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Tenkte på å ta min gamle pc å installere server os på den.

Hva er lettest av linux sin og windows? Hva burde jeg tenke på osv osv?

Å er det mulig å lage en CS server på den? som jeg kan ha privat å invitere mine venner til den?

Spec på pcn er 2GB ram. 2.2 Ghz 2 kjerna. 250gb harddisk.

Å om det er mulig å sette opp et egent hjemme domene. Er det da mulig å lagre en website der?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kommer litt an på hvilken server du tenker på.. skal du ha ren filserver for lagring av film, musikk og bilder, eller en gaming server?

Kan du Linux nok til å administrere det og det er kompatibelt med det du skal gjøre, så bruk Linux. Men er du helt ny i Linux, tar det tid å lære seg å administrere det, men fult mulig.

Kan du ikke linux, vil jeg anbefale Windows, du kan enkelt bruke XP til dette, det er ingen behov for server2003 eller server2008.

Skal du ha CS server, bør du først å fremst ha linjekapasitet til å håndtere dette, ellers vil det nok bli mye lagg, tregheter og forsinkelser. Så her er det litt avhengig av linjekapasitet etc.

Speccen din er ok til filserver etc, der du bare skal lagre ting og tang som du bruker, du kan også fin streame fra dette. Bra er det jo også om du kan utvide med flere disker senere om du ser dette som nødvendig.

Du kan sette opp eget domene ja (men må bestilles), om du har router som støtter DMZ sone, så har du mulighet til det. Spørsmålet er vel om du har fast eller statisk IP adresse fra din leverandør. Har du fast, er det ingen problem, har du statisk, må du trikse litt for å få det til. Men igjen, her er det greit med litt høy linjekapasitet ut, spesielt om du har tenkt å ha en del trafikk på linja. Webside kan lagres her uten problemer. Litt kunnskap trenger du.. men er du blank, så får du hjelp her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tenkte gaming server.

så kan bruke xp til eks cs?

Akkurat nå er det windows 7 på den.

Endret av Mariuz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har desverre aldrig satt opp CS server selv.. så det kan jeg lite om, men vet folk har gjort det.. men som sagt.. du bør ha linjekapasitet til det. Og Ja, vil tro det skal gå uten problemer på XP, så vidt jeg vet er ikke CS server så opphengt i hvilken plattform den kjører på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har desverre aldrig satt opp CS server selv.. så det kan jeg lite om, men vet folk har gjort det.. men som sagt.. du bør ha linjekapasitet til det. Og Ja, vil tro det skal gå uten problemer på XP, så vidt jeg vet er ikke CS server så opphengt i hvilken plattform den kjører på.

Som sagt det går fint å sette opp en server på XP . En CS server trenger ikke de store systemkrav. Det som er viktig er din Upload hastighet da hver slot krever båndbredde

Normal CS server bruker ut 4 KBps, og max er 8 KBps (Default maxrate tror jeg ).

4 KBps * 8 bites in a byte = 32 kbps / slot

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen som vet om en god guide? har erfaringer, eller vært borti noe, så jeg slipper å google meg til en god guide =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv denne:

(Edit- vet ikke om denne tutorialen passer deg, men XAMPP finner du masse info på. Just Google it ! )

Windows Home server er vel egentlig ment som en server for multimediadeling i et hjemmenettverk, så jeg støtter forslag om å kjøre serverprogram på et OS du allerede kjører.

Hmmm.

Jeg lurer på at dette var litt feil info i forhold til spørsmålet....

CS-server program ligger vel kansje på spillets installasjonsplate eller lastes ned.

Jeg trekker herved forslaget mitt :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som plaster på såret fant jeg denne guiden til deg: http://blogg.wodwin.com/?tag=counter-strike-16-server

Egentlig finner du sånt ved å bruke google selv da.

Ps som flere har sagt her trenger du bra upload. Dermed kan ADSL bli litt tregt dersom du får mange klienter på serveren din....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

har 3.5mb Linje. håper det holder til en liten server =)

Nå tenkte jeg på CSS server, men kan prøve å sette opp 1.6 server, er da noen som enda spiller det, alle "fjortissene" spiller CSS for tiden :P

Endret av Mariuz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Som sagt det går fint å sette opp en server på XP . En CS server trenger ikke de store systemkrav. Det som er viktig er din Upload hastighet da hver slot krever båndbredde

Normal CS server bruker ut 4 KBps, og max er 8 KBps (Default maxrate tror jeg ).

4 KBps * 8 bites in a byte = 32 kbps / slot

Lurer litt på dette og trenger det inn med en teskje.

Så CS vil ikke ha noen problem med Windows Home Server, men vil WHS ha problemer med å kjøre CS???

Om en har feks 10stk med 32 kbps / slot = 320kbps og en 750kbps linje ned, vil jeg ha problem med å kjøre dette? Spesielt med tanke på at denne linjen brukes ved å sende/motta mail og.

Har tenkt på en gammel PC som jeg har stående, med 2,8GHz Intel CPU og 4Gb ram, denne ønsker jeg å innstallere WHS på, sette den opp i et nettverk og ha alle mine media filer(.mkv, .iso og mp3 filer på), som blir streamet ifra denne til dem andre PCene som står i nettverket med denne.

Vil denne PCen kunne drive WHS, være en mediaserver + drive CS?

Endret av zx300
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan sette opp eget domene ja (men må bestilles), om du har router som støtter DMZ sone, så har du mulighet til det. Spørsmålet er vel om du har fast eller statisk IP adresse fra din leverandør. Har du fast, er det ingen problem, har du statisk, må du trikse litt for å få det til. Men igjen, her er det greit med litt høy linjekapasitet ut, spesielt om du har tenkt å ha en del trafikk på linja. Webside kan lagres her uten problemer. Litt kunnskap trenger du.. men er du blank, så får du hjelp her.

Fast eller statisk? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive