[LØST] Email spam fra meg selv!

10 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg og min fatter har den siste tiden blitt infiltrert med spam-mail fra oss selv! Det renner inn mellom 20 - 30 slike mail hver bidige dag, alle fra avsenderen <min-epost-adresse>, og merket med rødt utropstegn for prioritert mail.

Jeg benyttter Mac, gjennom iMail, mens han kjører PC og Outlook. Vi befant oss ikke i samme nettverk når dette startet (dvs, jeg bor vanligvis 3 timers kjøring unna).

Felles er at vi begge benytter samme ISP, en lokal bredbandsleverandør (à la BKK). Jeg har prøvd å "lære" spamfilteret som ligger i leverandørens webmail-løsning, uten hell. Det står "Learned tokens from 1 message(s) (1 message(s) examined) " men dette hjelper ikke (det hjelper forsåvidt ikke på noen som helst mail). Jeg prøvde å ringe ISP`en, men de sa de ikke kunne hjelpe, og at jeg bare måtte skaffe meg en ny epost-adresse :blink:, noe som er bortimot det dummeste jeg har hørt!

iMail filteret klarer å plassere denne typen mail i en egen "uønsket" mappe, men ettersom jeg også mottar mailen direkte på iphonen min (som ikke har noe filter), så er avhengig av at webmailen klarer å ta seg av denne jobben.

Noen som har noen gode råd til oss?

Endret av r2d290
Tråden er flyttet til "Virus og antivirus".
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dere er nok ikke de eneste som får spam som står at det er fra deg selv.

314017.jpeg

Det som ISP'en sa er nok riktig. Det du kan gjøre er å skaffe deg en e-post adresse som du bruker når du registrerer deg på sider osv, og en som du bruker til e-poster mellom deg og venner og familie. Det finnes forøvrig også nettjenester som oppretter en e-post konto som vil bli borte iløpet av et bestemt tidsrom, og som du kan bruke til å registrere deg på nettsider.

Så snart din e-post adresse er lagt ut på internett eller at du har registrert deg på flere nettsider er du utsatt for spam, og det er ingenting du kan gjøre annet enn å skaffe deg et godt spamfilter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her kommer jeg muligens med årets latmannsløsning, men jeg fant ikke noe særlig relevant når jeg søkte på problemstillingen din i Google. Dog har jeg tenkt meg fram til følgende.

Hvis det er slik at den orginale webmailen din består med spamfilter, den renser altså alt vekk og setter det i en mappe (Junk mappen). Men iPhone mailen din mottar all mailen du får inn på webmailen... Det du da kan gjøre er som de sier hos ISP'en din, opprette en ny e-postadresse, men som et filter for iPhonen din. Du setter på en funksjon på den orginale webmailen din til å videresende all e-mail den får i inboks mappen til den nye e-postadressen. Da vil forhåpentligvis den nye epostadressen ikke ta imot junk mailen, men bare innboks mailen.

Hvis du da synkroniserer iPhonen din opp mot den nye e-mail kontoen din skal du nok bare få inboksmailen. På denne måten kan du jo desverre ikke sende mail fra iPhonen din med samme adresse som du bruker på PCen, men hvis du kan sette opp to ulike mottak for mail på iPhone kan du ja en adresse til å sende ut mail, og en annen til å motta.

Dette svaret ble meget komplisert, derfor snekret jeg sammen en liten illustrasjon.

ill.PNG

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden du kjenner avsenderen (deg selv) burde det være lett å få "strammet opp" synderen litt ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Desverre er det ikke lett å få en spamfri epost når din epostadresse først er kommet inn i spambotenes systemer.

Det beste tipset er forebyggende tiltakt. Vær kritisk til hvor du legger igjen din epostadresse.

pil.gif Les artikkelen 10 punkter mot uønsket e-post og datavirus for flere tips.

Selv bruker jeg også Microsoft Outlook som epostklient til min epostadresse her på ITpro, og har blitt unngått at veldig mye spam kommer i innboksen, ved å juster Spam-filteret på klienten. Det kan du gjøre ved å gå til Tools -> Options, velg Junk-Mail øverst i den boksen. Sett filteret til Høy. Da vil mesteparten av spam-eposten bli sendt til Spam-mappen din. Legg merke til at epost som ikke er spam også kan bli oppfattet som spam, så du bør sjekke spam-mappen ved gjevne mellomrom..

Dersom du er villig til å bytte epostadresse, vil jeg anbefale deg Gmail. Her blir så godt som alle spam-epost oppfattet av Gmail, og sendt til Spam-mappen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har også fått mye SPAM fra meg selv på hotmail-adressen min. Der løste jeg det med å legge til regel i Hotmail som automatisk sletter all epost som er sendt fra "min egen adresse". Dette har virket veldig bra, og jeg sender sjeldent til min egen adresse fra min egen. Forsøk derfor å se om du kan opprette lignende regler via ISP'n din. Om ikke, kan du kanskje videresende mailen til en annen konto hvor slike regler kan opprettes i web-klienten (hotmail eller gmail).

Alternativ er å sette opp en epost-proxy hjemme som du får tilgang til epostene dine fra. (dette kan dog være tungvindt løsning).

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som Martin sier om Gmail kan jeg støtte med god samvittighet! Jeg har selv en Gmail konto hvor jeg får vidresendt e-post både fra "jobb"-adresser og egne. Alle e-poster der avsender er deg selv havner rett i søppelposten, altså de du vet du ikke har sendt selv.. Skal du ha en helt spamfri e-post må du ikke benytte den noen steder på nettet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her kommer jeg muligens med årets latmannsløsning, men jeg fant ikke noe særlig relevant når jeg søkte på problemstillingen din i Google. Dog har jeg tenkt meg fram til følgende.

Hvis det er slik at den orginale webmailen din ....

Hehe, dette virket ikke akkuratt som noen latmannsløsning for meg, syns du har puttet en del energi i arbeidet ditt, og takker for det :)

Siden du kjenner avsenderen (deg selv) burde det være lett å få "strammet opp" synderen litt ? :)

Hehe, ja man ville jo tro det. Mistenker at det er splittet personlighet som er årsaken B)

Det som Martin sier om Gmail kan jeg støtte med god samvittighet! Jeg har selv en Gmail konto hvor jeg får vidresendt e-post både fra "jobb"-adresser og egne. Alle e-poster der avsender er deg selv havner rett i søppelposten, altså de du vet du ikke har sendt selv.. Skal du ha en helt spamfri e-post må du ikke benytte den noen steder på nettet.

Ja, det ble som Big-Mama m.fl. påpeker her. Jeg opprettet meg en ny alternativ epostadresse hos Gmail, som jeg nå videresender til. Jeg har også (under innstillinger i Gmail`en) aktivert hovedadressen min, noe som gjør at når jeg svarer fra Gmail`en så står det at avsender er hovedadressen. Da trenger jeg bare en epostkonto både på iphone og imail. Nå håper jeg bare på at iphonen er smart nok til å skjønne at den ikke skal synkronisere mappa som heter "søppel." :blink:

EDIT: Takker alle som til nå har svart, og poeng er utdelt...

Endret av MrHaugland
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan dra nytte av spamfilteret til Gmail og samtidig beholde gammel e-postadresse.

http://www.ct.gs/cset/index.php?page=google-spam-filter

Da var oppsettet endret til denne fremgangsmåten (eneste forskjellen var at istedenfor å videresende fra hoved til gmail, så henter gmail selv i fra hovedadressen). Takker :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive