Trådløst-nett tilkobling som surrer?

12 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg deler et trådløst nett med min husvert.

Dette plager meg, siden jeg er veldig avhengig av å ha internett oppe å gå om dagene, altså det har seg slik. Router og slikt står nede hos husvert, og jeg får kjempesignal og alt. Når det fungerer.

Jeg få ofte beskjed når jeg skal logge på at passordet er feil, tro meg jeg har dobbelsjekka, og alt. Jeg bruker passordet jeg alltid bruker når jeg skal inn, av å til funker det - Av å til ikke, jeg ringer husverten å spør om han har skiftet, han sier det er det samme som det har vært siden i sommer. Hva kan dette komme seg av? Og når det ikke er passordet så er det at router ikke svarer kommer det. Plages 5-6 ganger hver uka cirka med at jeg ikke kommer inn på nettet.

Spesielt dette med passordet synes jeg høres rart ut, noen som kan forklare meg hva dette kommer av?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du logger deg trolig på naboens nettverk ?

Symptomene stemmer med det du beskriver ...

- feil passord

- kommer ikke inn på ruter

Nettverkskortet ditt velger det sterkeste nettverket i nærheten,

Her er det mange forskjellige løsninger. Hvilken løsning som er enklest avhenger litt av oppsettet ditt - hvordan du kobler deg til trådløse nettverk. Jeg kan vise 2 løsninger. Enkelt beskrevet = Fjern feil nettverk fra listen.

XP - Windows administrerer trådløst nettverk:

Start --> Kontrollpanel --> Nettverks- og internett-tilkoblinger --> Nettverkstilkoblinger

--> høyreklikke ikon for trådløst nettverk --> Vis tilgjengelige trådløse nettverk

--> (meny på venstre side) Endre rekkefølge på foretrukne nettverk --> fjern feil nettverk og flytt det riktige oppover

Intel Wireless - Intel administrerer trådløse nettverk:

høyreklikke ikon på oppgavelinjen --> Åpne Intel Proset Wireless

--> her kan du enten slette en feil profil eller fjerne et nettverk fra listen

-------

Dette var mest sannsynlige årsak. Det kan selvfølgelig være andre årsaker, men prøv de enkle først.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er husverten sitt nettverk jeg prøver å logge på, altså etasjen under meg. Jeg velger jo husverten sitt nettverk manuelt når jeg logger på, hvordan kan det da være at den tar naboens?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er husverten sitt nettverk jeg prøver å logge på, altså etasjen under meg. Jeg velger jo husverten sitt nettverk manuelt når jeg logger på, hvordan kan det da være at den tar naboens?

Ville tro at de kan da ha samme navn.

Jeg skal faktisk ærlig innrømme at jeg hadde kluss med min Dlink før. Den fant ingen nettverk og når den fant nettverk så ga den feil navn. Tror det var noe meget galt med windows. Så jeg reinstallerte.

Dette er hva jeg gjorde. Men er ikke løsningen for deg.

Men kan være at de har samme navn og derfor finner du feil ruter. ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, i denne gaten jeg bor i. Bruker de aller fleste gatenavnet og hus-nr bak navnet som sitt nettverks navn. Så det er neppe feil nettverk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Litt synd at det ikke var den ENKLE feilen jeg foreslo ? :)

Her kommer du til å få svar fra flere andre. Jeg kan samle inn mesteparten av de opplysninger som de behøver her - slik at du slipper en haug av spørsmål underveis. Det sparer deg også for mange "feil" forslag.

Normalt i en feilsøking trengs det opplysninger om operativsystem, internettleverandør og fabrikat og modell på trådløs ruter. Dette gjør at mange av forslagene blir tilpasset denne saken, istedenfor å være "generelle forslag". Gi helst opplysninger om du har satt opp statisk IP-adresse også (vanlig er "IP-adresse mottas automatisk").

En utskrift fra IPCONFIG /ALL kan avsløre noen vanlige feil. Post en slik utskrift i ditt neste innlegg ?

XP: Start --> Kjør --> cmd (OK) --> ipconfig /all > C:\ipliste.txt (redirigering av utskrift til FIL istedenfor skjerm)

Filen C:\ipliste.txt kan åpnes i notisblokk --> Kopier det som gjelder trådløst nettverkskort og lim inn i et innlegg her.

Vista krever at du kjører cmd som administrator for å få en slik utskrift (Start > Søk > cmd.exe --> høyreklikk på ikon).

IPCONFIG /ALL vil kanskje være mest interessant når du ikke får koblet deg til, men det kan være kjekt å se normalt oppsett også

------

Vanlig feilsøking går stort sett ut på å avgrense mulige årsaker og peile inn sannsynlige årsaker. Vi har litt ulike spesialfelt og fremgangsmåter på dette, men svar fra flere bidrar til å øke sjansene for å finne en løsning.

For å gjøre saker mindre diffuse hender det at jeg også forsøker å finne ut hva som er RIKTIG. Det gir litt færre områder å feilsøke hvis du vet hva som fungerer..

------

Problemet her er foreløpig temmelig diffust. Har du mistanker om noe selv ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er det såpass at jeg mister nettet minst 2 ganger pr.dag.

Har prøvd å logge på med min laptop, iphone og en mac maskin. Samt en kompis sin laptop, ingen kommer seg inn på nett når det er "nede" - Spurte husverten, han sier det ikke er noe galt med nettet og at dem har det hele tiden. Hva er galt ass?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kva for ruter er det (merke/modell)? Veit du korleis husverten brukar nettet (surfing, BitTorrent, server etc.)? Korleis brukar du nettet sjølv?

Eg tenker at ruteren kanskje vert overbelasta av for mykje trafikk eller for mange tilkoblingar (kan særleg skje ved P2P + dårleg ruter). Å vite kva for ruter det er kan gjere det enklare å svare på om den har kjente stabilitetsproblem. Grunnen til at du får feil passord kan vere at ruteren ikkje rekk å svare i tide. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vet sannelig ikke hva slags router det er.Er ikke så enkelt å få vite noe om det akkurat.

Husvert bruker kun nett-linja til surfing og slikt vist nå og da, det samme gjør jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Virker som routeren er ustabil om du spør meg, har du bedt huseier om og sjekke at den funkerer sikkelig.

Er jo mulighet og sette opp den fra bunn av, (Factory Default) Fordi det virker som at den er ustabil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har mulighet last ned dette programmet Inssider. Det vil vise hvor mange trådløse nett som du har tilgang til i din leilighet, men det viktigste er hvilken kanal som din husvert har på sitt nett. Har din husvert samme kanal som mange andre i nabolaget, samtidig som de ligger ganske likt i (RSSI)/dB vil dette kunne gjøre tilkoblingen din veldi ustabil.

Det å skifte kanal på trådløse rutere løser veldig ofte den problematikken du beskriver.

Det er kanal 1,6,11 og i noen tilfeller 13 som teller når du skal endre kanal på den trådløse enheten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vet ikkje om det er nevnt tidligere i tråden - men det første som bør gjøres utover enkel feilsøking i Windows er å oppgradere Firmware. Var det en DLink? Har hatt en del kluss med DLink - og alt løst med ny firmware.

NB! om du tukler med kanalene, prøv å holde deg unna 12, 13 og 14 - som er spesielle for hhv Europa og Norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive