[LØST] SonicWall problemer med RDP gjennom VPN

5 innlegg i emnet

Skrevet

Vi benytter en SonicWall TZ 170 Standard som vi kobler til utenfra arbeidsstedet med VPN klient. Deretter benytter vi RDP for å komme inn på den enkelte pc. Vi opplever imidlertid at enkelte får koblet opp VPN-klienten, men de får ikke koblet opp RDP. Oppkobling med den samme laptopen kan funke hjemme hos en, men ikke hos en annen. Vi opplever også ofte samme problem hvis vi er f.eks. på et hotell og benytter hotellnettverket.

Er det ruterne som er problemet, eller er det enkelte nettleverandører som ikke støtter VPN/RDP? Jeg har Telenor selv og hos meg fungerer det. Det fungerer også med ICE.

Noen som har en ide om hvordan vi fikser dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi benytter en SonicWall TZ 170 Standard som vi kobler til utenfra arbeidsstedet med VPN klient. Deretter benytter vi RDP for å komme inn på den enkelte pc. Vi opplever imidlertid at enkelte får koblet opp VPN-klienten, men de får ikke koblet opp RDP. Oppkobling med den samme laptopen kan funke hjemme hos en, men ikke hos en annen. Vi opplever også ofte samme problem hvis vi er f.eks. på et hotell og benytter hotellnettverket.

Er det ruterne som er problemet, eller er det enkelte nettleverandører som ikke støtter VPN/RDP? Jeg har Telenor selv og hos meg fungerer det. Det fungerer også med ICE.

Noen som har en ide om hvordan vi fikser dette?

Jeg ville kanskje prøvd å endre MTU size... Den står default til 1500, det er noen leverandører som oppererer med verdier som gjør at disse må justeres ned. Søk på nettet etter anbefalte verdier under 1500. Prøv gjerne 1482 først.

Hvordan du endrer MTU size er forskjellige fra OS til OS og kan endres flere steder, men prøv å endre på både nettverkskoblingen OG vpn tunnellen kanskje? Er helt sikkert andre som har mer peiling på nettverk som kan gi nøyaktig beskrivelse...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi har også flere Sonicwall's, og opplever til tider også dette problemet. Det som lager problemer er rett og slett at noe nettverksutstyr ikke tillater VPN-passthrough.

Det er vel lenge siden sist jeg opplevde det på hjemmerutere, men 3com sine lagde hvertfall problemer inntil man oppgraderte firmware på disse. Så prøv å oppgradere firmware på ruterene. Jeg vet også at Nextgentel sine modemer/rutere tidligere stoppet VPN-trafikk som standard, så man måtte ringe kundesupport hos NGT for å få åpnet for VPN.

Når det gjelder hoteller/wlan-soner så er det svært ofte at utstyret der ikke takler mer enn noen svært få samtidige VPN-tunneler, og i de tilfellene vil det for et utrent øye se ut som vpn-koblingen er aktiv uten å være det. Her har jeg ikke funne noen løsning, annet enn å evt. se på en SSL-VPN løsning som f.eks Sonicwall sin SSL-VPN 200(Billig) som vi har fått til å fungere fint i slike tilfeller. Da kjører man rdp-klienten rett fra Sonicwall'en.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for innspill. Skal forsøke med foslagene og kommer tilbake til resultatet av dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi har funnet ut at noen ganger var ruterne problemet, andre ganger så hadde nettverksleverandøren sperre. Vi får oppgradere firmware og evt. kjøpe nye rutere og inngå avtaler med nettleverandører som støtter vpn. Takker så mye for råd i saken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive