Wake-on-lan - program for batchkjøring?

6 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

Jeg tester for tiden ut et program som heter LanState Pro. Der kan jeg lage en oversikt over alle maskiner i nettverket, og kjøre shutdown/boot på dem.

Men det jeg er på jakt etter er et program som kan kjøre en batch med shutdown og en batch med boot hver dag mandag-fredag.

Slik at alle maskiner skrus på klokken 06:00 om morgenen, og av klokken 20:00 på kvelden. Har ikke funnet en slik funksjon for regelmessing shutdown/boot i Lanstate.

Noen som kjenner til et slikt program? Alle maskiner har atx 2.01 strømforsyninger og har wake-on-lan aktivert. Kjører foreløpig med bios-boot på en del maskiner, men ikke alle maskinene har den funksjonen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kunne vært veldig interessant, men det krever .Net framework versjon 1.1 og jeg får ikke nedgradert til det på maskinen som skal kjøre programmet :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du vurdert å bruke script? Du kan bruke et script som kjører nbtstat mot alle IP-adresser på et subnet for å finne MAC-adressen.

MAC skrives til en tekstfil og scriptet kjører så WOL mot alle MAC-adresser i tekstfilen. Mer info.

Lag en scheduled task i Windows som kjører scriptet daglig.

For shutdown kan du bruke psshutdown.exe i et script. Jeg kan lage scriptene for deg hvis det blir aktuelt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tester et program som heter ManageEngine OpUtils 5 nå. Wake-on-lan fungerer bra, og det har også schedule funksjon hvor jeg kan gjøre unntak for helger. Shutdown har programmet derimot ikke.

Har vært inne på tanken å skrive et script som håndterer shutdown og boot, men jeg er redd det blir for enkelt. Jeg må lett kunne fjerne og legge til nye maskiner, og det må være forståelig for andre som ikke kan programere script. Jeg setter også pris på den ekstra informasjonen jeg får via et skikkelig network management program.

LanState Pro hadde vært perfekt, om det hadde hatt schedule funksjon :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

"Cut n past this into notepad and save with the extension ".vbs".

strComputer = "atl-dc-01"

Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _

& "{impersonationLevel=impersonate,(Shutdown)}!\\" & _

strComputer & "\root\cimv2")

Set colOperatingSystems = objWMIService.ExecQuery _

("Select * from Win32_OperatingSystem")

For Each objOperatingSystem in colOperatingSystems

ObjOperatingSystem.Shutdown(1)

Next

Replace strComputer with "." to reboot the machine on which you're running

the script, or the name/ip of the remote computer you want to shutdown. "

(kilde: http://techrepublic.com.com/5208-11184-0.h...sageID=1972192)

Her er jo et script for shutdown vertfall, WOL manager funker fint når du laster ned denne:

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Endret av chhaukas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive