[LØST] Linux til gaming.

34 innlegg i emnet

Skrevet

He ifolkens ,jeg spiller veldig mye og lurer på hvilken linux versjon som passer til meg.

bf2,hl2,farcry,m.m.

alle disse er kjpt til win versjoner.

Hva gjør jeg for å bytte ut xp med et linux system som funker til gaming?

Mvh Fjellrev.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet så kan du spille på alle linux versjoner så lenge du får installert wine på de. Selv bruker jeg arch linux ( http://www.archlinux.org/ ) og funker helt greit

Endret av kargan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windows ftw for gaming, slik er det vare, er du gamer kjører du widows.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er ganske enig i det Dj_Evelen skriver her.

95% av alle "windows" spill virker i linux. Men via wine (finnes noen som har egne linux clienter) Men så lenge du nevner multiplayer spill, så regner jeg med at du skal spille på nett, og da er linux er dårlig alternativ til det. Siden bf2 bl.a bruker punkbuster og det går ikke via wine.

Men spiller du singleplayer spill, så kan du like greit gjøre det på linux.

Bruk heller en dual-boot, game i windows ---> resten i linux.

Bruker selv kun linux både til gaming og alt annet, men de spilla jeg spiller har linux clienter.

Endret av Decco
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden bf2 bl.a bruker punkbuster og det går ikke via wine.

Hvorfor bruke wine når Punkbuster har egen linuxklient?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

lurer jeg også på.. last ned Ubuntu Ultimate Edition for gamers. google ; Ultimate gamers edition linux

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alle mine spille er online,

Er det noen som har erfaring fra Ultimate gamers edition linux

som imsuck nevner?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vet at linux har egen punkbuster client, men åssen skal du få den til å funke via wine ? siden Bf2 etc ikke har linux clients ?

Så hvis du har en løsning på å spille for eks BF2 i linux med punkbuster. Vis den frem, for da skal jeg installere spillet selv siden det ligger her å støver :D

Endret av Decco
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linux og spilling er nesten motstridende elementer, og skal du ha Linux, og samtidig ha best spillopplevelse, så anbefaler jeg heller Dual-boot.

Win Vista til spilling (eller XP om du ikke bryr deg om DX 10 osv.), og Linux til alt annet.

De aller fleste spill bruker enten DirectX 9, eller DirectX 10, som begge er noe Microsoft har laget, og dermed er de aller fleste spill bare laget for Windows. Som igjen er grunnen til at verken linux eller OSX er egnet for spilling.

Av denne grunn så finnes det programmer som prøver å "emulere" DirectX, (Wine) men det blir altså ikke like bra. Verken i ytelse, kompatibilitet, eller stabilitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Andrull

Har du faktisk noen gang spillt spill i linux ? Det ser ikke sånn ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linux og spilling er nesten motstridende elementer,
Dette er bare tull, linux funker typisk bedre enn windows på spill, men dessverre er det mange titler som ikke kommer ut på linux. Det eneste motstridende i dette er MS sin bevisste taktikk for å holde andre plattformer ute, en taktikk de har lykkes godt med i kraft av lock-in mekasismer som DirectX, oppkjøp av spillprodusenter (med påfølgende porting over på DirectX) og monopolmakt på desktop. Det er viktig å være tydelig på at plattformen GNU/Linux egner seg meget godt for å utvikle spill, det er altfor mange som ikke er klar over dette.

De aller fleste spill bruker enten DirectX 9, eller DirectX 10,
Tullball, du glemmer helt konsollene, som gjerne bruker OpenGL akkurat som OSX og linux.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tullball, du glemmer helt konsollene, som gjerne bruker OpenGL akkurat som OSX og linux.

Forskjellige spill støtter begge deler, både DirectX og OpenGL som er vel og bra ^^,

World of Warcraft er et ganske fint eksempel på dette(egentlig det eneste spillet jeg kommer på for øyeblikket). Spillet er "laget" for Windows med andre ord det bruker DirectX som standard, men ved å legge til en ekstra.. Hva skal man kalle det? "Kommando" til spillet så kan det helt og holdent kjøre med OpenGL :D

Men så er det jo det med at Microsoft vil ha monopol på alt og bruker DirectX :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Andrull

Har du faktisk noen gang spillt spill i linux ? Det ser ikke sånn ut.

Har du? Det virker som om det er politisk ukorrekt å nevne det faktum at Linux ikke er egnet til spill. (da det ikke har native DX)

Jeg kom med en argumentasjon på hvorfor Linux er dårligere i spill, men du på den andre siden.. Kom gjerne med noen gode argumenter på at Linux faktisk er en god spillplatform for spill.

Dette er bare tull, linux funker typisk bedre enn windows på spill, men dessverre er det mange titler som ikke kommer ut på linux. Det eneste motstridende i dette er MS sin bevisste taktikk for å holde andre plattformer ute, en taktikk de har lykkes godt med i kraft av lock-in mekasismer som DirectX, oppkjøp av spillprodusenter (med påfølgende porting over på DirectX) og monopolmakt på desktop. Det er viktig å være tydelig på at plattformen GNU/Linux egner seg meget godt for å utvikle spill, det er altfor mange som ikke er klar over dette.

1. Du sier selv at det er få titler som kommer til linux, og allikevel at det er typsik bedre enn Windows. Du står selv ansvarlig for en egen forklaring. At en kanskje får en prosent eller to bedre ytelse i noen få spill er ikke akkurat bedre sett i en helhet.

2. Hva MS rent politisk har gjort her og der er helt uintressangt. Det skal nevnes at det har vært en del politiske problemer, og få opdpateringer til OpenGL, og det var like før hele konseptet av kommende versjoner ble tatt av lasset. Dette har nok også en del å si for at "konkurrenten" DX vant flere poeng hos spillutviklere. Jeg sier ikke at MS har helt rent mel i posen.. Uansett blir dette en annen diskusjon.

Og om kanskje at flere spill kommer til Linux i fremtiden er en diskusjon som hører til da, og ikke nå. Ja jeg er klar over at MS (selvfølgelig) ønsker monopol, og det er jo akkurat dette de har på spill i skrivende stund.

Det er viktig å være tydelig på at plattformen GNU/Linux egner seg meget godt for å utvikle spill, det er altfor mange som ikke er klar over dette.

Ja hvis du utvikler spill så kan det kanskje egne seg, men nå er det heller ikke dette tråstarter skal. Om ikke trådstarter skal utvikle noen spill så er ikke dette viktig overhode for denne diskusjonen.

Prøv å hold diskusjonen sakelig. Selvfølgelig snakker jeg ikke om konsollspill, brettspill, eldgamle spill for 20 år siden, håndholdte spill osv...

Er det en diskusjon som foregår på PC-platformen, så er det da naturlig å tenke på PC-spill at når jeg refererer til "spill", og ikke på all verdens andre typer spill.

Forskjellige spill støtter begge deler, både DirectX og OpenGL som er vel og bra ^^,

World of Warcraft er et ganske fint eksempel på dette(egentlig det eneste spillet jeg kommer på for øyeblikket). Spillet er "laget" for Windows med andre ord det bruker DirectX som standard, men ved å legge til en ekstra.. Hva skal man kalle det? "Kommando" til spillet så kan det helt og holdent kjøre med OpenGL

Men så er det jo det med at Microsoft vil ha monopol på alt og bruker DirectX

Ja, noen få spill støtter også begge deler. WoW og CS 1.6 er to av dem ivhertfall. Men det er svært få i forhold til majoriteten.

Spillet er "laget" for Windows med andre ord det bruker DirectX som standard, men ved å legge til en ekstra.. Hva skal man kalle det? "Kommando" til spillet så kan det helt og holdent kjøre med OpenGL

Spillet er kodet med både DirectX og OpenGL. Med andre ord laget de et multiplatform-spill. Da kjører det best mulig på alle platformene til forskjellige PCer og MAC's der ute. Og enda flere penger i kassa. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei folkens,

dette blei veldig informativt:)

Jeg prøvde ultimategaming edition 2.0.

Den får jeg ikke 100% til ,mulig for mye flytting på image rundt.

Er det noen andre som har prøvd den?

Helt riktig som nevnt over jeg utvikler ikke spill,bare spiller de.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som jeg skrev i innlegg #4 fjellrev.

sufs_LND har jo ikke kommet med noen "forklaring" på åssen man skal spille BF2 med punkbuster i linux.

Andrull

Jeg spiller ALLE mine spill i linux, og bruker kun linux.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ok,takker for svar .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til trådstarter er rådet forsåvidt klart. Hvis gaming er din greie, så er konsoll eller XP/Vista tingen ennå. Grunnen er kun fordi de fleste spillene gies ut der, enkelt og greit.

Det virker som om det er politisk ukorrekt å nevne det faktum at Linux ikke er egnet til spill.
Forsåvidt ja. GNU/Linux er egnet for spill, det er helt andre grunner til at få spill gies ut for GNU/Linux (og Mac for den del). Dette mener jeg det er viktig å være tydelig på. Jeg fant det vanskelig å tolke deg noe annet sted enn at du hadde meget begrenset kunnskap om temaet.

Du ser fortsatt ut til å tro at OpenGL er nærmest eksotisk på spill. Du får ta en titt her:

In the second half of 2000s, with the appearance of the Sixth and Seventh generation console, the desktop gaming market is declining in favor of consoles. Because of the diverse set of platforms and APIs, the need for a well-supported cross-platform library is driving increased adoption of OpenGL.
ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...Direct3D#Gaming
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forsåvidt ja. GNU/Linux er egnet for spill, det er helt andre grunner til at få spill gies ut for GNU/Linux (og Mac for den del). Dette mener jeg det er viktig å være tydelig på. Jeg fant det vanskelig å tolke deg noe annet sted enn at du hadde meget begrenset kunnskap om temaet.

Altså, jeg vet ikke om du rett og slett misforstår meg helt, eller bare vil ha noe å diskutere.

Men bare for å få det krystallklart:

1. Som du selv sa deg enig i, så mener jeg at XP/Vista (eller konsoll) er best om en skal bruke en maskin til gaming. (ja, eller dual-boot) Dette mye på grunn av at Microsoft sin DirectX, som de fleste spill bruker.

2. Jeg har aldri ment eller tenkt at GNU/Linux eller OpenGL er noe dårligere rent teknisk. Dette er for meg (og sannsyneligvis for Ola Nordmann) akkurat det samme hva som er BEST, eller enklest for spillutviklere å kode spillene sine til.

Så lenge spillene yter bra, og holder høyest mulig kompatibilitet, så er det dette som har noe å si.

Jeg prøver å holde det på et mest mulig forståelig og enkelt nivå. Husk at det er trådstarter og andre "dødelige" som skal hjelpes.

Du ser fortsatt ut til å tro at OpenGL er nærmest eksotisk på spill. Du får ta en titt her:

Hva får deg til å tro det? Men ja, det er et stort flertall som bruker DirectX.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Altså, jeg vet ikke om du rett og slett misforstår meg helt, eller bare vil ha noe å diskutere.
Vi er på et diskusjonsforum, er vi ikke ;)

Men bare for å få det krystallklart:

1. Som du selv sa deg enig i, så mener jeg at XP/Vista (eller konsoll) er best om en skal bruke en maskin til gaming. (ja, eller dual-boot) Dette mye på grunn av at Microsoft sin DirectX, som de fleste spill bruker.

Jeg er ikke så sikker på om flesteparten bruker DirectX lenger, det er et av poengene mine. Jeg foreslår at du dokumenterer påstanden.

2. Jeg har aldri ment eller tenkt at GNU/Linux eller OpenGL er noe dårligere rent teknisk. Dette er for meg (og sannsyneligvis for Ola Nordmann) akkurat det samme hva som er BEST, eller enklest for spillutviklere å kode spillene sine til.

Så lenge spillene yter bra, og holder høyest mulig kompatibilitet, så er det dette som har noe å si.

Som du skjønner er det ikke ett fett for meg. Hvis markedet skal åpnes mer (til alles beste), er det nødvendig at man ikke disser alternativer feilaktig, slikt sprer seg fort. Spesielt er en kategorisk "spiller du er ikke GNU/Linux noe for deg" ikke engang riktig (selv om jeg langt på vei sa meg enig i den). Som Decco gir uttrykk for kan det å spille og å kjøre GNU/Linux være en fin kombinasjon for enkelte. Det er kanskje flere spill enn du tror som er tilgjengelig i GNU/Linux versjon. Les mer om dette her:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=cate...=Linux%20Gaming

I tillegg har Wine glimrende støtte for mange av de vanligste titlene, eksempelvis WoW. Sjekk status for dine favorittspill her:

http://appdb.winehq.org/

Ytelsen er ofte god nok til at det i praksis ikke betyr stort hvilket OS du kjører på (men her har åpenbart folk forskjellige krav). Det er verdt å merke seg at Wine har hatt en fantastisk utvikling de siste par årene, og DirectX 10 støtte er på full vei inn. For de som er nostalgiske er det verdt å nevne at Wine kjører en del eldre titler som XP og Vista sliter med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vi er på et diskusjonsforum, er vi ikke ;)

Im sorry :( vi er på et supportforum :(

EDIT: GOD DAMNIT! hvorfor funker aldri min HTML!!!!

EDIT^2: den funka nå

Endret av imSuck
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linux til gaming? Nei.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

slutt og kom med sånne stusselige postinger, kom heller med en god forklaring på hvorfor det ikke egner seg til å spille på, slik som Andrull har gjort.(:

Personlig foretrekker jeg Windows til gaming, men skader ikke å game på UNIX plattform :/

Personlig merker jeg ikke noe negradering fra windows spill ytelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette ser til å være en bra løsning ultimateedition 2.0.

Har litt problemer med driver til lydkort så prøver jeg å legge inn spill.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg spiller EVE-online, ET, ETQW , UrbanTerror, trackmania, Guildwars, CC3 og WoW (har slutta dog) I disse spilla så har jeg bedre fps og flyt enn jeg hadde i windows XP og Vista. Så hvorfor folk sier at linux ikke er en gaming platform lurer jeg på. Enten så har de aldri prøvd det selv, eller så har de rett og slett ikke peil

Men, det er enkelte spill som man bør holde seg på WinXX platform for å spille multiplayer på.!

Og jeg bruker Linux Mint 5 Elyssa.

Endret av Decco
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive