PC starter seg selv....!?

14 innlegg i emnet

Skrevet

Er ikke helt sikker hvor jeg skal poste dette, men jeg tar det her.

Våkna kl tre i natt av at PC'en min hadde slått seg på av seg selv. Kan ikke helt skjønne hvorfor den gjør det, men kanskje noen andre her vet?

Tenkte på at jeg tror at den automatiske oppdateringstjenesten er satt til kl. tre, men den skal vel ikke starte når dataen er slått av??

Noen som vet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Faktisk så kan automatiske oppdateringer kreve at datamaskinen skal restartes, når du ikke gjør det manuelt, så har den tidteller til den skal restarte... :)

Hvis du kan se i oppdateringslista om det har vært noen updates inatt som har blitt installert,så er det nok sannsynligvis grunnen...

Endret av Lady
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Det kan være en Wake-On funksjon i BIOS som gjør dette.

Se igjennom BIOS - og vær obs på Wake-On funksjoner ;)

Wake-On (er som ordet sier) en funskjon som gjør at PC'en våkner.

Nesten_Off_Topic()

{

Hadde en kamerat en gang som hadde samme problem.

Pcen hans skrudde seg av hver gang det vær noen som kom inn på rommet eller noen trampa litt rundt.

Viste seg at det var Wake-On ved bruk av mus og tastatur. ;)

Så når musa ble bevegd bittelitt (som den ofte gjør når rommet smårister litt) så skrudde PC'en seg på.

}

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan ikke være saken her. For teknisk sett var dataen ikke skrudd av, den var satt i dvale, og så vidt jeg så i halvsøvne var jeg fremdeles logga på når jeg stod opp for å skru den av igjen, dermed kan den ikke ha restarta....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du slår av PCen helt, slipper du nok dette. :) Men skal jeg tippe, var det nok at et program var satt til å starte automatisk klokka tre som kunne til dette. (defragmentering? Har fast oppstart klokka på torsdagsmorgenen 3 hos meg iallefall. Det er satt slik som standard)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Virker jo logisk, men den har aldri gjort det før............

Endret av fame
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppdatering fra Microsoft kommer vel vanligvis kl. 3 om natta ?

I dvalemodus SKAL den våkne i en del tilfeller. Jeg gjetter på at nødvendige oppdateringer er blant disse. Dette er programstyrt fra egen PC via Kontrollpanel --> System-egenskaper --> Automatiske oppdateringer.

252951.jpeg - Automatiske oppdateringer

Det kan være bedre å bruke strømbryter enn å skru av dette, men her må du selvfinne hvilke løsninger som er egnet.

Andre årsaker til oppvåkning kan være at du selv vekker den "remote" via internett. Dette kan være aktuelt hvis du må inn på hjemme-pc fra jobben eller om du er på ferie.

Wake_on innstillinger på dette nivået finnes vanligvis i BIOS - How to enter BIOS setup

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, skal se litt mer på den når jeg kommer hjem. Er på skolen nå, har ikke faktisk logget inn etter at den skrudde seg på i natt, skla se om det er noe beskjeder der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er veldig enig med det som er sagt tidligere i tråden. Men om det ikke er noen av delene kan det kanskje være antivirus-programmet som starter en scan og slår på maskinen av den grunn?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vel, under oppdateringer finner jeg 7 tiljenegelige, men siste søk var i går kl. 18.25. og siste innstalert var 6/9.

Siste defragmentering var også i går, kl. 19.20.

Vet ikke noe om Wake_on innstillinger i BIOS, ikke noe jeg har vært borti før.

Men uder Windows Update står det at den har innstalert oppdateringer som krever en omstart. Siste omstarten jeg hadde var syv dager siden, så den kan like gjærne være der for de oppdateringene som ble innsalert 6/9

Endret av fame
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk "Settings" på alle antispyware og antivirus ?

... om det er satt opp scan kl. 3 om natten ?

Jeg prøver egentlig bare å peile inn årsaken, men at maskinen våkner presis kl.3 er typisk for en oppdatering eller for en scan. Det kan sikkert være andre årsaker også, men disse er temmelig "typiske".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

AVG Anti-Virus står stilt til kl. hver dag kl. 18.00

Windows defender er stilt til dagelig kl 02.00

Endret av fame
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde du tilkoblet nettverkskabel når dette skjedde?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, går på tråløst

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive