Over nyttår mister du lappen med 6 prikker.

11 innlegg i emnet

Skrevet

Les saken her: http://dinside.no/motor/bil/tips/strengere.../art785251.html

Kort fortalt:

Samferdselsdepartementet er i ferd med å vedta en forskrift som vil minske antall mulige "prikker" før man mister førerkortet. As we speak er det 8 prikker som er maksimalt før man mister lappen, men etter nyttår vil det sannsyneligvis være 6.

Dette er et tiltak for å bl.a forbedre trafikksikkerheten, samt å "rydde veiene" for trafikksynderne.

Samtidig vurderes det strengere tiltak for ungdom som ikke har passert 24år. Hva dette betyr vites ikke, men det lover ikke godt. Grunnen er dette:

Humlegård støtter samferdselsministeren og peker spesielt på unge gutter mellom 18 og 24 år.

- De mangler erfaring i tillegg til at de kjører for fort, og er derfor også overrepresentert på dødsstatistikken, sier han til Trygg Trafikk.

Hva mener dere om disse punktene? Godt tiltak, eller bør det kanskje heller taes inn mer politi slik at de blir mer synlig på veiene? Evt andre forslag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er jeg en veldig forkjemper for mer og synligere politi i samfunnet, spesielt på veiene. Så det er en selvfølgelighet for min del når man diskuterer problematikk som dette. Jeg har tro på teorien om at hvis man ikke ser en fare for å bli tatt/oppdaget, blir man mer fristet til å gjøre noe ulovlig. Men jo større sjansen for å bli tatt er, jo mindre blir det attraktivt å utøve lovbrudd. Mer politi øker sjansen for å bli tatt.

Men mer politi alene vil ikke være med på å kunne bekjempe trafikkulykker. Her må veistandard også bringes på banen for å kunne få det hele og totale bildet på plass. Selv om det ikke er en gjentagende sak, så har det blitt vist at ulykker skjer på grunn av dårlig veistandard. Da gjerne på grunn av dårlig vedlikehold. Det er med andre ord flere faktorer som fører til ulykker på veiene. Ikke bare sjåfører med en litt tung høyrefot og lite vett i skallen.

Det at departementet senker prikkgrensen er jo forsåvidt greit, selv om det kanskje ikke utgjør den store forskjellen. Har man noen prikker på lappen, er veien kort til de siste som gjør at man mister lappen for de det virkelig gjelder. Jeg liker å tro at folk skjerper seg betydelig etter de første prikkene, men selvfølgelig skal jo de verste i trafikken bort.

Men det å generalisere det til de yngre sjåførene er jeg helt i mot. Det som trengs her er holdninger som er samkjørt med generelt folkevett. Jeg har en lillebror som skal begynne med øvelseskjøring, og jeg gjør det jeg kan for å presse gode holdninger inn i hodet hans før han begir seg ut på veiene. Jeg skal selv være med på opplæringen for å gi han det jeg har lært etter mine år bak rattet.

Jeg har mer tro på å være holdningsskapere enn å være kjeftesmellere som legger listen lavere og lavere hver gang en ulykke skjer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lag flere bilbaner, så folk kan kjøre fra seg der..... Ingen vits å leke Schumacher på veiene, hvertfall ikke norske.

Og det med gradert førerkort: FOR NOE TULL. Er ikke alle som er idioter. :)|

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er jo greit med strenge regler.

Men at det skal være strengere for aldersgruppen 18-24 en andre syns jeg virker dumt, det er jo tross alt de som er gamle som har lang erfaring og bør vite bedre...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enda et forslag i en lang rekke dustete forslag for å få ned ulykkestatestikken...

Det som virkelig hadde monnet er å redusert bilavgiftene til EU-nivået! Det er en grunn til at Norge har en av europas eldste bilparker, og det til tross for at vi er på europatoppen i lønninger. F.eks så er det ikke mange jeg kjenner i aldersgruppen 18-24 som har råd til en bil som er så ny at den har airbag, abs og andre sikkerhetssystemer.

Lavere importavgifter på bil ville fått bilparken til å bli mye tryggere! Her kunne mange liv vært spart! Men politikerne er jo livredde for å miste en av deres største melkekuer, så dette forslaget kommer jo aldri opp til vurdering.. :angry:

Mer synlig politi har særdeles liten effekt. Bortsett fra akkurat der og da når du ligger bak dem.

Hvorfor er ikke baner som rudskogen o.l. åpen en fast dag i uka for alle som vil kjøre? Av og til må man bare gi flatt jern, og da kunne man jo fått gjort det i trygge omgivelser..

Btw: er det noen som vet hvor man finner ut hvor mange prikker man har? De blir jo ikke akkurat stemplet på førerkortet.. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fler 4-felts på E-18, så er det mulig å kjøre forbi dem som ikke klarer holde fartsgrensen en gang. Det er de farligste sjåførene spør du meg. Uansett går dette med på uflaks enn faktisk det å få tatt de virkelige synderne.

PS: Jeg har hatt 4 prikker som maks på lappen min :o

Endret av Flodas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her må veistandard også bringes på banen for å kunne få det hele og totale bildet på plass. Selv om det ikke er en gjentagende sak, så har det blitt vist at ulykker skjer på grunn av dårlig veistandard.
Bare en kontrast til det du sier, selv om dette ikke gjelder alle tilfeller. Jeg tok opp et kommunestyremøte for den lokale radioen her (hvor jeg er teknikker). Der var det en politimann inne og pratet om trafikkulykkene i Harstad og hva som burde gjøres. De stedene hvor veiene var best var det flere ulykker, enn på de dårligere veiene, nettopp fordi folk kjørte forsiktig der. Denne effekten vil dog neppe funke i større byer hvor det er langt flere som har det travelt.

Men jeg ser ikke problemet med at de i aldersgruppen 18-24 skal få raskere konsekvenser enn de som har hatt lappen i flere år. ice3d har et godt poeng, men jeg tviler sterkt på at det er hovedgrunnen til at ulykkeprosenten er høyere i 18-24 årsklassen. Når man nettopp har fått lappen har man mer å bevise, enn de som har klart å holde på den i endel år. Dessuten er det ikke til å skyve under en stol at det er mer fyll og grisekjøring i denne aldersklassen heller.

Mer synlig politi er en god ting :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter min erfaring er det nokså mye uvøren kjøring blandt de yngste førerne. Dette tror jeg ligger i ungdommens natur. Det har ingenting med uvettighet eller bevist farlig kjøring og gjøre.

Dette har med overmot og tro på egne evner som til tider kan være ganske overvurdert i denne alderen.

Det er også helt logisk at de samme unge førerne protesterer heftig på mine påstander, og de protestene bunner nok i samme grunn som at kjøringen ikke alltid er til trafikksikkerhetens beste, nemlig overmot og tro på egne evner ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men jeg ser ikke problemet med at de i aldersgruppen 18-24 skal få raskere konsekvenser enn de som har hatt lappen i flere år. ice3d har et godt poeng, men jeg tviler sterkt på at det er hovedgrunnen til at ulykkeprosenten er høyere i 18-24 årsklassen. Når man nettopp har fått lappen har man mer å bevise, enn de som har klart å holde på den i endel år. Dessuten er det ikke til å skyve under en stol at det er mer fyll og grisekjøring i denne aldersklassen heller.

Men det å dra alle menn fra 24 og ned under en kam og si at dem kjører for fort blir feil. Heller gi folk en sjangse, for så å slå hardt ned på dem som viser seg å gjøre gjentatte brudd på reglene. Selv om det kanskje krever litt mer jobbing for politiet.

Selvsagt kan man argumentere for at om man følger reglene til punkt og prikke, slipper man å tenke på det. Men man skal ha lov å være uheldig uten å måtte betale i dyre dommer for det. Nulltoleranse er ingen god løsning.

Samtidig er det vel ikke helt i trå med det som kalles likestilling heller. Spesielt om dette er noe som kun vil gjelde oss menn.

Tviler uansett på at dette vil bli en realitet.

Btw: er det noen som vet hvor man finner ut hvor mange prikker man har? De blir jo ikke akkurat stemplet på førerkortet..

Er vel ikke SÅ vanskelig å holde styr på..? :) Men regner med at du kan stikke innom nermeste politistasjon og høre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fler 4-felts på E-18, så er det mulig å kjøre forbi dem som ikke klarer holde fartsgrensen en gang. Det er de farligste sjåførene spør du meg. Uansett går dette med på uflaks enn faktisk det å få tatt de virkelige synderne.

PS: Jeg har hatt 4 prikker som maks på lappen min :o

Tenk om hele Norge kunne hatt 4 felts veier slik dere har oslo? Vi som bor nord for trondheim har ikke firefelts veier, vi har dårlige veier, med masse hull i og flere plasser der veien ikke er 5.3 meter bred(er ikke det vanlig standard vei bredde?). Selv har jeg hatt lappen i 3 mnd og noen ganger får jeg lyst å tråkke hardt på gasspedalen, men har ikke blitt tatt enda, for purken har lite kontroller her jeg bor, og som kongklykken sier så synes jeg også at det blir feil og ta alle fra 18 til 24 år under samme kam, og det er ikke bare ungdommer som kjører hardt, folk godt oppi årene kan også kjøre fort. Forskjellen fra 8 til 6 prikker er ikke stor som mange kanskje skal ha det til. nå har jeg fått ut litt agressjon

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, er enig med mykje av det som blir sagt over her.

Synes det er viktig at ungdommer som "føler for litt fart" skal kunne få det litt ut av kroppen. Det er dessuten viktig med fokus på ansvarsfull kjøring.

Er desverre redd for at det skal ganske drastiske metoder til for å få folk til å holde seg fra å kjøre fort og lære dei å kjøre ansvarsbevisst..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive