Driver serverrom på (rotten?) aggregatstrøm...

8 innlegg i emnet

Skrevet

God dag godtfolk. Her oppe i skauen hvor jeg bor, er vi jevnlig plaget med strømbrudd om vinteren. Dette er fordi snø legger seg på trærne som i sin tur knekker og river med seg den luftstrukne strømkabelen opp til huset vårt.

Nødaggregat. Dette er i alle fall planen, men hvordan funker det å drive PC, modem, accespunkt etc. på aggregatstrøm? Det blir nok neppe så jeg legger mange tusen i et nymotens inverteraggregat, nei, det blir nok den gamle typen med uttak direkte bak på en generator… 2kw bør vel holde?

Jeg har sett litt på en APC Line-R for å få rensa strømmen litt (om dette er nødvendig?), men nøyaktig hva gjør denne boksen? Regulerer alle slags innputt-volt til ren 230, eller bare kutter den strømmen om fks. Spenningen kommer utafor et bestemt område? (eks 210v-240v) Regulerer den frekvens? Og sist men ikke minst, er den nødvendig om man allerede har jordfeilbryter og et middelmådig overspenningsvern fra Clas Ohlson?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå kan jeg ikke så mye om det du spør om, men her på jobben driver vi hele anlegget (sjø) på agregat, og det går greit det så lenge dieselen er ren, og man ikke kjører den tom. Det blir jo et par ekstra faktorer når det kommer til stabilitet, men har du utstyret i orden ser jeg ikke noe grunn til IKKE å kjøre på agregat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hallo

Å drive dette på aggregat skal nok gå helt fint, ser ikke hvorfor det skal bli noe større problem. Derimot hadde jeg nok investert i en UPS.

En UPS er egentlig et stort batteri som holder serveren oppe ved korte strømavbrudd (pleier å holde ca 10minutter) så om den går tom for diesel eller motoren fusker eller noe sånt, som hadde resultert i for lite strøm, så holder UPS'en serveren oppe en stund og hjelper serveren å skru seg av på en sikker måte om batteriet begynner å gå tom for strøm. Så forhindrer man i hvert fall korrupt data og sånne kjedelige ting.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, nå har jeg allerede en UPS med tilhørende hjemmemekka batteripakke av en haug bilbaterier. Så jeg har rundt om en et par timer med UPS-strøm. Selve serveren kjører jeg da igjennom UPS-en, og den får trygg og ren strøn uansett om jeg kjører på nettstrøm eller aggeregat. Spørsmålet er det andre datautstyret... Min IPcop-boks, ADSL-modem, osv...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Aggregat kan jo gi ganske ujevn strøm til tider, det var derfor jeg tenkte UPS med en gang. Har ikke vært borte i den AVR tingen din før, så kan ikke svare på om den vil hjelpe...

Personlig hadde jeg kjørt på tommelregel at det som jeg ikke vil at skal skru seg av, ikke engang for korte perioder, kjører jeg på UPS.

For å være på den sikre siden ;0)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jo, men poenget her er å fyre aggregatet når min UPS er tom for strøm... Noe jeg er rimelig sikker på at skal gå greit, ettersom min UPS har en funksjon som vasker strømmen.

Men når jeg da har fyra agregatet, så kobler jeg selvsagt likså godt til accespunkt, min laptop, ADSL-modem, laderen til et kamera, et par switcher osv...

Tåler disse dingsene aggregatstrøm? (Jeg kan ikke koble disse igjennom UPS-en, da denne allerede er makset ut for hva den klarer å levere av strøm.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har brukt både ladere, bærbare og switch på aggregat før uten problemer med det, ihvertfall =0)

ADSL modem er jeg litt mer skeptisk til, da de er veldig følsomme når det kommer til spenningsforandringer. Men du hadde jo en sånn AVR ting, så da burde jo det gå finfint.

Uansett er jo ikke modem SÅ dyrt om den skulle ta kvelden. Mer irriterende, så klart ;0)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men du hadde jo en sånn AVR ting, så da burde jo det gå finfint.

Jeg har ingen, jeg spør dere om det er noe vits i å kjøpe en... :lol:

Men ut i fra det dere sier, så er det ikke så nøye. (?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive