[LØST] Splitte en CAT-5

15 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Har et problem. Jeg har trukket en nettverks/internet kabel fra ruteren i 2. etasje og ned i kjelleren hvor jeg har pc'en min. Dette funker jo greit. Så kjøpte jeg meg nylig en playstation 3 og ville koble den også opp mot ruteren, men jeg gidder ikke trekke en ny kabel helt fra 2. etasje. Så jeg tenkte jeg kunne bare splitte kabelen jeg allerede hadde til pc'en. Så jeg kjøpte meg en helt enkel splitter ( splitter ) som passet til CAT5e kablene jeg bruker, men dette funket altså ikke.

Jeg lurer altså på hvorfor, og hva må jeg gjøre for å få det til å fungere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det skal fungere å splitte nettverkskabelen men husk da at du trenger en slik i begge ender av ledningsstrekket ( samt 4 stk vanlige korte kabler for å koble til switch og mot pc/PS3 osv )

Les litt om et lignende produkt som komplett selger: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=116575

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Om du MÅ ha splitter, så er det feil splitter du har brukt. Det finnes splittere som er beregnet for TP kabler.

Denne versjonen fungerer utmerket, og sparer deg for en ekstra kabel fra oven og ned.

Om du ikke ønsker å skaffe deg denne, er det switch som er neste alternativ som Looras her sier.

EDIT: hehe, eventuelt den som TheMetalGod anbefaler...

Endret av Peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det var en interessant løsning TheMetalGod her foreslo... :lol:

Du kan teste dette før du handler switch.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

10Mb og 100Mb bruker bare 4 av 8 ledere i kabelen, så da er det mulig å bruke en splitter i hver ende i stedet for å trekke to kabler.

1GB-nettverk bruker alle 8 lederene, og kan dermed ikke brukes sammen med slike splittere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

10Mb og 100Mb bruker bare 4 av 8 ledere i kabelen, så da er det mulig å bruke en splitter i hver ende i stedet for å trekke to kabler.

1GB-nettverk bruker alle 8 lederene, og kan dermed ikke brukes sammen med slike splittere.

Jeg vil tro at Gigabitt nettverks-enhetene er kompatible med enheter av lavere spesifikasjoner uten at jeg har sjekket akurat denne aktuelle saken.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil tro at Gigabitt nettverks-enhetene er kompatible med enheter av lavere spesifikasjoner uten at jeg har sjekket akurat denne aktuelle saken.

Det er de. Det er ingen problem å bruke et kort som støtter GB til å bruk 100Mbit over en "halv" kabel. Jeg vet ikke om autodetekteringen vil fungere i slike tilfeller, men i motsatt fall er det bare å låse hastigheten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har bestilt en switch. Virket som den enkleste løsningen for meg uten særlig kompetanse innen emne :P

Men er det noen som vil gi meg et lite grunnlegende kurs i punktene dere har diskutert over, er jeg veldig takknemlig for det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du vil sette deg litt inn i ethernet, så kan du lese dette skrivet. Inneholder en del teknisk informasjon, samt en del grunnleggende i forbindelse med ethernet. Båndbredder, klassifiseringer etc.. Om engelsken din ikke er så god, så si fra, så kan jeg skrive et utdrag på norsk for deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk Peik ;)

Jeg setter denne som løst. Er det noen som har noe mer å tilføye er det jo selvfølgelig bare å komme med det ;)

Så håper jeg på å få til dette med switchen :P

Tusen takk alle sammen :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du er en Handy-Man kan du teste å lage en slik:

http://www.instructables.com/id/How-to-mak...%22splitter%22/

http://www.derose.net/steve/guides/wiring/cat5split.png

Jeg skal i alle fall teste det der, og se om det funker... (Om jeg får full hastighet, pakketap, osv...) I så fall har jeg kasta bort masse arbé på å trekke doble nettverkskabler rundt om i huset mitt... :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil tro det funger helt fint det der. Jeg har lenge hatt planer om å strekke kabel over kaldtaket og splitte den til 2 pc'er. Har kjøpt inn veggbokser for å terminere i, men mangler lang nok kabel. Jeg vil tro at ADSL-forbindelsen min forsatt vil være flaskehalsen i internett-forbindelsen min forsatt og at jeg ikke vil merke at nettverks-kabelen er delt mot to nettverkskort. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det skal fungere å splitte nettverkskabelen men husk da at du trenger en slik i begge ender av ledningsstrekket ( samt 4 stk vanlige korte kabler for å koble til switch og mot pc/PS3 osv )

Les litt om et lignende produkt som komplett selger: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=116575

Dette fungerer fint som snus :D Har gjort akkurat det samme hjemme hos meg selv. Enklest og billigste løsning. TMG burde også få løsningspoeng her :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har fått switchen nå og det funker veldig greit. Relativt liten og grei sak, og kostet meg 300 med frakt så jeg skal ikke klage :)

TMG burde også få løsningspoeng her :P

Valgte og gi Marius "Løsnings poengene" fordi det var hans løsning jeg brukte. Vet ikke om det er riktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive