ProPoeng som danser opp og ned

47 innlegg i emnet

Skrevet

Hei....dette gjelder ikke bare meg ser jeg, og spør derfor offentlig her heller enn i mod-forumet.

Poenglista i høyre marg, viser månedens opptjente poenger, disse ser jeg danser opp og ned som en jojo....og som sagt før, så driter JEG lange kabler i hvilke poeng som fjernes, og hvorfor de fjernes....MEN, jeg har lagt merke til en jævla favorisering i hht. rettinger og justeringer av disse poengene.

Jeg har i flere tråder blitt fratatt gitte poenger for både løsninger og pekepinner, tilsynelatende fordi noen mer "populære" enn meg kom med samme løsning men med annen ordlyd seinere i tråden.

Dette er i og for seg greit....JEG er fornøyd så lenge problemet til TS blir løst....om dere VIL være poengkåt, så dere om det.

MEN, både jeg og øvrige brukere ser gjerne at den moderator eller person fra redaksjonen som sletter, regulerer og låser poenggivingen i trådene her, kvitterer etter seg....og begrunner hvorfor ærlig opptjente poeng blir fratatt.

Ikke sant??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Moderatorer går jo gjennom trådene som har blitt satt til [LØST] og justerer etter eget skjønn om poeng er korrekt tildelt. Mange gir "Guide" til alle, random poeng, eller ingen i det heletatt i sine tråder, og da blir det jo så og si opp til moderatoren å tolke svarene som er gitt og tildele korrekt. Det kan selvfølgelig være litt på kanten, eller feil noen ganger.

Sånn sett bør du enten rapportere inn tråden eller sende PM til en moderator som kan gjøre det for deg. :) Mens jeg var moderator var det lite ønskelig å "korrigere" tråder man selv hadde deltatt i.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kvittere, Ja gjerne for meg, men begrunne kan vel tas på pm hvis noen føler seg snytt poengmessig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det blir nok noe herk for moderatorene å måtte kvittere for seg hver gang en endring i ProPoeng "systemet" blir endret, men jeg er enig meg deg Papsn, det er veldig plagsomt og irriterende at andre "stjeler" din løsning og tilføyer en liten detalj...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Moderatorer går jo gjennom trådene som har blitt satt til [LØST] og justerer etter eget skjønn om poeng er korrekt tildelt. Mange gir "Guide" til alle, random poeng, eller ingen i det heletatt i sine tråder, og da blir det jo så og si opp til moderatoren å tolke svarene som er gitt og tildele korrekt. Det kan selvfølgelig være litt på kanten, eller feil noen ganger.

Sånn sett bør du enten rapportere inn tråden eller sende PM til en moderator som kan gjøre det for deg. :) Mens jeg var moderator var det lite ønskelig å "korrigere" tråder man selv hadde deltatt i.

(slår sammen svar på kommentar fra både KongKlykken og Bajazz)

Vel, jeg mener at den som regulerer og låser, kan kvittere og begrunne....så har man noe å starte med i en ev. PM....av egen erfaring, så vet jeg at det ikke alltid kommer svar på alle spørsmål man stiller, særlig dersom vedkommende man spør ikke har reelt belegg for sine avgjørelser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Joda, men det er jo arbeid nok å justere propoeng. Så hvis man skal begynne med begrunning for hver eneste tråd man justerer poeng i kan det fort bli mer negativt å gjøre den jobben enn den trenger å være. Mens jeg var moderator tok det fort en god del tid å gå igjennom alle trådene. Spesielt når det var mange store tråder hvor trådstarter i tillegg hadde vært likegyldig i poengutdelingen. Samt at ikke alle moderatorer er med på å korrigere propoenglisten, av en eller annen grunn.

Men at man kan se hvem som har justert, er vel ikke dumt. Sånn sett kan den som er misfornøyd be om begrunnelse fra riktig person iallefall. :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joda, men det er jo arbeid nok å justere propoeng. Så hvis man skal begynne med begrunning for hver eneste tråd man justerer poeng i kan det fort bli mer negativt å gjøre den jobben enn den trenger å være. Mens jeg var moderator tok det fort en god del tid å gå igjennom alle trådene. Spesielt når det var mange store tråder hvor trådstarter i tillegg hadde vært likegyldig i poengutdelingen. Samt at ikke alle moderatorer er med på å korrigere propoenglisten, av en eller annen grunn.

Men at man kan se hvem som har justert, er vel ikke dumt. Sånn sett kan den som er misfornøyd be om begrunnelse fra riktig person iallefall. :)

Men så lenge ikke alle moderatorene har samme ferdighetsnivå, vil slik "moderering" alltid falle uheldig ut for mange....derfor begrunnelse, så kan man lettere avgjøre om en regulering er gjort som "kompis" ...eller basert på reelle fakta.

JEG er uenig i mange slike avgjørelser, i og med at det ene forslaget ofte ikke er bedre enn det andre....og hvis TS har sett bruk i begge to, og delt ut poenger til begge to, så blir det feil av moderator å komme inn og "regulere" dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Modererer du propoeng? Isåfall vet du at det blir unødvendig mye arbeid ved å måtte begrunne hver eneste poenggivning.

EDIT:

Men som jeg sa, jeg er enig i at det kan vises i tråden hvem som låste poengene, slik at OM det er noen som vil vite begrunnelsen for avgjørelsen som ble tatt, kan dem be om det via PM.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når nå noen først tar dette opp slenger jeg meg gjerne på.

Jeg har registrert i CV min at noen tråder blir moderert en rekke ganger. Om dette var fordi det var forskjellige moderatorer som gikk i gjennom tråden vet jeg ikke.

Så mitt spørsmål er: Kan dette forekomme utilsiktet fordi systemet ikke merker trådene som poengmoderert (moderator fjerner ikke tråden fra "listen")?

Jeg har også lagt merke til atTS lager en føljetong av spørsmål og selvom man bruker mye tid på å svare som best man kan er det ofte at oppfølgende spørsmål ikke gir noen poenggevinst.

Dette gjelder ikke bare mine svar. Det er vel så ofte andres svar jeg ser er knakende gode og velskrevet som blir avspist med en "pekepinn" eller ingen poeng.

Jeg oppfatter at poengmodereringen har tatt helt av og ført til at "Propoengsystemet" har mistet noe av glansen den siste tiden. Hvem i f.. sier at det ikke kan tildeles mange "Guide" eller "Løsning" i samme tråd? Hvorfor kan ikke gode innlegg (ikke nødvendigvis konkrete løsninger på TS første problem) bli kreditert med poeng?

Btw. Jeg skiter i hvor mange poeng jeg har på kontoen, men det å få oppmerksomhet fra TS på hvilke svar som er nyttige er en flott ting. Da får man en hvis peiling på hvordan man er til å medele kunskap til andre. :)

Jeg har forresten sett andre løsninger på tilbakemeldinger. Ala: :thumbd: og :thumbup: eller ingen stemming på innlegg. Dette vil gi alle innloggede lesere av tråden en mulighet til å bestemme hvor gode svarene er. ( har ikke studert dette i detalj)

Jeg personlig liker en slik løsning bedre enn dagens system ( der vi er prisgitt moderators humør og kunskapsnivå ).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Modererer du propoeng? Isåfall vet du at det blir unødvendig mye arbeid ved å måtte begrunne hver eneste poenggivning.

Nei, jeg modererer ikke propoeng....jeg mener at de poeng som TS mener er fortjent, skal bli stående....jeg setter poeng i de låste tråder hvor poenggiving uteblir....og da først etter å ha sjekket opp så langt det lar seg gjøre hvilken løsning som gav resultat, enten via TS eller via gjennomgang av tråden, eller ved å prøblemsøke på nett og sammenligne hvilke råd som ble gitt i tråden....det som stemmer overens, får poenget.

Men det er en eller flere moderatorer som gjør det....og det er direkte ufint av dem!

Blir som å klappe et menneske over kjeften i et mørkt rom fullt av folk, og så stille seg opp å le av det når lyset tennes.

:nope:

[edit]

Vil rette en stor applaus til TMG, som satte ord på nøyaktig slik jeg også føler det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne tråden er klassisk --> http://itpro.no/supportforum/index.php?sho...=67251&st=0

Det ropes og gaules om ComboFix og logger....og selv om TS uttrykkelig skriver at ComboFix IKKE var løsningen, så får faen meg de som foreslår dette poeng for det!!!??!???!??

Mon tro hvilken mod. som har vært her??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

MBam så ut til å fjerne problemet hennes, som da er en del av veiledningen.

Nei, jeg modererer ikke propoeng....jeg mener at de poeng som TS mener er fortjent, skal bli stående....

For å sette det litt på spissen:

Om jeg oppretter en duplikatbruker, og tråder hvor jeg og duplikatbrukeren tildeler hverandre ufortjente poeng i hytt og pine, vil jeg da aldri bli oppdaget av deg?

EDIT:

Når jeg var moderator gikk jeg gjennom poengene for å først og fremst se at ting gikk riktig for seg, og at det var rettferdighet i poengene som var tildelt. Det finnes retningslinjer for propoeng også, og det var dem jeg gikk ut ifra.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MBam så ut til å fjerne problemet hennes, som da er en del av veiledningen.

For å sette det litt på spissen:

Om jeg oppretter en duplikatbruker, og tråder hvor jeg og duplikatbrukeren tildeler hverandre ufortjente poeng i hytt og pine, vil jeg da aldri bli oppdaget av deg?

EDIT:

Når jeg var moderator gikk jeg gjennom poengene for å først og fremst se at ting gikk riktig for seg, og at det var rettferdighet i poengene som var tildelt. Det finnes retningslinjer for propoeng også, og det var dem jeg gikk ut ifra.

En duplikatbruker vil alltid avsløre seg selv....enten via IP eller via hurtig vokesnde poengsamling....o.l

Rettferdighet er en god retningslinje å ha....men det er slett ikke alle som innehar slike egenskaper.

"MBam så ut til å fjerne problemet hennes, som da er en del av veiledningen"

- Så ut til ja....men ingen av oss VET dette....

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

En duplikatbruker vil alltid avsløre seg selv....enten via IP eller via hurtig vokesnde poengsamling....o.l

Dette hadde blitt lagt merke til relativt tidlig om man gikk gjennom trådene i listen. Selv om dem var blitt tildelt poeng. Man fjerner som oftest poengene til dem som har jukset dem til seg, og jo tidligere du legger merke til det, jo mindre poeng er det å fjerne (som i mindre arbeid, altså). ;)

"MBam så ut til å fjerne problemet hennes, som da er en del av veiledningen"

- Så ut til ja....men ingen av oss VET dette....

DET er sant. :) Men ut ifra svar #7 og #12 er det høyst sannsynelig. Iallefall i mine øyne.

Men ja, jeg forstår hva du vil frem til. Dem som modererer poeng er desverre ikke like, så at det blir litt forskjeller ute og går er ikke til å unngå. Og som nevnt, går det etter eget skjønn. :)

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Papsn: for å finne ut hvem som moddererte den tråden du refererer til, kan du vel kontakte Martin-Aleksander? Han har vel tilgang på sånt :)

Men uansett: istede for å slakte de som gjør noe galt, kan vi kanskje få opp en tråd i mod-kategorien der det rettes mer info om hvordan poengene skal settes/moddereres (en utdyping av den som er til almen offentlighet). F.eks: hvis en bruker først har ledsaget en person, for så å komme med løsning, skal personen da få pekepinn for de første innleggene hvis personen i tillegg får løsning? Eller skal samme person kun kunne få "en type" av de forskjellige poengene? Og: hvis to personer gir akkurat samme løsningen i samme halve minutt: er det da bare den første som skal ha poeng, eller begge? Mange slike uklarheter som kanskje bør komme på plass...

Å la det komme en automatisk kvitering på hvem som plasserte løsning, kan jeg godt på med på. I stede for at det står "poeng låst av moderator" burde det være mulig å la det stå "poeng låst av r2d290" (eller?).

På en annen side. Jeg synes av og til at "pekepinn", "løsning" og "guide" kan være litt vanskelig å forholde seg til. Som det blir nevnt ovenfor er jeg for en +/- løsning eller liknende. Jeg er også positiv til å ha et demokratisk poengsystem. For å la tankene vandre litt, så tenker jeg kanskje at når trådstarter trykker på "LØST"-knappen, kan personen velge om det er en tråd som bare h*n selv, eller alle andre skal kunne få lov til å sette poeng (flere plasser der alle får sette poeng). Jeg synes også at hele konseptet med at moderatorene må godta poengene, kansje er litt unødvendig. Som morten58 er flink til å påpeke så vil du noen ganger få for mye poeng, andre ganger for lite. Men i det jevne løp vil det jevne seg ut.

Selvsagt må det jo være en viss kontroll, så folk ikke begynner å sette guide på alle svar, men dette vil du (som moderator eller bruker) uansett snuble over etter at du farter på forumet, og da er det jo bare å raportere at du mener at poeng ble satt galt.

bare noe kjappe tanker...

edit: å være den personen som låser propoeng må være like morsomt som å jobbe som telefonringer for statistisk sentralbyrå. Du gjør en jobb som du vet må til for å få forbedringer, og eneste responsen du får tilbake er kritikk dersom du gjør noe galt <_<

Endret av r2d290
la til en edit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

r2d290:

Kvittering hadde vært fint ja.

Årsak finner man alltid utav uansett likevel....

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vurderte den aktuelle tråden kjapt.

Løsning ser ut til å være korrekt satt (MBAM og ikke Combofix).

Det er mulig å stille spørsmål ved en pekepinn til snippsat her, mens den andre pekepinnen trolig er riktig.

Jeg sjekket ingen av linkene til eksterne nettsider, så jeg vurderte ikke om hvordan disse har bidratt til løsningen. Trådstarter har sikkert sjekket disse selv ?

Hva gjelder misnøyen her ?

- at snippsat har fått pekepinn "ufortjent" ?

- eller at du ikke fikk poeng på eget innlegg ?

Jeg håper det er en av disse sakene, så jeg slipper å gå FOR dypt inn i saken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Morten58:

Misnøyen er at dette praktiseres overhodet....uten at det begrunnes og/eller kvitteres for.

Men forøvrig har du et poeng der mht. brukere som snippsat (gjelder ikke bare ham altså) ....brukere med høy aktivitet og høy løsningsrate, får svært ofte tildelt poeng på "gammel vane" virker det som....likegyldig om deres løsning var korrekt eller ble brukt....og det blir feil....særlig når dette gjøres av en moderator, og ikke TS.

Og du trenger ikke tenke på innlegg kvittert Papsn, dersom du hadde tatt deg bryet med å lese hele tråden...OG tatt den så serøst som du gir uttrykk for, så hadde du sett at jeg driter i poenggivinga...slikt interresserer meg midt i dær sola aldri skinner....men når man har 150 poeng når man logger av, og 75 når man logger på igjen 2 timer senere, så ville sikkert du også begynt å spørre deg om dette er noen som kødder med deg, eller om det er feil i systemet.

Og her er det tydelig en feil i systemet....moderatorer skulle ALDRI vært tildelt slike oppgaver...det ser vi jo nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tidligere, rundt disse tider var det ikke uvanlig å miste 300 poeng på en dag. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Papsn: du burde selv være klar over hvilken jobb det er å gå gjennom slike tråder, for så å ta en avgjørelse om hvilket svar som er best egnet.

Når jeg går gjennom slike tråder, og 2 personer kommer med nogenlunde samme svar så er det førstemann ut som får "løsning" (om dette var løsningen så klart)

Om du da (eller hvilken som helst annen bruker) poster samme svar 1min etter, sier det seg selv at du skrev svaret samtidig som førstemann. Dette innlegget trøstebelønnes som regel med en søt liten pekepinn. Dette gjelder da tråder som låses av meg.

Når det gjelder denne virus/combofix/malware-saken så er det en kjent sak at slike tråder er vanskelige å godkjenne. Her må vi (moderatorer) legge mye tilitt til TS, da det er han/hun selv som kan gjøre rede for hva som hjalp han/henne. Jeg som mod, kan ikke se hvilket råd som var best i en slik sak, da dette varierer mye fra maskin til maskin.

Og her er det tydelig en feil i systemet....moderatorer skulle ALDRI vært tildelt slike oppgaver...det ser vi jo nå.

Hvem skulle tatt den jobben da? Brukerne selv? Da hadde det ikke vært noen vits i regler for poengene, og da hadde det blitt MYE mer feil poeng.

Jeg sier ikke at ProPoeng-systemet er feilfritt, men husk at vi er mennesker alle sammen.

Det er notert en økt aktivitet, og høyere faglig saklighet etter at PPsystemet ble innført, og dette taler kraftig FOR å la det stå. Men for at et slikt system skal kunne holdes saklig MÅ det ligge regler til grunn. Og her trengs det selvfølgelig noen til å opprettholde reglene. Å la denne jobben falle til mod er ikke dumt, da vi til stadighet ser at det er mange brukere her i forumet som gir guide til svar som: "gjorde et kjapt søk på google" <-- pluss en link til søket.

Du som selv er mod må da kunne se dette?

Når det er sagt så finnes det måter du kan rapportere slike ting.

Ser du en tråd hvor du mener at du er feilaktig belønnet, så rapporter saken, så får en annen mod se på saken. Eventuelt så kan gjeldende mod se over tråden igjen.

Vi er ikke vanskelige, men vi er mennesker, og vi feiler innimellom. Det gjør du, og det gjør alle andre.

Liten kommentar til:

Men så lenge ikke alle moderatorene har samme ferdighetsnivå, vil slik "moderering" alltid falle uheldig ut for mange....

Jeg låser ALDRI tråder jeg ikke forstår meg på. Eneste unntaket her er hvis det er en kort tråd, men et par svar hvor det nesten sier seg selv hva som er rett.

Vi har også den regelen at hvis vi har deltatt, og blitt belønnet selv i en tråd så skal vi ikke moderere den. På denne måten blir det mer "rettferdig" og brukerne slipper å føle at moderatorer blir bedre belønnet enn andre brukere.

Husker det var mye snakk om KongKlykken når han var mod. Han ble ofte godt belønnet, og det var ofte at han kom til meg å sa: "Sett ned poengene her, da jeg ikke fortjener mer enn pekepinn.". Nå skal det også legges til at KongKlykken har GODE, fyldige svar som stort sett fortjener poeng, og blir belønnet deretter.

KongKlykken: Beklager at jeg legger ut om deg her nå, men du er liksom mitt beste eksempel som jeg kommer på i farten :)

Endret av LieX
La til kommentar
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Visst ser jeg det....og dere misforstår meg så til de grader....om det er jeg som er dårlig til å forklare eller om det er dere som ikke vil forstå, aner jeg ikke....men en heksejakt på MEG, var ikke intensjonen bak dette.

Men for å ta meg, siden jeg er mye brukt for å fremme negativitet....når moderatorer modererer moderatorer, bør det ikke da ligge en skjellig grunn bak denne modereringen?

Jeg forlanger i allefall å få vite hvem som fratar meg de jævla poengene når de nå engang ER der....og da får man jo samtidig vite hvem av moderatorene som vet BEDRE enn TS hva det var som løste TS' problem....ikke sant?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg er helt enig i at det burde merkes med "Poeng låst av LieX" <-- f.eks.

Når det skal sies, er det ikke meningen å få det til å virke som en heksejakt mot deg. Det beklager jeg hvis du oppfattet det sånn.

Men det er helt klart at det ligger mye jobb bak låsing å poeng, og noen ganger (sikkert oftere enn vi mod tror) så glipper vi, og gjør feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, jeg låser aldri poenggiving før selve tråden er satt til løst....enten av TS eller mod....og jeg regulerer heller ikke poenger gitt av TS, bortsett fra i de tilfeller hvor det viser seg å være total skivebom....eller åpenbart "juks"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Poenget er jo å sjekke om retningslinjene for propoeng er fulgt i tråden. Samtidig er det jo flere svar som kanskje kan fortjene pekepinn.

Samtidig er det, som LieX sier, at flere har kommet med samme svar og alle har fått løsning. Disse, etter min mening, skal ikke alle få "løsning" da det er den første personen som faktisk kommer med løsningen. Nr 2, 3, 4 osv får i beste fall pekepinn. :)

Og en Guide er ikke i alle tilfeller en guide, om man ser på retningslinjene for propoeng.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive