[LØST] Hjelp med formatering

7 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei, jeg har en Dell Dimensiom 8300 som jeg skulle hatt formatert.

Jeg fikk den fra DELL med Windows XP Home Edition allerede installert.

Etter noen år ble den veldig treg og jeg ville installere Windows på nytt.

Det endte opp med at jeg fikk to versjoner installert.

Jeg har også i senere tid installert en versjon av Ubuntu.

Jeg lurer på hvordan jeg skal få formatert hele stasjon C: (eneste partisjon på PCen).

Det er et NTFS filsystem

Endret av allanballan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

(litt kjapp der...prøver på nytt)

Siden jeg ikke aner hva du ellers har på maskinen, er det ikke bedre å formatere hele maskinen....trenger slett ikke være XP som gjør den treg....?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, jeg har en Dell Dimensiom 8300 som jeg skulle hatt formatert.

Jeg fikk den fra DELL med Windows XP Home Edition allerede installert.

Etter noen år ble den veldig treg og jeg ville installere Windows på nytt.

Det endte opp med at jeg fikk to versjoner installert.

Jeg har også i senere tid installert en versjon av Ubuntu.

Jeg lurer på hvordan jeg skal få formatert hele stasjon C: (eneste).

Det er et NTFS filsystem

Hvis det var Fat32 og ikke NTFS på PCn når du fikk den går det ikke ann å formatere den , det er sånn på min PC iværtfall.

Men gå inn på MSDOS og skriv format C: backslasj og trykk Enter .

Håper du får formatert c: :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det greieste er å velge formatering under nyinstallasjon av Windows eller annet OS.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Skal prøve å beskrive hvordan du gjør det når du kjører windows installasjonsprog.

Du får opp den blåe skjermen osv, så trykker du for å komme videre. Men når du kommer hit:

Partisjonering (link)

Her skal du skal partisjonere opp harddisken. Da sletter du partisjonen du har med D. Når du sitter igjen med kun med unlocated space eller noe sånt så velger du å installere windows her. Du får da spørsmål om du vil formatere, kan du gjerne formatere i NTFS....

Men husk at om du gjør det sånn så sletter du på partisjonen, så husk å ha backup vist det er noe du vil ta vare på =)

Sjekk gjerne her om du har flere partisjoner (kan jo være skjulte og forskjellig) så sletter du de også om du ikke har noe viktig på de.

Endret av chhaukas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vil gjerne også medelle at 8400 var en maskin med en del stabilitets problemer for en del år siden.

Jeg hjalp mange kunder med reformatering, samt at grafikkkortet hadde en tendens til og ryke fort (dette var Nvidia 7300 LE)

Videre for en lett Bilde guide om hvordan du installerer windows xp så kan du ta en titt her

Black Viper - Windows XP Home Install Guide

Denne er bygget med bilder, og kan printes og følges Step by Step for og installere og helt til ferdig installerting (Dette gjelder også partisjonering)

Videre vil jeg medelle at Dell Dimension 8400 bør oppdaters bios når du har tid.

Bios til din maskin kan hentes herfra. A09

For og starte cden lettes på Dell for installering av windows, kan du trykke F12 når du ser Dell logoen når du skrur på.

Velg så CD (husk og ha cden i)

Og trykk en knapp når denne bli spurt om, etter dette kan du følge guiden fra black viper jeg linket til.

Når Windows er installert og du har fått partisjonert slik du trenger det. Kan du enten bruke din Dell Drivers & Utilities CD for og installere alle drivere.

Ellers kan du laste ned disse på forhånd HERFRA

Det første jeg ville da lastet ned er Nettverskortet (grunnet at da kan du laste ned resten etterpå)

Dell Dimension 8400 har ingen drivere som blir ferdig installert i Windows (Delvis chipset / video / nettverkskort / lyd)

Håper dette hjelper.

MVH

X- Dell Tech Support Agent

Endret av Winxzy
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive