[LØST] Høyst merkelig viftestøy

8 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Da jeg startet laptopen min i dag tidlig fikk jeg en utrolig merkelig lyd. Denne lyden har kommet og gått tidligere også, men da i en litt mildere form. Slik høres viftestøyen ut: http://www.lydhagen.no/tmp/viftelyd.wav .

Hva kan jeg gjøre? Garantien er utgått... Stikker å kjøper komprimert luft på boks senere i dag så jeg får blåst den. Laptopen er forøvrig en HP Pavillion DV9074ea, og støyen kommen fra luftinn/uttaket bakpå.

Trenger hjelp snarest ! Alle tips mottas med takk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det høres igrunn ut som at viftelageret har tatt kvelden, og da må det nok ny vifte til. Men hvis du er heldig, så kan det hjelpe med å rense laptopen for støv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan være at den høvler bort i en hybelkanin som har flytta inn i kjøleribba di. Prøv med trykkluft som du sier.

Hvis ikke er det nok fare for at det er et lager som har en nær-døden-opplevelse...

EDIT:

Leo kom før meg... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Får se om det hjelper med trykkluften. Hvis ikke får jeg vel da fram operasjonshanskene... :(

EDIT: Noen anelse om hvilken størrelse det er snakk om om jeg blir nødt til å handle en ny vifte? Montering, tilkobling?

Endret av Kalessin
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du ei ny vifte som passer da?

EDIT SJØL:

Du kan prøve å smøre den du allerede har. Napp ut en liten gummipropp som allerede sitter på selve viften (gjerne under klistrelappen), og smør med en olje av typen dexron 3

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, støyen er nå lavere, og ikke konstant, men den er der. Cd-rommen har også begynt å sprette ut regelmessig... Uansett, det virker som om det bare er en kanin e.l. som har krøpet inn. Men om dette ikke forsvinner vil jeg reklamere istedet for å knote med viften selv (og med det miste alle rettigheter).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde samme problemet med en Parcard Bell (som er noe dritt i seg selv), og da var det hybelkaniner i viften, så jeg fikk bort dette, enkelt å greit, skru opp og få bort støvet, vær forsiktig så det ikke kommer vann eller annet flytende oppi, og vær forsiktig med at du ikke rører noe annet som har med viften å gjøre, så skal det gå greit :)

Vist problemet fortsetter, så må du nesten kontakte levrandøren av pc'en og spørre etter folk som kan hjelpe deg, eventuellt sende den inn :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å sende den inn pga. støy kommer ikke på tale da den nettopp er kommet tilbake fra en 4ukers lang reparasjon (som ble dekket av en utvidet service garanti), og dette er en pc jeg bruker hver dag til jobb og unddeholdning (jobber frilans). Har måtte levert den inne to ganger nå, med samme feil (defekt hovedkort/svidd gpu), så om noe lignende oppstår igjen vil jeg reklamere. Dette er også et problem HP selv har innrømmet at denne serien har, ergo burde ikke medhold være noe stort problem.

Viftestøyen får jeg leve med. Etter et par runder med boksen er den nå nesten helt borte, så jeg ser på det i det minste som en midertilig løsning. Takk for hjelpen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive