[LØST] hvordan endre navn på nettadresser

14 innlegg i emnet

Skrevet

hei

eg lurer på åssen man endrer navn på nettadresser som feks en link. eg ser at de fleste gjør det , men eg finner ikke ut hvordan.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ved å bruke HTML.

Eksempel:

<a href="http://ITpro.no">Forumet.no</a>

Forumet.no

Ved å klikke på Forumet.no blir du egentlig sendt til ITpro.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

skjønner forsovidt, men åssen bruker eg sånn html då. aldri vært borti det før. aner ikke kor eg skal begynne å trykke engang :blink:

Endret av gjeewaytee
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

skjønner forsovidt, men åssen bruker eg sånn html då. aldri vært borti det før. aner ikke kor eg skal begynne å trykke engang :blink:

Hmm...altså følgende html-kode

<a href="http://www.itpro.no">Forumet.no</a>

lager en link med tekst Forumet.no som ved klikk fører deg til www.itpro.no

Det er vel ikke så mange måter å bruke det på annet enn det som står over. Du lager lenker med det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

w3schools.com

PS: Skriv bokmål eller nynorsk. Mye lettere å forstå for oss som kommer andre steder i landet fra enn det du gjør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

<a href="http://www.itpro.no">forumet.no</a>

det skjer jo ingenting når jeg skriver inn det samme som UltraSuper skrev....ser det kommer opp et sånn orangerosa felt der det står kode i det fargede feltet og så det som jeg har skrevet inn over her. skjønner ikke hvordan jeg skal få frem et sånt farget felt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor er det du prøver å bruke koden?

Er det her på forumet, på en hjemmeside, i et program eller hva?

Hvis det er her på forumet, tillater vi ikke bruk av HTML-koder. Da må du bruke BBKode i stedet for <a href

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg vil bare bruke de på forumer. husker jeg skulle vise en side med noen lykter til en bil. og den adressen eller linken ble på flere linjer. då skulle jeg ønsket å kunne gjort den linken om til feks "her er lyktene"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, da bruker du BB-kode.

Det gjør du slik:

[url=http://link til nettsted]Her kan du skrive hva du vil[/url]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal du bruke det på forumet så har du jo egen ikon her på forumet som gjør jobben for deg. Over vinduet der du skriver så er det en del ikoner.

Du har for eksempel ikonet b som gir deg fet skrift, ikonet i som gir deg kursiv/skråtekst osv. Sjette ikonet fra venstre side er for å lage lenker. Når du trykker denne så får du opp et vindu der du skiver inn webadressen til lenken, du trykker "ok" og får opp et nytt vindu der du skriver inn teksten som skal vises, f.eks "her er lyktene", og trykker "ok" igjen. Da er du ferdig :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

315529.jpeg

Se på bildet..

Skriv teksten du vil ha det, merk denne med musa (1)

Klikk på ikonet (2), og det popper opp et vindu der du legger inn link til nettstedet eller det du skal linke til og deretter ok.

Nå vil du se at den teksten du merket blir en link, som sender deg dit du har valgt å linke til.

Lite tips er også å på forhånd sjekke alle linker og innlegg som skrives, slik at man vet dette fungerer og blir rett.

Endret av Peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

fikk det til

EDIT: ja så enkelt va det. takk for hjelpen. spesielt takk til Peik og UltraSuper som pekte rett på der eg ville

Endret av gjeewaytee
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvordan gjør man det visst man skal lage link til nettside?

Endret av M4riuss
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive