[LØST] Diskusjon om HDCP

3 innlegg i emnet

Skrevet

Etter å ha lest artikkelen Apple aktiverer fysisk kopisperre (forsiden ITpro i dag) føler jeg det er behov for å debattere litt omkring påstandene i artikkelen og kansje få presisert hva HDCP egentlig er og hvordan vil det påvirke vår hverdag?

Jeg mener det er en rekke ting i artikkelen som ikke stemmer med det jeg har lest og hørt om HDCP:

Denne sperren ligger dormant i din maskinvare, som skjermer eller projektor, og enda i selve kablene du bruker mellom enhetene.

Å inkludere kablene som en aktiv del av HDCP er helt feil her. Kablene har kun til oppgave å overføre digtale signaler; det være seg ubeskyttet som beskyttet lyd/video matteriale.

Forøvrig mener jeg det er feil og kalle det en fysisk sperre. Jeg mener at HDCP aktiveres med at kilden (Tv-sending, film-DVD osv) inneholder en liten digital kode. Kodebiten i seg selv kryperer ikke innholdet, men veldig enkelt sagt setter krav til at det avspilte signalet kun kan sendes og mottas av HDCP-hardware.

- - -

I praksis, når alle mulighetene er aktivert, betyr det at du kan glemme å se filmer du har kjøpt som ikke er riktig merket. Glem å se den amerikanske filmen du kjøpte på ferie, på din region 2 spiller hjemme.

Dette har i så fall ikke noe med HDCP å gjøre så vidt jeg forstår. Blue-Ray har forrøvrig andre region-inndelinger enn vanlig DVD. Her har vi tre soner: A,B og C.

- - -

Videoen av barna dine du brant til en dvd i fjor kan du også bare glemme. Eller bildene fra ferieturen du gjerne vil vise frem på den nye 50 tommer tv'n din. Ta opp TV serien du ikke rekker å se? Fotballkampen? Glem det.

Her er det jeg virkelig reagerte på. HDCP er laget for å beskytte det avspilte signalet mot "tyvlytting" av signal over til uautorisert hardware/kopiering av beskyttet matteriale. Private video-opptak og bilder vil selvfølgelig ikke benytte DHCP selvom hardwaren har mulighet til dette. Det er heller ikke noe problem å bruke en HD PVR ( kabel/satelitt-mottaker med opptaksmuligheter) for å ta opp HDCP-beskyttede sendinger. Disse er vel og merke kun mulig å avspille fra PVRen og da også selvfølgelig kun over HDCP beskyttet grensesnitt. ( Note. Dersom en ønsker kan man i mange tilfeller benytte en skjerm/prosjector uten HDCP, men da vil man kun ha en begrenset oppløsning på bildet som vises )

_________________________________________________________________________________________

HDCP er en form for digital kopibeskyttelse utviklet av Intel som skal hindre uautorisert kopiering av digital lyd/bilde-matteriale som overføres over DisplayPort, Digital Visual Interface (DVI), High-Definition Multimedia Interface (HDMI), Gigabit Video Interface (GVIF), or Unified Display Interface (UDI)

Som kjent har ikke DVI-grensesnittet krav til HDCP, men man finner dette støttet mer og mer også på DVI på grunn av behovet for HDCP-støtte.

Har du noen meninger om dette og har jeg rett i mine påstander?

Utdyp gjerne. :thumbup:

Kilder jeg har hentet info fra:

Wikipedia - High-bandwidth Digital Content Protection

HDCP v1.3 specification (pdf)

Blu-ray Disc Association - Blu-ray Disc for Video

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det du skriver stemmer veldig godt med min oppfatning. Den eneste ulempen jeg kan se med HDCP er at man kan risikere å ikke få brukt gamle skjermer som ikke støtter HDCP til å avspille beskyttet materiale med full kvalitet. Den aktuelle artikkelen er omtrent like troverdig som den som spådde at det skulle komme et lysskip 14. Oktober.

Selvfølgelig er DRM noe som kan ha uheldige konsekvenser for forbrukere, men akkurat HDCP er jeg lite redd for.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg er iallefall glad for at den siste HDMI switchen jeg kjøpte har HDCP standarden.

Nå har jo min PVR-decoder uansett Scart-utganger, så å kopiere ut materialet på PVR'en til datamaskinen min er jo like enkelt som før (er jo bare å bruke Scart og ikke HDMI når du skal føre materiale over på dataen).

Endret av J.K.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive