[LØST] Dual boot Win7 og Vista uten Vista-DVD

7 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg lagde en ny partisjon med GParted og flaget Vista partisjonen med "boot". Fikk installert og kjørt Win7. Har siden prøvd å boote i den gamle Vista-partisjonen uten hell.

Jeg har ikke Vista-DVD. Jeg har prøvd EasyBCD uten å få det til.

I diskbehandling i Win7 står Vista-partisjonen som system, aktiv og primær.

Jeg har en Lenovo R500 og når jeg trykker F12 ved oppstart får jeg ikke opp Vista-partisjonen, bare DVD-stasjon, Win7, LAN og evt. USB-harddisk.

Forslag til løsning mottas med takk.

(Win7 fungerer forøvrig som en drøm :thumbup: )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du testet og gå på

Start -> Kjør (mulig det er i win7 så kan du jo teste Windows tast + R)

Og skriv "msconfig"

Sjekk boot.ini og se om du har dual boot der ?

Skal være mulig og stille dette i Windows.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spørs om det er så lett å ha to stk windows versjoner på en pc. Hva med å kjøre en av operativsystemene i vmware (windows 7) også teste den der.

Du kan prøve å redigere oppstartlasteren. men er ikke sikkert du får startet begge windows versjonene siden den ene overskrives.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spørs om det er så lett å ha to stk windows versjoner på en pc. Hva med å kjøre en av operativsystemene i vmware (windows 7) også teste den der.

Du kan prøve å redigere oppstartlasteren. men er ikke sikkert du får startet begge windows versjonene siden den ene overskrives.

Det er ingen problem å ha to Windows versjoner på samme fysiske harddisk i dualboot.

Hadde det vært Vista og XP, så kommer problemet med overskriving av bootlastere, som man fikser med program som Easy BCD

eller Vista BootPro.

Med Vista og Windows 7, så skal det ikke forekomme slike problemer, men noe har tydeligvis gått galt.

Du hadde ikke trengt å bruke Gparted, du kan redusere volumet og lage en ny partisjon gjennom diskbehandling i Vista.

Kanskje noe har gått galt under operasjonen med Gparted.

Det er alltid en viss risiko ved å øke eller redusere et volum som det er et operativsystem på.

Mitt forslag: Ta backup av ''Vista''-dokumenter gjennom Windows 7, og legg inn Vista på nytt.

Hvis du har kjøpt en maskin med Vista preinstallert uten medfølgende OS-DVD, så bør det ligge en recoverypartisjon skjult på maskinen din. Denne kommer du til sannsynligvis ved å trykke en av F-tastene under oppstart.

Ta en titt i brukerveiledningen som fulgte med PC-en.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du ikke har fått med Vista DVD som har OEM lisens er det også som pijano skriver her, mulig det ligger en recovery partisjon. Hvis ikke kan du ringe Lenovo for mere hjelp and dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Problemet er (midlertidig) løst. Brukte EasyBCD til å resette BCD storage (Fant det på forumet på NeoSmart).

Er nå tilbake i Vista, har ikke prøvd å boote Win7 ennå.

Takk for god hjelp :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå fungerer både Win7 og Vista i dual boot.

Etter å ha bootet i Vista, la jeg til en Windows Vista/Longhorn-entry (i Add/Remove entries i EasyBCD).

Så restartet jeg med Win7-dvden og reparerte denne entrien.

Problem solved.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive