Problemer med port åpning o.l

6 innlegg i emnet

Skrevet

jeg har problemer med å få porter åpnet på ruterene mine...

navna på ruterene er: SpeedTouch 510 og SMCWBR14T-G.

jeg klarer å skrive in slik at porten liksom skal vere åpne men det virker ikke...

vis noen kan hjelpe så svar her åsså kan di vise gjennom teamviewer eller noe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Diverse guider for ST510i

Jeg har litt problem med å få lastet ned SMC-manual fra "rett side", men limer inn en link her hvis det lykkes.

Guider og manual er beregnet på å gjøre det enklere for andre å svare. Jeg bruker manualen for å spore opp mulige "feller" man kan gå i under oppsettet, og for å kunne gi mer nøyaktig info om pålogging og slik. Siden du allerede er kjent med pålogging er dette rettet mot andre som leser tråden.

------

Siden jeg savner manual får jeg starte i litt annen ende her - hvilken løsning er det du har prøvd ? (overfladisk beskrivelse).

... og gjelder dette bittorrent eller online gaming ?

------

Jeg kan antyde en mulig løsning som jeg kjenner fra eget oppsett og fra en rekke tråder:

ST546T2-modem måtte settes i bridgemodus hos meg for å få åpnet porter i Linksys WRT54GL trådløs ruter. Dette gjaldt et abonnement fra online.no - hvor vanlig tilkoblingsprotokoll var PPPoE.

Linksys overtok deler av oppgaven som modemet hadde opprinnelig - den delen som gjelder tilkobling mot internett-leverandør. Det er vel trolig NAT.funksjonen som er hovedhinderet her, men jeg er ikke SÅ "teknisk" at jeg går på detaljer.

Problemet er egentlig at det er 2 rutere på "samme linje" som begge forsøker å utføre samme oppgave. Å endre noe på oppsettet i Linksys ville trolig gitt samme resultat.

------

For bittorrent holder det mange ganger med å aktivere UPnP i både SpeedTouch og trådløs ruter. Jeg har ikke vært særlig fornøyd med løsningen selv, men ruteren min støtter heller ikke dette fullgodt. Jeg valgte derfor å åpne porter.

------

Litt overfladisk svar i starten, men jeg er fortsatt ikke peilet inn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

det gjelder både bittorrent, online gaming og FTP o.l...

jeg har "klart" å åpne porter på begge ruterene men det hjelper ikke...

jeg har online.no for de er jo helst dem som leverer SpeedTouchene...

pluss at den guiden om port åpning på online.no er for di som er koblet rett til speedtouchen og ikke gjennom noen annen først

Endret av Meoint
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Programmer på pc'n utnytter UPnP ved at de åpner porter i ruter ved behov. Når programmet stoppes vil ikke porten være åpen lengre. Når du åpner porter for spill i en ruter er det ikke sikkert at dette dekker alle portene som spillet bruker. Endel av disse vil UPnP åpne ved behov og dette fungerer ikke bra gjennom to rutere i link som Morten58 skrev.

Det som er viktig å huske på når en åpner porter gjennom to rutere er at den "ytterste" ruteren (ADSL-modemet) skal åpne porter mot neste ruter (Ikke mot pc slik du sansynligvis har gjort) . Du bør derfor sette en fast IP-adresse på WAN-siden av SMCWBR14T-G slik at du kan portforwarde mot den IP-adressen.

STOP. Nå er SpeedTouch noen helv.... møkk å jobbe med når du skal ha litt avansert oppsett. Det er ikke usansynlig at disse har en annen form for åpning av porter og da blir det jeg beskrev ikke særlig meningsfullt. Kluet med det hele er at du må se for deg forbindelsen mellom ruterne slik de skal stå og konfigurere dem etter disse forrutsetningene (ikke slik forholdet er når du er direkte koblet til speedtouchen med pc)

Dobbel ruting kan fungere men jeg advarer nok en gang mot dette. Jeg mener det er mye bedre å kjøpe seg et eget trådløst ADSL-modem ( da har man kun en boks å forholde seg til ) med gode konfigureringsmuligheter. Dette kan jeg anbefale deg: 3Com ADSL2+ Wireless 54 Mbps Router Jeg har en litt eldre utgave av denne som jeg bruker som erstatning for ADSL-modemene Telenor har levert meg. Har en på jobb og en hjemme og de fungerer helt greit. Lette å konfigurere er de også.

Dersom du ikke har økonomi til denne investeringen anbefaler jeg deg å sette opp SMCWBR14T-G som en switch. Dette vil si at du slår av ruter og brannmursfunksjon i boksen, samt at du flytter kabelen fra Speedtouchen fra WAN til en av LAN-portene. Les manualen til SMCWBR14T-G hvordan dette skal gjøres i detaljer....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

ok... skal prøve og skru av ruter og brannmurfunksjonene i SMCWBR14T-G og koble speedtouchen til en av lan portene

Edit: finner ikke bruksaniviningen(bare quick installation guide) også funke ikke smc.com

Endret av Meoint
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det samme opplevde jeg - at SMC.com ikke virket.

Jeg har litt dårlig tid i dag,men du får sikkert noen andre til å hjelpe deg med detaljer. SpeedTouch i bridgemodus løser masse problemer. En av guidene jeg linket til gjelder trolig dette.

Med denne løsningen bør du også kjenne "veien tilbake" - sette SpeedTouch tilbake i rutermodus igjen (kan være nyttig hvis du skal foreta noen feilsøking de nærmeste 2 år).

Ved endring av oppsettet mister du forbindelsen med internett en liten stund, inntil den gjenopprettes fra trådløs ruter. Det kan til nød være nødvendig å sette opp basic tilkobling i trådløs ruter, men dette har ikke vært nødvendig på de siste sakene jeg har besvart.

Baic setup i trådløs ruter = brukernavn, passord, tilkoblingsprotokoll PPPoE, alltid tilkoblet/aldri ringe et nummer.

------

Ruteren må egentlig være satt tilbake i samme modus som den hadde opprinnelig (gateway-modus). Her har jeg ikke fått sjekket manual slik jeg burde - men trådløs ruter skal altså fungere som gateway mot internett.

------

NB. Manual er ikke noe problem for deg - du har temmelig sikkert "User guide" eller lignende på CD som fulgte med ruteren (PDF-format). Det var oss andre jeg var bekymret for.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive