uTorrent og portforwarding

7 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Jeg bruker et Inteno x5668 dsl modem fra nextgentel som er koblet til en linksys WRT160N ruter.

Det jeg lurer på er om jeg må åpne porter i begge ruterne? i tilfelle hvordan gjør jeg dette?

Hvordan er dette oppsettet forresten? Det virker på meg som litt "smør på flesk", men det trådløse signalet i linksys ruteren er så mye bedre enn inteno modemet.

Jeg er nybegynner på dette her, så beklager om oppsettet er helt bak mål.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk ut disse.

Ruterkonfigurasjon - Inteno X5668> Hvordan åpner jeg porter på min Inteno X5668 ruter

http://www.nextgentel.no/hjelp/kategori/ru...on/inteno-x5668

WRT160N/Utorrent

http://portforward.com/english/routers/por...0N/Utorrent.htm

Takk for svar! :)

Må jeg sette statisk IP for å få dette til å fungere? I tilfelle skal jeg da bruke min "interne" ip (f.eks 10.0.0.3) eller skal jeg bruke den "offentlige" ip adressen?

Etter det er det bare å velge en port i utorrent for deretter å åpne denne porten i dsl modemet og i ruteren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har Ngt selv, men med en Speedtouch 546i ruter.

Så jeg har ingen erfaring med Inteno x5668 eller linksys WRT160N

Jeg bruker den interne ip når jeg forwarder til ønsket tjeneste.

Det eneste jeg kan foreslå: prøv deg frem, men bruk den interne ip-adressen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har Ngt selv, men med en Speedtouch 546i ruter.

Så jeg har ingen erfaring med Inteno x5668 eller linksys WRT160N

Jeg bruker den interne ip når jeg forwarder til ønsket tjeneste.

Det eneste jeg kan foreslå: prøv deg frem, men bruk den interne ip-adressen.

Takk igjen for svar :)

Jeg møter et problem når jeg skal sette statisk IP. Inteno modemet opererer med 10.x.x.x. Linksys opererer med 192.168.1.x.

Når jeg kjører ipconfig /all får jeg bare opp Inteno modemet. Det vil si at jeg skal bruke denne antar jeg.

I guiden du linket til (portforward Linksys) står det at du skal skrive inn den statiske ipen din, men får ikke skrevet inn den ipen jeg har valgt fordi siden opererer med 192.168.1.x formatet.

Hva skal jeg gjøre da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

WRT160N - User guide i PDF-format på denne siden

WRT160N User guide - direkte link til PDF-guide

Guide fra portforward.com - x5668

Jeg pleier sjelden å linke til oppskriftene fra portforward.com, men det var første guiden jeg fant for x5668-modemet. Jeg pleier ellers å unngå disse pga. krav til statisk IP-adresse, jeg mener at dette gjør ting mer komplisert på de fleste PC'er.

------

Det er flere måter å løse dette på for bittorrent-programmer. Ofte kan det være fordel å tilpasse løsninger individuelt til den enkelte, istedenfor å linke til standard-løsninger som finnes på nettet.

Oppsett av nettverk:

Oppsettet ditt er temmelig normalt - et DSL-modem pluss en trådløs ruter. Dette er et tilsvarende oppsett som svært mange av oss har - i hvert fall hvis vi bruker PC trådløst.

Kobling med kabel er trolig kjappere og sikrere enn en trådløs forbindelse, men det kan du finne ut av selv etter hvert hva som er best egnet for deg.

Løsninger for bittorrent:

Det som skal løses er såkalt NAT-problem (Network Address Translation). Du skal egentlig oppnå at "pakker med data" når frem til rett program på rett PC - uten å bli stoppet av firewall i modem eller trådløs ruter.

Problemet gjenkjennes ved treg nedlasting, og gule eller røde merker foran den enkelte torrent du prøver å laste ned. Du kan ha slike merker selv om du har løst ditt eget problem - men du bør i hvert fall ha noen grønne merker. Hastighet på nedlastinger vil variere selv om du har en rask linje, men NAT-problem gir "dramatisk treg nedlasting" som du BØR merke selv også.

NAT-problem bør fikses raskt - du kan gjerne la være å fullføre en nedlasting inntil problemet er fikset - siden det innvirker på de som laster opp til deg også.

Ulike løsninger:

1. Aktivere UPnP (Universal Plug'n'Play) i både modem og trådløs ruter - en enkel løsning.

2. Åpne port i modemet, koble seg til modemet med kabel.

3. Jeg har satt modem i bridgemodus + åpnet port i Linksys ruter + trådløst til egen bærbar PC.

Den første av disse løsningene er enkel og funksjonell. UPnP åpner porter ved behov, du har ikke noen faste porter somer åpne for det bestemte programmet. Det har vært litt delte meninger om løsningen er like god som å åpne porter, men den er i hvert fall verd å prøve.

Jeg ville gått inn for 2'ern hvis jeg ikke var avhengig av trådløs forbindelse - det gir vanligvis best forbindelse. Jeg ville valgt manuell løsning for å åpne porter, og hoppet over delen med statisk IP-adresse i første omgang (ikke GJØR noe før det er nødvendig).

Min løsning er 3'ern. Her valgt jeg den første løsningen jeg fant som virket etter å ha slitt i 3 dager med setup på et modem. Jeg har testet løsningen i ca. 13 måneder uten problemer - den kan anbefales som "kurant". Linksys-ruteren har enklere setup enn modemet mitt, så jeg har spart mange frustrasjoner med denne løsningen.

------

Logge på x5668-modem for setup: http://10.0.0.1/

Brukernavn = user

Passord = user

Logge på Linksys WRT160N: http://192.168.1.1/

Brukernavn = admin

Passord er blankt - eller det passordet du har satt opp for å logge på trådløst nettverk

Vanlig plass for å finne frem til portforward i Linksys-ruter er under Gaming and Applications --> Port forward

Her er 3 bilder fra min Linksys WRT54GL:

Linksys_login

Linksys_basic

Linksys_Port_forward

Du kan få nærmere beskrivelse av ting hvis du bestemmer deg for en løsning, men før eller siden kommer du trolig bort i alle disse løsningene som gjelder å åpne porter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for et veldig godt svar! :)

Tenkte å gå for løsning 1, dvs UPnP.

Har fått gjort dette på inteno modemet. Problemet nå er at jeg ikke kommer meg inn på linksys ruteren.

Hva kan dette ha seg?

Jeg har kommet meg inn tidligere, men nå finner jeg den altså ikke.

Kobler til 192.168.1.1 og får network timeout.

Endret av Jaimz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive