Jeg Tror Jeg Har Fått Hard-Disk Problemer, Men Jeg Vet Ikke Hva Det Er...

22 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg snakker altså nå til dere fra "Sikkerhetsmodus." Dette må jeg på grunn av... vel... jeg vet ikke hva. Jeg tror maskinen ikke klarer å laste seg helt inn når jeg starter, for når jeg starter opp maskinen skjer følgende:

Den starter å boote systemet, Og alt funker bra til jeg kommer til den XP-logoen der med den blå linja som beveger seg. Der brukert den veeeeeeeeeeeeeeeeeeldig lang tid, for så til neste "symptom". Da blir skjermen svart en stund, for så også "blinke": der blir skjermen plutselig litt mørkere, for så å fort vende tilbake til den første svart-fargen. så står den slik en stund.

Så begynner den å laste. Velkommen-skjermen popper opp og slikt. så kommer skrivebordet fram. Men, med en gang jeg kommer inn, stopper hele greia opp. Og jeg må slå av pcen igjen. En annen gang fikk jeg bare bakgrunnen til skrivebordet istedenfor at jeg fikk noe som helst av skrivebordet fram. :blink: noen ideer om hva dette er, og hvordan jeg kan fikse dette?

Jeg bruker en IBM ThinkPad.

Har hatt et annet problem med oppstarten før også...

Jeg begynner å lure på om IBM = :thumbd:

Uansett, blir VELDIG glad for hjelp! :)

Endret av sebbeshs
Tråd flyttet til riktig kategori, og endret emnetittel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

last ned Malwarebytes' Anti-Malware 1.32,instaler det og ta en scann fra sikkerhetsmodus.

Hvis ikke det går,så kan du prøve Avira Rescue CD

Last den ned,dobbelklikk på den,sett en cd i brenneren,klikk kjør,cd brenneren skal dukke opp i vinduet,trykk burn cd.

Nu har du laget en cd du kan boote i fra hvis du har cd-rom som første boot device i bios.

Mini guide til Avira

Endret av ask99
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Blir pcen varm når den skrur seg av? Er det en gammel pc? Har du gjort endringer i Windows, som kan gjøre at den ikke loader korrekt, eller har du noen som helst mistanke om et aldri så lite virus?

EDIT: Ask postet mens jeg skrev, følg linken og ta en virus skjekk først du.

Endret av Martinius
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Til ask:Gjør det nå. Fant infisert objekt innen 10 sec. ikke dårlig. EDIT: 1 infisert fil: Registerfil.

Til Martinius: nei, ingen endringer eller noe. den blir ikke varm. Men er en mistanke om virus.

Foressten, så lagger den velding. og når den lagger, lager den en lyd: tuk tuk tuk tukukuk... tuk tuk tuk... :huh:

Endret av sebbeshs
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så det ble ingen forandring etter mbam scann?

Er du sikker på at ingen hardware er for varm,sjekk med PC Wizard 2008.1.871 ,den lyden du beskriver,høres ut som en vifte som slår bort i noe,det kan hende det bare er for mye støv inni en av kjøle viftene.( kan jo også være harddisken)

Hvis du skal være helt sikker på at pc'en er fri for virus,så kan du følge Itpro's virus guide,prøv Avira først,mest fordi jeg er nyskjerrig på om den finner noe ;)

Endret av ask99
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den "tuk-lyden"... Hvor kommer den fra? Høyttalerne eller fra en komponent i PCen (harddisk f.eks)?

I så fall, har du mistet ned PCen eller noe?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Den "tuk-lyden"... Hvor kommer den fra? Høyttalerne eller fra en komponent i PCen (harddisk f.eks)?

I så fall, har du mistet ned PCen eller noe?

Nei, Den Kommer Fra PCen. trolig hardisken. Men, jeg vet at den ikke skulle vært der.

Har ikke mistet pcen.

Endret av sebbeshs
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det kan jo være noe tull med ThinkVantage™® Active Protection System,hvis du har dette på pc'en (It temporarily parks the drive head until the system is stabilized)

Vet ikke om det var dette KongKlykken tenkte på!

Hva er det hele navnet på pc'en? Eller produktnr.

319852.jpeg

Endret av ask99
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

eeeeeh.... det vet jeg ikke... hvordan finner jeg det ut? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare et litra apropos: når du scanner, IKKE gjør noe annet på pc'n. Vent med alt til scannet er ferdig. Du skal altså ikke suse rundt på nettet samtidig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fant du produktnr. ?

Du skal ha noen verktøy på pc'en for å teste hardware, trykk F1ved oppstart,ta en Loop test for hardware,og hvis du ikke får noen røde error,så fortsett med F11 ved en ny oppstart.

Troubleshooting intermittent issues, lock-ups, and hangs - ThinkPad

Kan du se bildet i den siste posten min foresten? Du er enda i sikkerhetsmodus?

Endret av ask99
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har hatt et lignende problem.. det kom av at jeg hadde to antivirusprogram.

Når jeg slettet det "ekstra", funket alt fint igjen..

Kan dette være det samme?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

tror jeg fortsetterr i morgen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Funnet ut noe nå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Oppdatering på statusen min:

Er fortsatt i sikkerhetsmodus, er ingen virus på pcen og det navnet er... TYPE 2373-701 S/N 99-N5M52 05/02 tror jeg. Problemet er ikke at det er to AntiVirus pogram, DET vet jeg.

Endret av sebbeshs
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

lyd: tuk tuk tuk tukukuk... tuk tuk tuk

Kan være hdd som begynner og ta kvelden.

Hd Tune 2.55

Scan for error.

Start->kjør->cmd

chkdsk /r

finner skadede sektorer og gjenoppretter lesbar informasjon.

chkdsk /f

retter feil på disken.

I sikkerhetmodus er det et par ting du kan prøve.

Kontrolpanel->brukerkontoer(lag en ny bruker og prøv og logg deg på den)

Sette den tilbake til da den fungerte bra(husk du mister ingen peronlige data,fjerner bare det siste som er innstalert etter den dato du velger)

Start->programmer->tilbehør->systemvertøy->systemgjenoppretting

Endret av snippsat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøvde du en Loop test for hardware?

Og når det gjelder ThinkVantage™® Active Protection System,så se bilde.

320497.jpeg

Som du ser,så blir det mange forslag,så gi tilbakemelding på hva du prøver,og finner ut etter hvert.Det blir lettere å finne en løsning da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei igjen, har nå testet AVIRA, avira ga intet resultat, vel, jo egentlig. Men jeg kan fastslå; Det er INGEN virus/malware/spyware/ect. på pcen min. problemet er trolig en systemfeil, men hvilken type vet jeg ikke.

kjører HDTune 2.55og den sier at pcen min er ok.

PS: Har lagt merke til noe... jo lengre jeg har pcen på, jo mindre trøbbel lager den mens den er slått på.

Endret av sebbeshs
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Prøvde du Benchmark i HD Tune,hvilken Transfer Rate fikk du? Jeg har en Average på 30 MB/s på min usb-stick,så du bør ha høyere scoore enn det på din hd.

Prøvde du de andre tipsene til snippsat

Har du en xp cd-rom til pc'en,hvis ja,da kan du prøve en XP Repair Install

Og jeg spør igjen,har du prøvd Loop test for hardware? Trykk F1 ved oppstart av pc.

Fant du innstillingene til Active Protection System?

Legger ved en link til T41 2373-701,hvis du vil prøve nye drivere eller PC Doctor,osv

Endret av ask99
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøvde du Benchmark i HD Tune,hvilken Transfer Rate fikk du? Jeg har en Average på 30 MB/s på min usb-stick,så du bør ha høyere scoore enn det på din hd.

Jeg fikk den tuk-lyden mens jeg kjørte benchmark nå nettop og jeg la merke til noe inntresant; når tuk-lyden kom, falt transfer rate drastisk fort til null.

Utenom tuk-lyden faller transfer rate sakte men sikkert, men bare når jeg kjører benchmark. Men uansett, averange transfer rate er 17.2 MB. Dårlig eller hva?

Men det er med "tuk-lyd". uten tuk-lyd er den... eeeeh... 18.4 MB/s.

Prøvde du de andre tipsene til snippsat

Vel, jeg holder på.

Har du en xp cd-rom til pc'en,hvis ja,da kan du prøve en XP Repair Install

nei, det har jeg ikke. men jeg tenkte en liknende tanke...

Og jeg spør igjen,har du prøvd Loop test for hardware? Trykk F1 ved oppstart av pc.

Nei, jeg har ikke det ennå.

Fant du innstillingene til Active Protection System?

Eeeeh, nei...

Legger ved en link til T41 2373-701,hvis du vil prøve nye drivere eller PC Doctor,osv

Ok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Var borti et liknende problem i uken som var... Måtte faktisk ta ut HD og koble den til en annen maskin med XP og sette den opp som slave. Under oppstart vil XP muligens finne ut at det er noe galt med den tilkoblede HD (filtildelingstabeller tror jeg det het) og rette det før XP er ferdig lastet.

Koblet den så tilbake i PC'en den tilhørte fra starten av, og startet sikkerhetsmodus. Kjørte så programmet Advanced System Care ( http://www.download.com/Advanced-SystemCar....html?tag=mncol ), og rettet feilene som kom opp.

Da var det bare å boote som normalt og maskinen virket som før.

P.S. Byttet også antivirusprogram fra AVG til Avast! for sikkerhetsskyld da eieren påsto at "det kunne kanskje være noe galt med antivirusprogrammet også".

Prøv dette og se om det hjelper - lykke til :)

Endret av hentur
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Var borti et liknende problem i uken som var... Måtte faktisk ta ut HD og koble den til en annen maskin med XP og sette den opp som slave. Under oppstart vil XP muligens finne ut at det er noe galt med den tilkoblede HD (filtildelingstabeller tror jeg det het) og rette det før XP er ferdig lastet.

Ehh... Hvordan gjør jeg dette? Jeg vet knapt nok hvor HD er hen i pc'en. Og hvordan skal jeg koble den till en annen pc? Og sette den opp som slave?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive