Universal Image for utrulling

9 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei, jobber på en skole hvor vi ghoster minimum 10 - 20 maskiner per dag.

Jeg håpet på at det fantes noen måte og lage ett universalbilde til alle maskinene vi har siden kun 3% av hver type maskin har samme chipset.

Alle maskinene skal ha akkurat samme programvare installert men imaget må kunne utrulleres til flere maskin (feks dell, acer og hp samtidig) uten at det blir maskinvare feil / blåskjerm.

Jeg har testet noe som heter Universal Image Utility (UIU) og dette funket heller dårlig sammen med feks Novell Client.

Akkurat nå for tiden så har vi en server med ca. 4-5 TB som er fylt med kun imager, noe som er en av ulempene vi vil unngå. I tilleg til at det hadde vært enkelt og kunne hatt kun ett image til ALT så vi kan slippe og lage ett til hver ankelte maskin.

Endret av djbizie
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Microsoft RIS / WDS vil kanskje være en mulighet?

Kanskje du ihvertfall slipper noen image, tror det vil være vanskelig å lage 1 image for alle, særlig når det er snakk om forskjellige produsenter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Acronis® True Image EchoTM Workstation med add on Acronis® Universal Restore

Denne er grei en og ikke så dyr løsning 100$

Denne løsning fra acronis har jeg brukt en god stund.

Fordel er at det spiller ingen rolle om hardware er likt oppsatt når du legger inn speilbilde Universal Restore fixer det.

http://www.acronis.com/enterprise/products/ATICW/

http://www.acronis.com/enterprise/products...al-restore.html

Endret av snippsat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eg har ikkje prøvd dette sjølv, det er bare ein teori.

Neste gong du lagar image, last ned alle drivarfilene du har bruk for til kjeldemaskina. Pakk ut drivarane til ei mappe (f.eks. C:\driv) (du skal ikkje køyre noko setup-fil, men du skal ha tak i .inf-, .cat- og .sys-filer, kanskje meir. Høgreklikk på kvar enkelt .inf-fil (pass på at den er for rett operativsystem, den bør vere WHQL-signert), og klikk Instaler. Dette skal registrere drivarfilene.

Køyr så sysprep slik:

sysprep.exe -quiet -pnp -reseal -mini

PNP-brytaren fører til at når Sysprep køyrer køyrer den ein maskinvaresjekk (akkurat som Windows gjer ved nyinstallasjon), og registrerar aktuelle drivarar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Microsoft RIS / WDS vil kanskje være en mulighet?

Kanskje du ihvertfall slipper noen image, tror det vil være vanskelig å lage 1 image for alle, særlig når det er snakk om forskjellige produsenter.

Okei, men er nesten helt sikker på at det skal være mulig. Vet om noen andre som laget ett slik, de vile bare ikke si hvordan siden de hadde betalt noe for det.

Fordel er at det spiller ingen rolle om hardware er likt oppsatt når du legger inn speilbilde Universal Restore fixer det.

Hvordan fungerer dette?

Må man bruke Universal Restore på hver enkelte klient hver gang man ruller ut ett speilbilde eller bare om det går feil?

Kan man bruke kun ett Image til absolutt alt da? Tenker bare på hvor enkelt det ville vært og kunne oppdatert kun ett bilde med all programvaren for så og rulle det ut, istedefor og gjøre det med forskjellige "bilder" på hver enkelte maskin "/

Eg har ikkje prøvd dette sjølv, det er bare ein teori.

Neste gong du lagar image, last ned alle drivarfilene du har bruk for til kjeldemaskina. Pakk ut drivarane til ei mappe (f.eks. C:\driv) (du skal ikkje køyre noko setup-fil, men du skal ha tak i .inf-, .cat- og .sys-filer, kanskje meir. Høgreklikk på kvar enkelt .inf-fil (pass på at den er for rett operativsystem, den bør vere WHQL-signert), og klikk Instaler. Dette skal registrere drivarfilene.

Køyr så sysprep slik:

sysprep.exe -quiet -pnp -reseal -mini

PNP-brytaren fører til at når Sysprep køyrer køyrer den ein maskinvaresjekk (akkurat som Windows gjer ved nyinstallasjon), og registrerar aktuelle drivarar.

Skjønte ikke helt hva du mente her, men forstod ca. prinsippet og er noe slikt jeg tenkte på.

Har du mulighet til og kanskje teste ut dette / lage en guide?

Det bør jo fungere. Det er jo noe lignende man gjør om man skal ha windows XP med seg på en ekstern harddisk. Når man bruker ekstern harddisk-løsningen så vil Windows XP automatisk installere maskinvaren for hver gang man bruker den på en annen maskin, men man må jo selvførlgelig legge inn de nødvendige driverene på forhånd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

PS. har ikke noe å si hvor stort bildet blir som resultat siden alle maskinene og utstyret vi har benytter seg av 1000mbps så vil fortsatt gå betraktelig fort alikavell.

Bildene vi benytter oss av nå er omtrent 3-6GB pga. all programvaren som er installert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Foresten: Erstatter dette ghost? Leste litt på siden og det virker som at man kun kan lage bootbare CD-plater med Acronis? eller kan man lage .img filer og rulle de ut over nettverket? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingen av dei andre to foreslåtte løysingane baserar seg på Ghost, dei er begge to separate system.

Eg kan diverre ikkje teste det, då eg ikkje lenger har tilgang til Ghost (hadde det på ein tidlegare arbeidsplass, og tenkte på å teste dette, men fekk aldri tid, pluss at behovet ikkje var like stort). Men det virkar som du har forstått forslaget, og dersom du kjenner til Sysprep bør det ikkje vere så vanskeleg (Sysprep er ikkje så veldig vanskeleg, så det kan eg forklare, om du ikkje finn gode forklaringar på nettet). Du kan jo prøve med noko enkelt, f.eks. ein drivar for eit nettverkskort, og sjå om den virkar som tenkt. Så kan du halde fram med andre drivarar. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Foresten: Erstatter dette ghost? Leste litt på siden og det virker som at man kun kan lage bootbare CD-plater med Acronis? eller kan man lage .img filer og rulle de ut over nettverket?

Ja dette en mye bedere løsning enn ghost spør du meg.

Ja selvfølgelig lager den boot cd.

Denne cden brukes til ren install av speilbilde der maskinvare ikke er lik med Acronis Universal Restore.

Det betyr at du kan ha et speilbilde som du kan bruke på alle pcer uavhengig av maskinvare.

Vanlig bruk kan du bare kjøre speilbildet inn over nettverk.

Endret av snippsat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive