sikkerheten i linux, hvordan er den?

9 innlegg i emnet

Skrevet

Har blitt fortalt at linux systemene er koll åpne for intrengning utenfra. Bruker nå siste ubuntu mer og mer så spørsmålet er etterhvert ganske aktuelt for meg. Forventer ikke noen i dybden gående svar men bare synspunkter fra folk som har greie på linux og bruker det i det daglige. Ganske fornøyd nå må jeg si med ubuntu som gjør overgangen fra windows litt lettere. Har til og med fått sequenseren Ardour til å funke bra på mitt system og ble positivt overrasket over kvaliteten. Nå må jeg bare lære meg de mest grunnleggende tingene etterhvert

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har en linux server på "tvrommet" i huset vårt, den kjører en DNS (eks. www.vg.no) og brukes til Media Center gjennom nettverket vårt. For at den ikke skal bli angrepet på nett eller utenom så må jeg holde strenge sikkerhets systemer på den. Det er forresten Ubuntu.

La meg si det slik at en maskin med Windows XP uten noen form for tredjeparts programvare ville klart seg dårlige enn Ubuntu sitt system ;) Uansett, så ville jeg tatt backup - Alltid en grei huskeregel å ta backup, uansett hvilket operativsystem du bruker :)

Håper dette hjalp deg, kan utdype mer hvis du vil det ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

http://www.linuxguiden.no/index.php/Sikkerhet

* "Hvem som helst som har fysisk tilgang til maskinen kan enkelt skaffe seg root-tilgang uten å kjenne root-passordet. For å forhindre dette ønsker vi at lilo eller grub spør om passord hver gang vi booter."

* "Sett passordBIOS, og deaktiver muligheten for oppstart fra andre medier (diskett, CDROM, minnepinne)."

Håper dette var det du var ute etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Linux er neppe noe mer usikkert enn Windows. Det kommer alltid an på objektet mellom tastaturet og stolen. De objektene finnes i et klart flertall for Windows, som fra veldig tidlig har vært et pek og gjør system. (Og nå i det siste pek, bekreft, bekreft, bekreft, bekreft og kanskje gjør). Linux har i motsetning tildligere vært mer avhengig av logg inn (su), skriv og gjør, men har dog utviklet seg i riktig grad de siste årene.

For at akkurat ditt system skal være sikkert, gjelder egentlig de samme reglene, som for Windows, ved unntak av du neppe trenger en virusskanner:

• Steng tjenester du ikke bruker.
  • Hold systemet oppdatert.
  • Hold programmene oppdatert.
  • Unngå å være innlogget med administraive (root) tilgang mer enn du absolutt må (kan være vansklig å praksisere i Windows NT/2000/XP)

• Steng porter som ikke er i bruk (Brannmur)

Kjører du tjenester som gir SSH tilgang utenfra, kan du bli mer utsatt. Kjører du web-server, kan du bli ytterligere utsatt hvis web-serveren ikke er skikkelig satt opp. En annen viktig ting med linux, er at du sjeldent er innlogget med de administrative rettighetene, noe du i en helt annen grad er i Windows. Bare det i seg selv er en stor styrke til Linux i forhold til sikkerheten.

Som nevnt i en tråd over, kan http://www.linuxguiden.no/index.php/Sikkerhet være lurt å sette seg inn i.

-ZnarreZ-

Endret av ZnarreZ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

# Hold systemet oppdatert.

# Hold programmene oppdatert.

Dette gjelder strengt tatt for alle operativsystemer og systemer, spesielt hvis det er Opensource! Personlig føler jeg Opensource blir oppdatert hyppigere enn låst kildekode programmer, logisk nok. Og siden Linux er åpen kildekode og bygger på åpen kildekode så kommer det hyppigere oppdateringer som du bør holde deg synkronisert med. Jeg kjører en virusskanner på linux boksen min, ganske enkelt fordi man må for eksempel huske at cookies er cookies og cache er fortsatt cache i Mozilla Firefox.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Man kan ikke sammenligne Windows og Linux når det kommer til sikkerhet. Det finnes under 60 virus/trojanere til Linux og det er over 1 million til Windows. I Windows så kan filene kjøre seg selv, i Linux er dette umulig. Og en annen ting er at Windows virus virker bare kun på Windows og ikke på Linux plattformene.

I Windows så kjører alle delene av operativsystemet til enhver tid, mens i Linux kjører kun de dele som er er behov for, være seg automatisk eller bruker styrt.

Min Linux boks har nå stått i en DMZ sone (rett i mot nettet) i ruteren min i snart 7 måneder, og den er ikke infisert av noe som helst, dette er en standard oppgradert Ubuntu boks. :)

I Linux har du sikkerhet, det har man ikke i Windows, selv om MS har gjort betydelige framsteg i Vista for å øke sikkerheten..

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Sikkerhet" er et begrep som omfatter veldig mye. Skal du ha sikkerhet mot at du selv kan gjøre noe dumt, mot virus og styggvare som sprer seg på egen hånd, profesjonelle hackere som prøver å hacke deg, eller sikkerhet mot at andre i familien som går inn på maskinen din får logget inn?

Dette er i stor grad separate problem. Alle moderne operativsystem i dag er såpass sikre i seg selv at det trolig er mer relevant å se på kompetansen til brukeren. I Vista er man nå noe sikret mot å gjøre idiotisike ting ved at man må godkjenne alt opptil flere ganger (men tenker man egentlig over det flere ganger selv om man må utføre flere klikk?), og i Linux er man sikrere fordi det ikke finnes like mye styggvare man kan være dum og installere.

Når det gjelder sikkerhet mot hackere og ormer som sprer seg uten medvirkning fra brukeren, så finnes det så vidt meg bekjent ikke kjente hull i noen av de populære OS-ene som muliggjør det etter at man har installert alle oppdateringer. Hvilke OS som kommer til å bli utsatt for at slike blir avdekket i fremtiden er det umulig å si noe annet om enn synsing og mening.

Det du vil oppleve om du prøver er at det er mye større risiko for å få virus om man bruker Windows enn om man bruker en Linux-distro, men skal man være trygg så må man rett og slett lære seg å ikke kjøre og/eller installere programmer som ikke kommer fra steder man har grunn til å stole på. En fin ting med de fleste Linux-distribusjoner er at de har et pakkebehandligssystem som kan laste ned utrolig mange programmer som er godkjente og funnet å være godartede fra et såkalt repository, mens man i Windows oftere googler etter et program som gjør det man vil, og ender opp med å laste det ned fra en side man ikke har hørt om før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ang sikkerhet:

i linux møter man stengte dører, mens i windows er alle vinduer åpne.. tenk litt på den :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har blitt fortalt at linux systemene er koll åpne for intrengning utenfra.
Dette er tull. Såvidt meg bekjent finnes det ingen sikkerhetshull i et standard ubuntu oppsett, Vista er en annen historie:

http://dvlabs.tippingpoint.com/blog/2008/0...day-and-wrap-up

Det finnes heller ingen virus som rammer Ubuntu.

For servere som tilbyr tjenester på nett dukker viktige sikkerhetshull opp fra tid til annen uansett system, forskjellen er at patcher blir lagt ut umiddelbart for GNU/Linux. Det er naturligvis ingen som kan sikre deg mot dårlige passord dersom du har åpnet en tjeneste mot nett som tillater ekstern log-in.

Verken Vista eller XP er sikkert for vanlige brukere, men det er GNU/Linux.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive