Slå sammen 2 disker

5 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Jeg har 2 disker på laptoppen som jeg har lyst til å gjøre om til en C disk uten å slette noe.

Hvordan gjør jeg dette?

På forhånd takk

-Kristian-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Acronis Disk Director på Hirens boot cd

Endret av exchange
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvorfor ønsker du å slå diskene sammen? Tenker du stripet RAID?

Hvilken maskin er det snakk om? Har den støtte for hardware raid?

Hvilket OS? (windows ettellerannet)

[edit] XP seff, Dohh. :wall: :blush:

Generelt så tror jeg du vil komme bedre ut av det ved å partisjonere diskene fornuftig. Men det kan jo hende du har et spesielt bruksområde?

Forresten, jeg tok en titt på Acronis sin hjemmeside. Kunne ikke se at den støtter en slags software-raid funksjon i boot manageren. Mulig jeg tar feil her. Men hvis ikke så er det jo genialt.

Husk at windows støtter ikke å kjøre software raid (MS™) på systempartisjonen slik du antakelig tenker på. Tror det gjelder Vista også

Mulig det finnes en eller annen spesiell boot manager som kan kjøres i bunnen, men vet ikke om noen foreløpig.

Prøvde å gjøre et lite søk på nettet, men har ikke giddet å lete igjennom selv. Et nytt - mer spesifikt søk ga heller ingen gode og relevante svar (så bare raskt gjennom overskriftene på første side - kanskje gjemmer løsningen seg langt bak i søkeresultatene).

I bunnen og grunn er jo dette en ganske interresant problemstilling.

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg går ut fra at det er snakk om to partisjoner og ikke to fysiske disker ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg går ut fra at det er snakk om to partisjoner og ikke to fysiske disker ;)
Hehe - ups, tenkte jo ikke på den muligheten nei :P

I såfall er jo ikke problemstillinga så interresant lengre da løsningen ligger i vel gjennomprøvd software.

Skal man gjøre det gratis samtidig som lovelig, så er Ubuntu live-cd en måte å gjøre det på. Der finnes Gparted som er det rette verktøyet for sammenslåing av partisjoner.

Men vi får i det minste vente til trådstarter har gitt lyd fra seg så problemstillinga er klar.

Det skal være mulig å ofre dvd-rommen på enkelte laptoper til fordel for ekstra harddisk.

[edit]

Ser at trådstarter ikke ønsker å slette noe. Da har jeg en liten (men av stor betydning) tilleggsopplysning:

Backup må uansett tas før operasjoner av type sammenslutning av to eller flere partisjoner - eller å starte et raid-sett. Så hvis trådstarter setter i gang uten backup av filene/systemet og denne prosessen henger seg et sted midt i, så vil mange filer, om ikke alle gå tapt.

Husk at når filene først er gått tapt så må det uansett bekostes penger på programvare som (forhåpentligvis) kan redde noen av filene.

Konklusjonen foreløpig er å beholde det som det er. Hvordan er det nå, forresten? :P

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive