Generell diskusjon rundt Combofix' troverdighet

128 innlegg i emnet

Skrevet

sitat snipsat:

(sfc /scannow) skal ikke kjøres hverken før eller etter combofix uten at vi ber om det.

Hvorfor?

Fordi (sfc /scannow) kan skrive over systemfiler som er innfisert og vil da ikke bli fanget opp av combofix.

Da kan info som er viktig for og få fjernet malware riktig bli borte.

Derfor skal dette ikke være med i guiden.

# # # # # # #

Dette er reinheklet pisspreik!

Overkskriving skjer KUN dersom systemfilsjekk foretas FØR combofix....JEG ønsker at folk som bruker combofix benytter seg av sfc /scannow ETTER at oerasjonen med combofix er over....og maskinen er erklært fri for infeksjoner!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

sitat norbat:

En god ting kan aldri nevnes for sjelden, så jeg sier det igjen: Combofix er ikke et krafigere verktøy enn det supporteren

gjør det til. Programmet fjerner en del kjent malware, resten er opp til supporteren.

# # # # # # # #

Her er det første punktet jeg vil til livs, for det er en evig sannhet....i feile hender er det direkte skadelig for maskinen....og dersom noen velger å bruke dette på egen hånd, nytter det faen så lite hvor mye geni den som gav supporten tror h*n er.

Og uansett hvem som bruker dette programmet, så BØR det kjøres en systemfilsjekk etter endt bruk av programmet....hvorfor er ikke det kommet med i tutorialen r2d290?

Er dere virkelig SÅ redd for å stå til ansvar for det dere forfekter?

Går en slik operasjon til faens, og dere får skylda, så er det garantert flere av dere som kommer til å si: "Jammen, det er da ikke VÅR skyld at ikke du sjekket at alle filer og systemet var slik det skulle være"

I bunn og grunn så betrakter jeg det egentlig som en selvfølge at det ikke er MITT ansvar at det faktum at jeg prøver å hjelpe, på frivillig basis, fører til at en maskin blir ødelagt. Greit, jeg får kanskje litt skyldfølelse, men jeg føler ikke at jeg har noe direkte ansvar for det. Man kan ikke gå til et forum å forvente samme garanti og trygghet som det du får hos en som tar betalt for å hjelpe.

Men altså, som jeg skriver i innlegget mitt over, og som jeg har sagt flere ganger: Dette skal være en FELLES guide som folk kommer frem til i enighet og som alle skal kunne henvise til. Det faktum at snippsat har kommet med et argument MOT det å bruke sfc, har vært nok til at jeg har forstått at det er en uenighet ute å går rundt nettop dette. Derfor spurte jeg nettop norbat om han også kan legge igjen sin mening om det. Gjør han det, så skal du få lov til å gå ganske dypt i argumentene deres før det eventuelt vil skje noen forandring...

Jeg ser ikke hva dette med sfc har med "hvor redde vi er for å stå til ansvar for det vi forfekter"? Jeg er i alle fall ikke redd for å stå for det jeg sier....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I bunn og grunn så betrakter jeg det egentlig som en selvfølge at det ikke er MIN skyld at det faktum at jeg prøver å hjelpe fører til at en maskin blir ødelagt. Greit, jeg får kanskje litt skyldfølelse, men jeg føler ikke at jeg har noe direkte ansvar for det. Man kan ikke gå til et forum å forvente samme garanti og trygghet som det du får hos en som tar betalt for å hjelpe.

Papsn: Så hvorfor så redd for å ha ryggen fri??

Men altså, som jeg skriver i innlegget mitt over, og som jeg har sagt flere ganger: Dette skal være en FELLES guide som folk kommer frem til i enighet og som alle skal kunne henvise til. Det faktum at snippsat har kommet med et argument MOT det å bruke sfc, har vært nok til at jeg har forstått at det er en uenighet ute å går rundt nettop dette. Derfor spurte jeg nettop norbat om han også kan legge igjen sin mening om det. Gjør han det, så skal du få lov til å gå ganske dypt i argumentene deres før det eventuelt vil skje noen forandring...

Jeg ser ikke hva dette med sfc har med "hvor redde vi er for å stå til ansvar for det vi forfekter"? Jeg er i alle fall ikke redd for å stå for det jeg sier....

En felles guide ja!!!!

Og hvem har sagt at alle er interressert i å være bekjent av denne guiden den dagen uløkka er ute?

Har du spurt redaksjonen om DE er interressert i det?

Har du spurt alle de øvrige moderatorer om DE er interressert i det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forøvrig dukket ikke verken snippsat eller norbat opp her før i 2007, ingen alder oppgitt.....ingen vet hva de har av bakgrunn for sine uttalelser....for alt vi vet, kan de være to 11-åringer som er fulle av faen.

Disse aktørene er IKKE gud den allmektige, så jeg fatter ikke hvorfor DERES meninger skal overgå andres?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, nå var det ikke mitt initiativ å lage den veiledningen. Det var KongKlykken (som da var moderator, ikke jeg) som spurte om vi ikke kunne få igang en veiledning for dette. Hvilke samtaler kongklykken eventuelt da gjorde før han satt tråden klistret, vet jeg lite om.

Men jeg har ikke fått annet enn positive signal fra ledelsen rundt "jobben" vi gjør her på forumet...

edit: jeg mener ikke at noen aktører skal overgå andres. Det er den felles enigheten jeg går mot, og forandringer skjer ikke hvis andre er uenige. Enkelt og greit... Kunne like gjerne vært motsatt. Snippsat ønsket i starten at MBAM ikke skulle være en del av veiledningen, men vi fikk en enighet om at den burde være med likavel, så da ble det sånn...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, nå var det ikke mitt initiativ å lage den veiledningen. Det var KongKlykken (som da var moderator, ikke jeg) som spurte om vi ikke kunne få igang en veiledning for dette. Hvilke samtaler kongklykken eventuelt da gjorde før han satt tråden klistret, vet jeg lite om.

Men jeg har ikke fått annet enn positive signal fra ledelsen rundt "jobben" vi gjør her på forumet...

Sikkert ikke....så hvorfor ikke beholde det slik?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

"JEG ønsker at folk som bruker combofix benytter seg av sfc /scannow ETTER at oerasjonen med combofix er over....og maskinen er erklært fri for infeksjoner!"

Så lenge det kjøres systemfilscann ( sfc /scannow ) etter bruk av combofix, og FØR en eventuell re-start, kan dette brukes

Vedkommende vet ikke helt selv hva han mener, så jeg foreslår å droppe hele sfc-saken.

Men, hva du som supporter mener probleminnehaver bør gjøre i den enkelte sak, får bli opp til supporteren. Hvis jeg ber vedkommende om å kjøre sfc, så skylde det andre grunner en Combofix.

Edit: og ang. alder, hva så, om jeg er 11, 20 eller 40 trenger ikke å spille noen rolle. Jeg kjenner mange 11 åringer som er mer i vater enn enkelte 20 - 40 åringer.

Edit 2: "Disse aktørene er IKKE gud den allmektige, så jeg fatter ikke hvorfor DERES meninger skal overgå andres?".

Det er helt ubegripelig at du sitter med slike meninger. At noen henviser til snipp. og norbat går vel rett og slett på at det er disse (+ noen andre) som i de aller fleste tilfellene er innblandet når det gjelder Combofix. Erfaring og godt rykte er kanskje det det handler om.

Endret av norbat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Og ros skal dere ha! Kan ikke huske å ha sett noen tråder hvor deres support har feilet.

Disse aktørene er IKKE gud den allmektige, så jeg fatter ikke hvorfor DERES meninger skal overgå andres?

Det er heller ikke KUN DIN mening som skal telle. Som r2d290 sier, skal det være en enighet blant folk om hva som skal stå i veiledningen, da den er felles. Om du sier en ting, og andre sier deg i mot er det altså en uenighet,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sikkert ikke....så hvorfor ikke beholde det slik?

Hva mener du med "slik"? Hva henviser du til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva mener du med "slik"? Hva henviser du til?

"Men jeg har ikke fått annet enn positive signal fra ledelsen rundt "jobben" vi gjør her på forumet..."

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Og ros skal dere ha! Kan ikke huske å ha sett noen tråder hvor deres support har feilet.

Det er heller ikke KUN DIN mening som skal telle. Som r2d290 sier, skal det være en enighet blant folk om hva som skal stå i veiledningen, da den er felles. Om du sier en ting, og andre sier deg i mot er det altså en uenighet,

Nemlig....så hvorfor ikke bare innse idiotien, og si seg enige med meg?

sfc /scannow gjør ingen skade i noen tilfelle....så hvorfor ikke implementere det i guiden?

det eksisterer nemlig ingen argumenter for IKKE å gjøre det....annet enn noen skallers stolthet....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For å si det i klartekst:

Å kjøre sfc /scannow gjøre ingen skade, nei. Men det må ha en hensikt. Denne hensikten blir gitt ut fra vært enkelt tilfelle. Din hensikt er påstanden om at Combofix herper registeret?. Det er feil. Derfor trenger det ikke å stå noe om at man må/bør kjøre sfc /scannow etter bruk av combofix. Kjører man sfc /scannow er det ut fra andre grunner.

Det er forøvrig mye annet som kan stå i en 'renseguide'. Guiden som står her på itpro er basert på den som brukes på diskusjon.no. Det handler mye om effektivitet. Man prøver å finne de programmene som på en raskest og god måte, kan gi en supporter oversikt over hva vedkommene strever med.

Om man blir enig om en felles guide, skal nok godt gjøres. Det er kanskje slik at man bruker det man selv finner for godt, uavhengig om det ligger en guide feller to tilgjengelig. Så lenge jeg synes guiden er tilpasset mitt bruk, så vil jeg henvise til den. En guide vil aldri være en statisk greie til evig og alltid.

Synes ikke vi skal 'krangle' om hvem som vet mest og er best (slik jeg dessverre opplever papsn sine ytringer som). Vi må gi en support ut fra de erfaringer og evner vi besitter. Noen bruker det verktøyet, andre bruker et annet. Sammen skal vi nok klare å hjelpe probleminnehaveren.

surf trygt!

Endret av norbat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er tydeligvis ikke ønsket fra alle hold at scannow skal benyttes. Heller det stikk motsatte, bortsett fra deg (papsn) da, selvfølgelig.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å si det i klartekst:

Å kjøre sfc /scannow gjøre ingen skade, nei. Men det må ha en hensikt. Denne hensikten blir gitt ut fra vært enkelt tilfelle. Din hensikt er påstanden om at Combofix herper registeret?. Det er feil. Derfor trenger det ikke å stå noe om at man må/bør kjøre sfc /scannow etter bruk av combofix. Kjører man sfc /scannow er det ut fra andre grunner.

Det er forøvrig mye annet som kan stå i en 'renseguide'. Guiden som står her på itpro er basert på den som brukes på diskusjon.no. Det handler mye om effektivitet. Man prøver å finne de programmene som på en raskest og god måte, kan gi en supporter oversikt over hva vedkommene strever med.

Så å sjekke om alle registerfiler og øvrige systemfiler er der de skal være, har altså ingen hensikt??

Jeg ville aldri i verden tatt support fra en med så slett holdning til andres utstyr seriøst....og det håper jeg for Guds skyld ingen andre heller gjør!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er da ingen her som har noe slett holdning til andres utstyr. Vi bruker flere timer hver dag for å gjøre vårt aller aller beste for å kunne hjelpe folk (uten å få noe igjen for det). Kan da umulig forstå hvorfor du da mener vi har et slett forhold til det :S

Sier bare at det er ikke noe poeng i å gjøre noe som er tidkrevende, hvis det er unødvendig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så å sjekke om alle registerfiler og øvrige systemfiler er der de skal være, har altså ingen hensikt??

Jeg ville aldri i verden tatt support fra en med så slett holdning til andres utstyr seriøst....og det håper jeg for Guds skyld ingen andre heller gjør!

Sett fra en Combofix-synspunkt, nei. Men om det er behov for å kjøre sfc /scannow, blir det benyttet, ja.

sit:

Endret av norbat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sett fra en Combofix-synspunkt, nei. Men om det er behov for å kjøre sfc /scannow, blir det benyttet, ja.

sit:

Nei norbat, det er IKKE feil....combofix VIL før eller siden hærpe maskinen det brukes på....en liten feil første gang, kanskje ikke så alvorlig....mere feil neste gang (for combofix VIL bli benyttet av brukere på egenhånd, noe annet er ufattelig naivt å tro) ....så kommer smellen!

Gjør hva faen dere vil, jeg kommer heretter til å fraråde folk å kjøre combofix!

i håp om å redde i allefall noen maskiner fra Deres hærjinger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Om bestemora mi kjører combofix på egenhånd, så får hun opprettet en logg som hun ikke skjønner bæra av. Det er alt. Ingen herping av registeret eller på annen måte gjøre pc'n ustabil.

Hvor du har fått denne aggresjonen mot combofix, må skyldes egen uvettig bruk av programmet. Hvordan du har fått til det, vites ikke. Mangel på kunnskap om programmet? - hold deg til noe annet.

Edit: Nei, du har visst ikke dårlig erfaring med programmet: "combofix VIL før eller siden hærpe maskinen det brukes på"

Men du lever i en tilstand der du forventer at en eller annen gang SMELLER det. Jaja, hva skal man si?!

Best å parkere bilen, for før eller siden SMELLER det, heller hur?

Endret av norbat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

norbat:

Jeg kan sansynligvis mer om programmet enn du noen gang kommer til å gjøre, så ja...jeg lever etter bedre-føre-var prinsippet.

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

norbat:

Jeg kan sansynligvis mer om programmet enn du noen gang kommer til å gjøre, så ja...jeg lever etter bedre-føre-var prinsippet.

;)

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vær nå saklig da. "jei kann mer enn dei"-prinsippet fører ikke til noen løsning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, jeg har i alle fall konkludert med mitt: veiledningen blir som den er for denne gangen. Mangel på kildehenvisning fra papsn sin side (med unntak av linkene som i all hovedsak ikke sier noe annet enn at programmet ikke må bli brukt uten ledsaging), samt at man gjennom hundrevis av tråder har sett at metoden som står i veiledningen har gitt effekt, så ser jeg ikke noen hensikt i å gjøre noe nytt med den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg sporer litt av her,jeg fikk lyst å prøve sfc /scannow,men fikk beskjed om å sette inn xp professional cd,og jeg har home edition instalert.Hva gjør jeg da?skal jeg sette inn min xp sp2 home edition cd?Har det noe å si at sp3 er instalert?

300358.jpeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vær nå saklig da. "jei kann mer enn dei"-prinsippet fører ikke til noen løsning.

Vel, det faktum at jeg personlig kjenner sUBs, som har laget ComboFix, har hjulpet til i prosessen og fulgt den fra tanke til handling....teller ikke her i forumet, greit nok det....det gjør heller ikke den guiden som er laget for forumet.

Sitat sUBs :

"This application needs constant updates for you to have the latest protection. In fact, ComboFix should not be used on computers that have a specific rootkit because it will prompt ComboFix to delete all files from the system drive"

koselig tanke for dere som spør disse svimene etter hjelp??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg sporer litt av her,jeg fikk lyst å prøve sfc /scannow,men fikk beskjed om å sette inn xp professional cd,og jeg har home edition instalert.Hva gjør jeg da?skal jeg sette inn min xp sp2 home edition cd?Har det noe å si at sp3 er instalert?

Har det vært Professional på den maskinen?

Prøv med xp-plata di du....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive