[LØST] Finner ikke igjen Partisjoner på harddisk

17 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Jeg fikk en heftig bluescreen etter jeg la inn et nytt spill pc-en mintydligvis ikke tålte. siden den ikke klarte å starte opp igjen pga en manglende fil bestemte jeg meg for å formatere. men når jeg booter fra CD-en nå finner jeg ingen partisjoner og når jeg prøver å lage nye kommer bluescreenen opp igjen. Jeg har ikke rotet med BIOS instillinger men har hørt at det kan være noe feil med HPT driverene.

Noen som vet hvordan man legger inn nye drivere? har hørt at man kan laste de nedpå en diskett å trykke F6 når man booter fra windows CD-en, men da vil jeg gjerne vite hvor jeg kan få driverene jeg trenger og hvordan man installerer en diskett-stasjon? Andre forslag hade også vært helt supre =) kan man bruke minnepen eller en aen usb masselagringsenhet? har bare 1 CD-rom så tror ikke en annen CD ville fungert.

Her er filen som mangler eller er skadet ifølge windows: "C:\Windows\system32\config\system"

PC-en min kjøpte jeg på coop for 4 år siden eller noe sånt x) er ikke helt sikker på specs men kan finne det ut vist det blir nødvendig.

På forhånd takk =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Driver som kreves under installasjon av XP er SATA-driver - kan like gjerne ligge på en minnepenn som på diskett (oppgi adresse til minnepenn manuelt i dialogen om diskett)

En nødløsning for å "skippe" driveren er å skru av AHCI i BIOS - løsningen ble funnet i Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host...oller_Interface

Forklaringen på HVA som krasjer og HVORFOR finnes et stykke ned på siden under "Common problems".

------

Sett opp CD som første bootdevice i BIOS --> putt inn CD --> skru av AHCI ? --> lagre valg i BIOS --> maskinen restarter og booter fra CD --> (partisjoner og formatere ?) og installere XP

How to enter BIOS setup

------

EDIT:

Hvis det kun er problem med 1 fil "C:\Windows\system32\config\system" så finnes det kopi av alle Windowsfilene i mappe \Windows\i386 (pakkede enkelt-filer, pakkes ut med expand mappe\filnavn.dl_ målmappe\filnavn.dll - samme \i386 finnes også på CD).

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

fant ikke ut hvorj eg fikk tak i driver men klarte å finne partisjonene som du sa alikevell. jeg slettet partisjon C og skulle installere windows der men da fikk jeg denne meldingen:

"Kan ikke formatere partisjonen. Disken kan være skadet. Kontroller at disken er slått på og koblet riktig til datamaskinen. Hvis disken er en SCSI-disk, kontroller at SCSI-enhetene er riktig terminert. Du må vege en annen partisjon for windows xp, trykk enter for å fortsette."

så jeg prøvd å installere den på en annen partisjon men da kom denne meldingen:

"Stasjon C er uformatert, skadet eller formatert med et filsystem sm ikke er kompatibelt med windows XP. Denne stasjonen må formateres før installasjonen av windows xp kan fortsette"

så formaterte jeg C med det hurtige NTFS systemet fordi den grundige formateringen stod fast på 0%. og etter den er ferdig får jeg den øverste meldingen igjen. Står helt fast nå. =(

EDIT: svar på din edit dette her morten. Etter jeg gjorde det du sa for å finne partisjonene kommer jeg ikke lenger enn til bilde der det står "Trykk en tast for å starte opp fra cd-rom." så etter det på samme bilde står det bare "Feil under lasting av opperativ system" har jo slettet hele Partisjonen og lagd ny så tror ikke det er noe igjen der. men windows krever vel at den blir grundig formatert og det lar seg ikke gjøre :S

Endret av Lime
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan være at disken starter og ta kvelden.

Ultimatebootcd

Hard Disk Installation Tools

Velg for ditt merke.

Hard Disk Diagnostic Tools

Velg test for ditt merke.

Endret av snippsat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Boote RENT fra CD (sette opp CD som første boot-device i BIOS) ?

Hvis det er SATA-disk --> skru av AHCI i BIOS ?

------

"Tvilsomt forslag"

Hvis det er noe problem med disken kan det kanskje fikses via recovery konsoll når du boote fra CD - istedenfor å installere med en gang ? Jeg har ikke "full XP CD" selv, men presse R under oppstart eller noe slik ? ... og bruke kommandolinjeverktøy chkdsk C: /f

Denne løsningen er egentlig beregnet på en disk som HAR filsystem på plass - så forslaget er ikke blant de beste. Det vil trolig ikke virke før disken er formatert.

"Mindre tvilsomt"

Andre kommandolinjeverktøy er

FIXMBR (lage en ny Master Boot Record på sector 0 på disken - den som forteller hvilken type media dette er og mye mer, inneholder liste over partisjoner + kjørbar kode for å dra i gang neste deler av oppstart).

map (for å finne navn på harddisk = device_name)

fixmbr device_name

FIXBOOT (gjøre den enkelte partisjon bootbar, legger blant annet inn NTLDR som "drar i gang" resten av operativsystemet under en oppstart)

fixboot C:

------

Egentlig er jeg ikke sikker på rekkefølgen her ...

... disken må gjenkjennes som harddisk av programmet på CD'en

----> hvis den gjenkjennes som SATA-disk vil du bli spurt om å installere driver fra diskett

... den må partisjoneres hvis du ønsker flere partisjoner enn 1.

... vanlig Quick format burde egentlig holde, men grundig format sjekker også disken for feil underveis.

Det jeg er usikker på er HVOR jeg skal putte FIXMBR innimellom alt dette - og OM jeg skal putte den innimellom. Oppgaven som FIXMBR utfører blir normalt utført under en partisjonering av disken, så FIXMBR burde være overflødig.

FIXBOOT blir normalt ivaretatt når du installerer operativsystem, så også denne burde være overflødig.

Jeg begynner å lure på om disken tolkes riktig i BIOS ?

... og er satt opp riktig der ?

Jeg er ikke helt oppdatert på nyere disker (SATA) - så jeg klarer ikke å gi nøyaktig info om oppsettet i BIOS.

Grunnleggende regler:

La disken være koblet som den første i rekken - enten om det er disk 0 eller 1 (tilkobling på hovedkort)

Installer OS på den første ordinære partisjonen på disken

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

takk snippsat men jeg kommer meg ikke inn i windows i det hele tatt. den eneste muligheten jeg har er å formatere fra CD-en. og det går dårlig. får bare beskeden som nevnt i tidligere post. tror ikke at denhar tatt kvelden enda, Er bare noe galt med den ene partisjonen, har totalt 2 partisjoner og bare 1 hard disk, og den partisjonen jeg ikke hadde windows på fungerer jo enda. den begynte endelig med en grundig formatering etter 10 forsøk eller noe sånt =s så får se åssen det går. ser ut til at det kan ta sin tid.

Jeg kunne likt å vite hvordan Bios instillingene mine burde se ut i forhold til problemet? er redd jeg kan ha gjort noe der som påvirker harddisken, hvordan burde Bios instillingene se ut for at alt skal fungere som det skal?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kommandolinjeverktøy:

list disk

list volume

list partition

diskpart rescan (diskpart er partisjoneringsverktøyet, rescan er kommando for å sjekke/skanne disker på nytt)

Sjekke aktuelle diskpart-kommandoer selv?

Hjelp og støtte --> søke på diskpart --> diskpart --> beslektede emner

------

Vanlige settings i BIOS på SATA-disk er trolig "Native SATA". List opp hvilke valg du har der for å få tips om hva de enkelte kan være ?

------

Starte helt på nytt ?

Såvidt jeg kunne bedømme ble partisjon C: slettet underveis her ?

- den burde vel egentlig ikke blitt slettet, men bare bli formatert på nytt ?

... men klarte å finne partisjonene som du sa alikevell. jeg slettet partisjon C og skulle installere windows der men da fikk jeg denne meldingen:

"Kan ikke formatere partisjonen. Disken kan være skadet. Kontroller at disken er slått på og koblet riktig til datamaskinen. Hvis disken er en SCSI-disk, kontroller at SCSI-enhetene er riktig terminert. Du må vege en annen partisjon for windows xp, trykk enter for å fortsette."

Det var trolig der det skar seg litt ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk morten. Fixboot fortalte meg at C: hadde en korrupt oppstartssektor. men den fikset det. det som er litt rart er at det står som dette nå

C: FAT16 . . . .. .

D: NTFS .. ..

begge pleide å være NTFS før. vet ikke om feilen kan ligge der? den grundige formateringen stoppet på 47% =(

jeg tok load optimized defaults i BIOS og da fikk jeg denne boot rekkefølgen:

1: CARD-READER

2: CD-ROM

3: HDD-0

Er det noe som ikke stemmer her ?

EDIT: etter fixboot hadde jeg bare 10mb ledig igjen på C: og selv om jeg prøvde å installere windows på FAT16 systemet fikk jeg melding om at disken var skadet igjen etter quik formatering

Endret av Lime
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ville prøvd Snippsat sitt forslag nå dersom du har tilgang på en maskin du kan laste ned og brenne ut UltimateBootCD på, da det virker som det er disken i seg selv som er problemet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

har bare en gammel bærbar ekstra her så får ikke brent noen cd i nærmeste fremtid, kan noen si litt mer om hva den cd'en gjør? kan jeg starte opp med den istedenfor windows CD'en? hva hjelper den? problemet er at jeg ikke får installert windows på C fordi den er skadet på en eller aent måte. men den er jo helt tom.

kan jeg formatere og installere windows med ultimate boot cd eller gjør den noe aen? vist det høres ut som den kan hjelpe fikser jeg cd neste gang jeg er hos noen med cd brenner. takk igjen =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan ikke installere Windows fra UBCD, men du kan kjøre en rekke feilsøknings og evt. reperasjons-verktøy for harddisken din, samt prøve å partisjonere/formatere med et anne verktøy en det som ligger på Windows CDen.

Dette kan gi flere mulige utfall, hvorav det mest ønskelige selvfølgelig er at ting fungerer som det skal igjen, eller dersom det ikke er tilfellet, gi deg (og oss) mere informasjon om feilen som oppstår, og i værste tilfelle være en mulighet for å klare å hente ut data fra den/de andre partisjonen/e på harddisken dersom det viser seg at den holder på å ta kveld.

Dersom du blar litt nedover på siden så ser du alle programmer som ligger under hver kategori på CDen.

http://www.ultimatebootcd.com/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du er obs på at du har fjernet alt av minnekort i card-readeren i front? ( ta ut usb-penner også for sikkerhets skyld)

Fikk en liten mistanke her uten at jeg er sikker....

Jeg tror jeg har samme maskinen som deg forresten. Medion pc med MS7010 hovedkort. Om dette stemmer trenger du ikke SATA-drivere. Alt ligger på cd'n som fulgte med pc'n. Den har også reaparasjonskonsollen intakt dersom denne ønskes brukt. ( Det er en fullverdig installasjons-cd fra Medion selvom det står "Recovery-CD" på den)

-Rettet skrivefeilen-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Følg råd fraTheMetalGod - han har lignende PC som deg.

Jeg gir bare en kjapp vurdering av et tidligere spørsmål her:

C: FAT16 . . . .. . denne har en grense på 65000 filer og 528Mb. FAT32 duger til nød, men NTFS er mer egnet

D: NTFS .. ..

Bootrekkefølge er helt OK - CD-ROM før harddisk (boote fra CD)

Tallene mine for FAT16 er litt foreldet når det gjelder max. størrelse, men prinsippet er riktig. FAT16 ble brukt på disker opp til 4,2 Gigabyte, men var egentlig beregnet på mindre disker.

FAT32 er det nest beste systemet på store disker, men har hatt begrensning i XP som jeg ikke vet om er fjernet:

Volumer fra 512 MB til 2 TB.

I Windows XP kan du bare formatere et FAT32-volum opp til 32 GB.

Partisjonering og formatering - Microsoft

Det virker som en bedre løsning å UNNGÅ å formatere harddisk manuelt med FORMAT, og isteden la installasjons-programmet for XP fikse dette ?

Artikkelen inneholdt også info om å partisjonere (les helst hele artikkelen)

3. Trykk ENTER på siden Velkommen til installasjonsprogrammet.

4. Obs! Hvis du bruker installasjonsdiskettene (6 oppstartsdisketter), blir du bedt om å sette inn Windows XP-CDen.

5. Trykk F8 for å godta lisensavtalen for Windows XP.

6. Hvis det finnes en eksisterende Windows XP-installasjon, blir du spurt om du vil reparere den. Trykk ESC for å forbigå reparasjonen.

7. Alle eksisterende partisjoner samt upartisjonerte områder er oppført for hver fysisk harddisk. Bruk piltastene for å velge partisjonen eller det upartisjonerte området der du vil opprette en ny partisjon. Trykk D for å slette en eksisterende partisjon, eller trykk C for å opprette en ny partisjon på et upartisjonert område. Hvis du trykker D for å slette en eksisterende partisjon, må du deretter trykke L (eller trykke ENTER og deretter L hvis det er en systempartisjon) for å bekrefte at du vil slette partisjonen. Gjenta denne fremgangsmåten for alle eksisterende partisjoner du vil bruke for den nye partisjonen. Når alle partisjonene er slettet, velger du det gjenværende upartisjonerte området og trykker deretter C for å opprette den nye partisjonen.

Obs! Hvis du vil opprette en partisjon der det allerede finnes en eller flere partisjoner, må du først slette den eksisterende partisjonen eller de eksisterende partisjonene, og deretter opprette den nye partisjonen.

8. Skriv inn ønsket størrelse for den nye partisjonen i megabyte (MB), og trykk deretter ENTER. Du kan også bare trykke ENTER for å opprette partisjonen med maksimumsstørrelsen.

9. Hvis du vil opprette flere partisjoner, gjentar du trinn 4 og 5.

10. Hvis du vil installere Windows XP, bruker du piltastene for å velge partisjonen du vil installere Windows XP på, og trykker deretter ENTER. Hvis du ikke vil formatere partisjonen og installere Windows XP, trykker du F3 to ganger for å avslutte installasjonsprogrammet for Windows. Ikke fullfør de gjenværende trinnene. I dette tilfellet må du bruke et annet verktøy til å formatere partisjonen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kan jeg starte opp med den istedenfor windows CD'en? hva hjelper den?

Ja du booter den som windows cden.

Da velger.

Hard Disk Diagnostic Tools

Eksp:har du Western Digital kjører du denne" DLG Diagnostic (Western Digital)"

Ingen feil er disken grei.

Da kjører du denne.

Hard Disk Installation Tools elller killdisk.

Da er disken helt ren med ny bootsector.

Da prøver du install av win igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har prøvd alt det som du postet i sitaten din morten. men får samme besked om at disken er ødelagt der og.

TheMetalGod: ja vi har helt lik PC faktisk =) har ikke i noe aent enn tastaturet i usb portene for øyeblikket. Med reparasjonskonsollen mener du den som kommer opp når jeg trykker på "E" etter den har bootet fra windows CD-en? for jeg har prøvd de kommandoene morten postet her tidligere der inne samt "Format C:" men det var etter fixboot kommandoen at den ble til FAT16 (altså fixboot C:) er det noe aent jeg kan gjøre i den konsollen for å få tilbake NTFS systemet og kanskje prøve i installere windows på den etter det ?

har fått låne en bærbar med cd brenner nå så da prøver jeg UltimateBootCD. Er det noen måte å få gjort om C: disken til NTFS på? kanskje det hadde hjulpet? D: partisjonen er jo NTFS men det er ikke noe galt med den så vil ikke formatere den helt enda. hvilket format må jeg brenne ut for at det skal funke å boote fra CD-en? iso / exe / zip

skriver en ny post etter jeg har prøvd UBCD for å se hva som skjer.

Endret av Lime
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hard disk diagnostic tools på UBCD fant 99 errors på D: disken som jeg ikke har formatert enda. er det ille? jeg vil helst beholde den med tanke på atj eg har alt av musikk bilder filmer etc der inne. men er det nødvendig må jeg jo bare. Det virket ikke som UBCD fant C: disken engang. hva skjer der?

Fpå undermenyen fra Installation tools finner jeg DIscWizard og Diskmanager til seagate. hvilken av de skal jeg velge for å få fikset disken? og kommer D: Disken til å bli slettet om jeg velger å kjøre noen av de?

EDIT: Fiksa med UBCD. slettet og opprettet nye partisjoner med Seagate tools. deler ut propoeng nå =)

Endret av Lime
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Følg råd fraTheMetalGod - han har lignende PC som deg.

Jeg gir bare en kjapp vurdering av et tidligere spørsmål her:

Tallene mine for FAT16 er litt foreldet når det gjelder max. størrelse, men prinsippet er riktig. FAT16 ble brukt på disker opp til 4,2 Gigabyte, men var egentlig beregnet på mindre disker.

FAT32 er det nest beste systemet på store disker, men har hatt begrensning i XP som jeg ikke vet om er fjernet:

Partisjonering og formatering - Microsoft

Det virker som en bedre løsning å UNNGÅ å formatere harddisk manuelt med FORMAT, og isteden la installasjons-programmet for XP fikse dette ?

Artikkelen inneholdt også info om å partisjonere (les helst hele artikkelen)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive