Grafikk problemer med HD 4850 (HIS)

18 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg kjøpte meg for ikke så mange timene siden et brukt skjermkort av en kompis. Det er et HIS Radeon HD 4850. Jeg fyrte selvfølgelig opp både Crysis og Far Cry 2 når jeg fikk skjermkortet. Og resultatet ble slik:

crysisfeil2te2.th.jpg

Er det noen som kan være snille og hjelpe meg litt :blush:

Takk for alle svar!

Endret av micros43
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk temperaturen din, om denne er for høy, har også hatt slike tendenser på mitt 4780 kort, og god ventilasjon fixet det problemet.

Sjekk også driverene dine, at disse er oppdatert, sjekk at vifte på kort spinner. Tempen kan du lett sjekke ved hwmonitor.

Er det slik på alle spill?, er det under høy belastning, eller konstant?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde slike"artifacs"på mitt forige kort,begynte å oppføre seg slik etter ca 20 min spilling og ble værre jo lengere jeg spilte.Det hjalp noen gang å restarte pc,men jeg kontaktet selger(komplett) og fikk nytt kort.Men prøv først det Peik foreslår,og bruk siste ati driver

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen. Jeg lastet ned HWmonitor og oppdaget at GPU-en lå på hele 86 grader. Jeg synes det er litt trist av ATI og ikke lage gode nok vifter for sine produkter. Er det noen som kan gi meg en god vifte og en fin guide på hvordan man setter den på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Før du bytter vifte på kortet,bør du prøve ATI Tray Tools 1.6.9,justere vifte hastigheten på kortet opp så tempen går ned.Hvis du enda får artifacs med normal temp,så er det noe galt med kortet,hvis det blir stabilt så kan du bytte til en stille og bedre vifte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg bare fått mer problemer. 1 min etter jeg er innlogget osv. så kommer det opp et svært grønt bilde og jeg har ikke muligheter til og endre noe. Jeg trenger veldig mange ekspert-tips nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Prøv å instaler skjermkortet på nytt i pci porten,sjekk kabler.Start opp pc'en med sidepanelet åpen så du får god kjøling(lukk opp vinduet også).Se om vifte på skjemkortet går,instaler ATI Tray Tools 1.6.9 hvis det fungerer så langt,og juster opp viftehastighet.Hadde du siste driver 8.12,og husket å slette den gamle først?

Du kan også prøve Riva Tuner,hvis det ikke gikk med ati tray tools(men begge skal fungere med 8.12) ikke ha begge instalert samtidig.

Du kan også prøve å slette driver i sikkerhetsmodus

Endret av ask99
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

86 grader er ikke så alt for gale.. mitt ligger på 79 grader idle, og mener å ha lest at 4780 kortene skal ligge på rundt 80 grader, men ta dette med forbehold.

Hardware monitor
-----------------------------------------------------

ATI Radeon HD 4800 Series hardware monitor

Temperature sensor 0 78°C (172°F) [0x4E] (GPU Core)

Dump hardware monitor[/codebox]

Prøv å styr viften slik som ask99 sier, se om du kan presse ned temperaturen til ca 80.

Husk at dette kan også ha med selve hardwaren å gjøre, det trenger ikke nødvendig vis være et temperaturproblem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sånn. Da har jeg sånn passe kontroll over PC-en. Jeg fikk den ned i 60 grader med åpent kabinett og en bordvifte som blåser inni der. Jeg har justert viften opp men det blir så utrolig høyt! :P

Jeg skal prøve noen få justeringer til så sier jeg ifra hva som skjer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bra.. Jeg plasserte 2x120mm vifter i front på mitt kabinett, og det hjalp MYE.. Tar jeg av sidedekselet, ligger den faktisk på 65 idle.

Men god sirkulasjon av luft er viktig, så får du se om du fremdeles får disse rare bildene. Gi så fall beskjed om det fortsetter, da er det nok noe mer galt :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Neida, det ikke noe galt med skjermkortet har jeg funnet ut. Det er varmen som utvikler seg i GPU-en. Jeg må skaffe meg en ekstra vifte på skjermkortet, har dere noen anbefalinger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har fått ned gradene i GPU-en til et greit nivå (50-60 grader). Så jeg fyrte opp crysis og det litt mindre krevende TF2 og det samme skjedde igjen. Den jævlae drit feilen kom igjen. Akkuratt nå så har jeg veldig lyst til og drepe AMD.

Bah :\ sånn var det første møtet med ATI :\

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen som vet hav som er feil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Noen som vet hav som er feil?

Sjekk at du ikke overklokker kortet i driver innstillinger og at du gir nokk strøm til kortet.

Stor mulighet her for at GPU'en har blitt overklokket for mye og ikke lengre takler høye temperaturer, men du får prøve å stille ned innstillingene i spillene og se når smertepunktet er for kortet.

Jeg opplevde noe lignedes med et EAH4870 kort pga en svak vite som faktisk sluttet å blåse etter en stund (fikk heldigvis byttet hos komplett)

Endret av STS
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skjermkortet har aldri vært overklokket...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Altså, bare så folk vet det så er brukeren: "Christian the man" selgeren av dette kortet. Jeg kjøpte det brukt av han.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Update: Da har jeg fått sendt kortet inn til Amentio. Så nå venter jeg på et nytt kort eller et ferdig fikset kort. Jeg sier ifra om det ordner seg da! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tar en uber bump for og gi en løsning til fremtidige brukere som kanskje sliter med samme problem..

Det hjalp en smule ved og oppgradere OS til Windows 7 (utrolig men sant). Jeg fikk inn noen HELT nye drivere og alt fungerte i CSS og source spill + Assassins creed, men ingen fler en det. Da fikk jeg fortsatt artifacts.

Nå har jeg kjøpt en helt ny PC, så da er vel nesten bare og trampe og spytte på ATi 4850..

Lykke til til den som leser dette, med samme problem :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive