Hvordan sette opp en såkalt VPN-Tunnel ?

13 innlegg i emnet

Skrevet

Hei :-)

Jeg har lest litt rundt forbi, men jeg kan ikkje finne en eneste fornuftig guide til og sette opp ein VPN Tunnel eller Proxy Server (Har ikkje peiling på om det er det samme).

Det jeg tenker å gjøre er å bruke min hjemme pc som "server", og min bærbare pc(som alltid er på farten) som "klient"..

Min bærbare vil da kunne kjøre på eit usikkert nettverk og likevell være ganske "secured" med å sende allt data til min hjemme pc(serveren) først før dataene går videre til internett.

På begge maskinene kjører jeg Windows XP PRO med SP3.

Jeg har prøvd å sette opp en "test" server i det innebygde systemet til Windows XP, men jeg får det ikkje til.

Hadde vært veldig greit om noen ville hjelpe meg med dette...

Bilder og guider om dette tas imot med KJEMPESTOR takk :)

PS: Hadde vært greit om jeg kunne fått "Windows VPN" til å fungere, da jeg ikkje liker eksterne programmer osv osv :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

en VPN og en Proxy er nok ikke det samme nei

En Proxy(server) er noe som står mellom din PC og internett for å mellomlagre inhold, slik at bedriften/skolen/wathevah sparer båndbredde

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg fulgte den guiden, men før jeg skulle oprette VPN Tilkoblingen fikk jeg denne meldinga når jeg prøver å Aktivere deling av internett tilkoblinga.

290187.jpeg

Hva kan det komme av ?

Går ikkje ann å dele nettverkstilkoblinga :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har nok en form for IP-adresse konflikt på nettet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor bruke Windows til VPN?

http://itpro.no/omtaler.php?op=&id=2446

Bruk Teamviewer faktisk den har en VPN funksjon også!

Men i teorien om Servern din er koblet til internett trenger du bare TeamViewer for og koble deg til!

Thats my 2 cents and might work?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nja, det der er nok noe helt annet.

Du blander VPN og VNC?

EDIT:

Det ser faktisk ut til at du har rett :o

"Virtual Private Network: VPN connections to the remote computer are now possible with TeamViewer (e.g. making it possible to access remote databases with local applications)."

Det var jeg sannelig ikke klar over. :D Men for min del er vel Hamachi å foretrekke om jeg først skal bruke noe 3.-parts.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har bare brukt Hamachi noe, men favoritiserer TeamViewer den fungerer som en drøm!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vell, er det mulig å endre porten til Windows VPN til 80 da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vell, er det mulig å endre porten til Windows VPN til 80 da?

Vel jeg vet ikke om det fungerer men jeg vet at det programmet fungerer :) Så det ville jeg anbefalt en og kluddre rundt med portene.

Programmet støtter slik at du får en ID og du kan sette ditt eget passord. Og du kan starte programmet som en tjeneste slik at når du restarter eller windows starter på nytt så kan du koble til med en gang!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, kanskje...

Men jeg liker ikkje TeamViewer, grunnen er netopp det med ID.

Jeg har ingen mulighet til å sjekke den IDen eller huske den i hodet når jeg er på farten :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, kanskje...

Men jeg liker ikkje TeamViewer, grunnen er netopp det med ID.

Jeg har ingen mulighet til å sjekke den IDen eller huske den i hodet når jeg er på farten :P

Dette er jeg helt enig i. Det jeg gjorde var enkelt og greit og lagre det på mobilen når jeg er på farten.

Om du har en USB stick og laster ned USB versionen herfra Så kan du starte den derfra uansett hvor du er ?

( Jeg har personlig mitt på nøkleknippet mitt)

Når du har koblet til "Vellykket" 1 gang vil den huske IDen for deg

Så om du installerer det på maskinene dine du vil ha kobler til 1 gang så har du jo hele tiden koblingen klar. Ingen flere info og fylle ut bortsett fra den ene gangen

Dog dette er bare forslag på et løsning så er det smak og behag som teller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enkleste er etter min mening å bruke hamachi som er utrolig enkelt å sette opp og så langt jeg har brukt det har fungert utrolig stabilt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive