Har AVG Free, trenger jeg brannmur?

29 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg bruker AVG Free, som ikke har brannmur.

Er det lurt å ha brannmur, selv om har har avg free?

Hvis ja, finnes det gode gratis brannmurer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

ja, du bør ha ein eigen brannmur.

Dei to beste som er gratis er COMODO og Online Armor.

COMODO vert rekna for den tryggaste, men Online Armor ser mykje betre ut samstundes som det er veldig trygg.

Du finn dei her:

COMODO (velg Free Download til venstre)

Online Armor (velg download)

OBS! Har du Vista 64-bit må du velge COMODO. Online Armor er og heilt nyleg komen ut på Vista 32-bit.

Sjølv bruker eg COMODO og har gode erfaringar med det! Det kan vera masete i byrjinga, då høgreklikker du på ikonet nede på statuslina og vel "Firewall Security Level --- Training Mode"

Det kan vera lurt å ha training mode dei første dagane slik at du slepp alt maset kvar gong eit program du starter skal kople seg til internett

edit: Du bør og ha minst eit program til søking av malware. Dei to beste i dag er SUPERAntiSpyware og Malwarebyte\'s Anti-Malware.

Under er utdrag frå veiledning for bruk av begge.

SUPERAntiSpyware Free Edition

SUPERAntiSpyware Free Edition er et utmerket program til å fjerne malware på maskinen din. Det tar omtrent 30 minutter på kjøre et fullt scan. Følg veiledningen nedenfor for hvordan du installerer og bruker programmet:

• Last ned SUPERAntiSpyware Free Edition fra følgende side: http://www.superantispyware.com/downloadfi...ANTISPYWAREFREE
  • Lagre fila på Skrivebordet
  • Dobbelklikk på fila SUPERAntiSpyware.exe for å starte installasjonen. Følg vanlig prossedyre for installasjon av program.

• Trykk på \"Yes\" når du blir spurt om å se etter de nyeste oppdateringene.
    • Vær tolmodig mens programmet laster ned oppdateringene.
    • I det neste vinduet som spretter opp, trykker du \"Next\"
    • Fortsett å trykke på \"Next\" til du ser ordet \"Finish\"; da skal du trykke på \"Finish\".
    • Trykk på \"Protect Home Page (recommended)\".
    • Når programmet starter opp, velger du Scan Your Computer.
    • Sett en hake i feltet der det står \"Perform A Complete System Scan\" og trykk \"Next\".
    • Den vil nå søke gjennom maskinen etter malware.
    • Når søket er ferdig, fjerner du alt den har funnet. Når alt er fjernet, avslutter du programmet.

Malwarebyte\'s Anti-Malware

Last ned Malwarebytes' Anti-Malware Her eller Her.''' Lagre den på Skrivebordet.

Kjør fila og installer programmet. Velg Norsk språkdrakt.

[*]Sett en hake ved siden av Oppdater Malwarebytes' Anti-Malware og Kjør Malwarebytes' Anti-Malware, og trykk Ferdig.

La programmet oppdatere seg og velg Utfør hurtig systemskann.

Du får en meldingsboks når programmet er ferdigkjørt

Klikk deretter på Vis resultat-knappen. Hvis det er funnet malware, vil du nå se hva som er funnet.

Klikk så på Fjern valgt -knappen for å fjerne malwaren som evt. ble funnet.

Notis:

Hvis MBAM finner en fil som er vanskelig å fjerne, vil du bli spurt om to spørsmål.

Trykk OK på begge, og la MBAM gjøre seg ferdig med desinfeksjonen.

Hvis du blir spurt om å restarte maskinen, gjør du det med en gang.

edit: rydde, rydde.

Oi.. sak på framsida

Hugs det er lov å gi poeng :P

Endret av tosha0007
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker du Windows har du en brannmur allerede. Derfor er det unødvendig med noe annet. Jeg kjører iallefall uten tredjeparts brannmur, og har per idag ikke hatt noen problemer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

litt uenig med KongKlykken. Comodo og OA er ganske mange hakk bedre enn windows sin innebygde. Men den innebygde gjør en god jobb i.f.t å ikke ha noe...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De er mange hakk bedre, ja. Men dem har jo så og si ingen nytte, annet enn å stjele ressurser fra PCen. Iallefall etter hva jeg har erfart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

må bare sei at COMODO tar nesten ingen resurser. Hos meg ligg bruker den nesten aldri meir enn 10 mb. Eg har iallfall aldri oppdaga det, og eg sjekker ofte

Du kan lese ein test av COMODO her

Endret av tosha0007
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker du Windows har du en brannmur allerede. Derfor er det unødvendig med noe annet. Jeg kjører iallefall uten tredjeparts brannmur, og har per idag ikke hatt noen problemer.

Eh.. Den ser jeg på som ubrukelig.

Skal teste COMODO ei stund.

tosha0007: Har Spybot - S&D, er den ok?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, i forhold til SAS og MBAM er spybot ganske dårlig.

Det var spybot som gjaldt før, men nå finnes det bedre alternativer.

Det vet vi fordi vi har sett mange logger der brukeren alerede har kjørt både ad-awale, spybot og spywaredoctor, og med en gang de kjørte sas/mbam, så ble pc-en nesten ren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Slenger meg på her og er heilt enig med r2d290.

Spybot var bland dei beste før, men i dag er det SAS og MBAM som gjeld. Viss du ønsker å ha programmet på norsk er MBAM det einaste av dei to. Uansett kva du vel vil du bli nøgd, men MBAM er hovudsakleg det me bruker når me om logger dersom ein skulle få virus så gå for MBAM du. Det går og an å ha begge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De er mange hakk bedre, ja. Men dem har jo så og si ingen nytte, annet enn å stjele ressurser fra PCen. Iallefall etter hva jeg har erfart.

Veeeel.....har man en så liten maskinkraft at de ørsmå resursene en brannmur bruker, ødelegger dagen for en....så bør man kanskje vurdere å slenge den gamle møkka over autovernet, og kjøpe noe større??

:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er noen av anti spywarene gratis (fullversjon, ikke 30\60 dagers trail)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

SAS og MBAM er gratis, og er de beste du får gratis, men de er ikke fullversjoner (du har ikke alle funksjonene) men du har ingen tidsbegrensing på den...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De aller fleste nettbanker tilbyr også lisensierte gratisversjoner av ulike antivirus-løsninger....dette er som regel anerkjente og svært brukbare programmer som er verd å ta en titt på.

Har du Telenor som din ISP, har du også tilgang til gratis lisensiert antivirus...mener det er Norton Antivirus de opererer med.

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Under installasjonen av COMODO vil du få spørsmål om du vil installera Defense+ og, somme opplever at denne blir installert uansett kva du gjer så her kan du like godt la den stå.

COMODO er testa her.

COMODO er av mange rekna som den sikraste av brannmurane som er gratis. Her er den sida eg reknar som mest seriøs til testing av brannmurar, http://www.matousec.com/projects/firewall-...nge/results.php

For at tråden skal sleppe å bli full av påstandar om at COMODO maser for mykje, kan du i byrjinga gjere følgande:

Høgreklikk på ikonet (skjold med hake i) nede på statuslina

Velg Firewall Security Level og trykk Training Mode (du kan og gjera det same for Defense+ Security Level)

Etter ei vekes tid kan du stille den/begge tilbake til "Safe Mode"

De aller fleste nettbanker tilbyr også lisensierte gratisversjoner av ulike antivirus-løsninger....dette er som regel anerkjente og svært brukbare programmer som er verd å ta en titt på.

Har du Telenor som din ISP, har du også tilgang til gratis lisensiert antivirus...mener det er Norton Antivirus de opererer med.;)

Det er vell og bra at nettbankar og ISP-ar tilbyr antivirus program og mange av dei er som du seier verkeleg verdt å ta ein titt på.

Men, og det er eit stort men. Som oftast får ein ein like bra, om ikkje betre program gratis. http://av-comparatives.org/ er ei side som testar antivirus jamnleg. Testen finn du ved å trykke på Comparatives i margen til venstre og så velge den testen du vil lese. Her ser ein at Avira og Nod stortsett kjem ut på topp heile tida. Sidan eg per dags dato ikkje kjenner til ISP-ar/nettbankar som tilbyr Nod bil eg difor anbefale Avira som er eit veldig godt gratis antivirus program. Det fins og i betalingsutgåve, men då er den einaste skilnaden raskare nedlastning av oppdateringar og ingen reklame etter oppdatering (eg kjenner iallfall ikkje fleire). Det er vell og mogleg å setje tidspunkt for når det skal scannast i betalingsutgåva.

Ein sikkerhetspakke eg er veldig glad i å anbefale er Avira, COMODO/Online Armor og SAS/MBAM. I tillegg er det lurt å ha eit opprenskingsprogram som CCleaner.

Endret av tosha0007
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er vell og bra at nettbankar og ISP-ar tilbyr antivirus program og mange av dei er som du seier verkeleg verdt å ta ein titt på.

Men, og det er eit stort men. Som oftast får ein ein like bra, om ikkje betre program gratis.

Nå var jo nettopp meninga med mitt innlegg å påpeke at disse faktisk ER gratis....så da forsvinner ditt O' store "men" ut i det blå her.

Norton Antivirus 2009 var forresten kåret av et samlet testpanel veden over, til det beste antivirus på markedet i oktober 2008

Her er scunias resultater--> http://secunia.com/gfx/Secunia_Exploit-vs-...st-Oct-2008.pdf

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er godt mogleg at Norton har fått ein slik utsmykking, men kan du sei meg kven som per i dag tilbyr Norton 2009? Gjengangeren eg ser er Norman og Norton 2008, men correct me if I'm wrong.

No må eg berre sei at den testen du linker til verkar etter mitt syn useriøs sidan den ikkje har med dei to beste antivirus-programma etter mitt syn, Eset sitt og Avira.

Men for all del, ingen må tru at eg berre snakkar drit om Norton. Norton 2009 er langt, langt betre enn kva Norton var for nokon år sidan da det slukte kraft ut av maskinen heile tida. Eg kan gjerne gå god for Norton 2009, men sidan eg ikkje veit kvar ein får det gratis vil eg heller anbefale det eg ser på som betre.

Endret av tosha0007
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå var jo nettopp meninga med mitt innlegg å påpeke at disse faktisk ER gratis....så da forsvinner ditt O' store "men" ut i det blå her.

Norton Antivirus 2009 var forresten kåret av et samlet testpanel veden over, til det beste antivirus på markedet i oktober 2008

Her er scunias resultater--> http://secunia.com/gfx/Secunia_Exploit-vs-...st-Oct-2008.pdf

;)

Neiiiiiiiiiiiii. Ikke Norton! Det raner deg jo for maskinkraft, <_<:huh:

Endret av Jakt
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Neiiiiiiiiiiiii. Ikke Norton! Det raner deg jo for maskinkraft,

Når sist prøvde du norton? og hvilken versjon var dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Neiiiiiiiiiiiii. Ikke Norton! Det raner deg jo for maskinkraft, <_<:huh:

Må berre sei at dette var ein veldig usakleg kommentar. Ja, Norton var ein gong ein skikkeleg røvar når det kom til systemressursar. No har symantec tatt ansvar og den/dei siste utgåvene bruker betydeleg mindre ressursar enn tidlegare utgåver.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må berre sei at dette var ein veldig usakleg kommentar. Ja, Norton var ein gong ein skikkeleg røvar når det kom til systemressursar. No har symantec tatt ansvar og den/dei siste utgåvene bruker betydeleg mindre ressursar enn tidlegare utgåver.

Riktig....og Norton Antivirus 2009 er pr. i dag den eneste som bruker mindre av systemresursene enn AVG....som i mange år nå har vært selve malen for resursbruk innen internet security.

Og nå er det riktignok 2008-versjonen som tilbys av Telenor til over nyttår, men da vil de også legge ut 2009-versjonen (jfr. telenor support nå i kveld)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Riktig....og Norton Antivirus 2009 er pr. i dag den eneste som bruker mindre av systemresursene enn AVG....som i mange år nå har vært selve malen for resursbruk innen internet security.

Har du kilde på den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du kilde på den?

Er og veldig interressert i å sjå kjelde på det. Eg har iallfall aldri høyrd noko slikt før, men stemmer det skal eg trekke alle mine "anklagar" mot Norton tilbake :P

Sjølv om det hadde vore veldig fint for Norton sin del, er eg redd at det kanskje gjeld dersom eit fåtall av antivirus-programma er testa. For å kome med påstandar er det alltid fint å ha kjelder som viser at ein verkeleg snakkar sant, og det hadde vore veldig kjekt her ;)

Sjølv har eg aldri sett noko slik test som verkar seriøs, men her er eg verkeleg klar til å bli overbevist :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du kilde på den?

Ja det har jeg....den ligger like tilgjengelig på nett for deg som for alle andre.

bl.annet her--> http://www.virusbtn.com/index

[edit]

Finner dere den ikke noe der, så finner dere en omfattende rapport om nettopp dette i papirutgaven for testpanel for september 2008

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

eg fant den ikkje i farten. Fant mykje info, men ikkje akkurat om kven som brukte minst ressursar. Har desverre ikkje papirutgåva :P Har nokon ein link direkte til der det står at Norton 2009 bruker minst ressursar så ikkje ver sein med å poste den her. Men det er ein ting eg lurer på, det er kvifor SNIPPSAT alltid anbefaler av-comparatives.org foran virusbtn.com. Her må SNIPPSAT gjerne kome med svar :rolleyes:

Endret av tosha0007
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men det er ein ting eg lurer på, det er kvifor SNIPPSAT alltid anbefaler av-comparatives.org foran virusbtn.com. Her må SNIPPSAT gjerne kome med svar

AV-Comparatives er VB's argeste konkurrent....

AV-C er en gjeng brukere som deg og meg som er gått sammen om et lite firma, kjøpt og betalt av ulike nettsteder, softwareutviklere og magasiner....de selger sine tjenester til høystbydende, det er slik de får sin lønn....og det skulle forundre meg stort om de er såpass ærlige og dristige at de biter hånden som mater dem.

VB er et egenstyrt selvkost-konsern som har holdt på med internet security og testing av software helt fra 1989

Det sier seg selv her hvilket firma som har den største troverdigheten....så får heller snippsat mene hva han vil om den saken.

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive