Google Chrome, klart til nedlasting

34 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

...eller nesten.

Veldig oppspilt gikk jeg i stad inn på gears.google.com/chrome, i går kveld når jeg sjekka siden, ble man videreført til google.com.

Men nå fikk jeg opp en side i enkel html med litt fakta og en download knapp, for øyeblikket virker det på seg som at siden er oppe, men at man ikke kan laste ned fila. Selv om hvis man ser på kildekoden legger merke til at knappen linker til /update2/installers/ChromeSetup.exe

Håper google får siden i stand i løpet av dagen, og ikke stenger den for å gjøre litt ordentlig arbeid med siden før lansering.

BEKLAGER!!! VAR IKKE KLAR OVER FØR NÅ AT DEN EKTE DOWNLOAD-SiDEN ER GOOGLE.COM/CHROME

Endret av Si-gurd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

...og bare til info, så ligger den som nedlastning på www.google.com (altså forsiden) ...

jeg har installert og kjører på den nå, fungerer helt ok. Viser sidene litt rart, men sånn er det, antakeligvis når webprogrammererne får ut fingrene og holder seg til strict så vil ting se bedre ut for oss alle og ikke bare i IE ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så må dere da lese EULA'en til nettleseren pkt 11:

By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services.

Oversatt til norsk:

Ved å skrive inn eller vise innhold, gir du Google en uendelig, uoppsigelig, verdensomspennende, gratis og ikke-ekslusiv lisens til å reprodusere, bearbeide, endre, oversette, publisere, fremføre, vise frem og distribuere alt innhold som du sender inn eller viser ved bruke tjenesten.

Så alt du gjør i nettleseren har Google tilgang på og kopi av, det være seg innloggingen til nettbanken din eller passordet og brukernavnet ditt til ITpro. Er dette så jævlig bra da? Sikkert en fin og flott nettleser, men jeg kommer ikke til å bruke den iallefall..

Endret av Frank Emil
Typo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det blir feil å ikke ta med hele paragrafen.

11.1 Du beholder opphavsrett og alle andre rettigheter du allerede har, til innhold som du sender inn, poster eller viser på eller gjennom tjenestene. Ved å sende inn, poste eller vise innhold gir du Google en ikke-tidsbegrenset, ugjenkallelig, verdensomspennende, vederlagsfri og ikke-eksklusiv lisens til å gjengi, tilpasse, endre, oversette, publisere, fremføre offentlig, vise offentlig og distribuere det innholdet du sender inn, poster eller viser på eller gjennom tjenestene. Denne lisensen gis utelukkende for at Google skal være i stand til å vise, distribuere og markedsføre tjenestene, og kan tilbakekalles for enkelte tjenester i henhold til bestemmelsene under tilleggsvilkårene.

Man må altså lese nesten alt for å få med seg helheten. En paragraf kan virke skremmende om man ikke leser det som ligger før og etter paragrafen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fant dette innlegget på nettet som sier det meste:

Dette er nettleseren for de som vil se femten bannere for hver linje tekst. Google tjener mesteparten av sine inntekter på reklame, og det er dermed helt naturlig at det ikke vil bli noen muligheter for å filtrere bort støyende reklame så lenge man bruker Chrome. Jeg ser heller ingen mulighet for enkelt å tillate eller forby cookies eller pop-ups fra enkelte nettsteder, eller å forhindre tredjeparts-cookies. Men det verste er nok kanskje at Chrome installere og kjører et program i bakgrunnen, som starter opp med Windows, uten at brukeren er blitt gjort klar over dette, eller gis mulighet for å slå av programmet. For å gjøre skaden enda verre, så kjøres det en eksekverbar fil fra under "Local Settings", noe som er et stort NEI av sikkerhetsgrunner. Godt konfigurerte maskiner vil ikke tillate eksekverbare program her.

Alt som er gratis er ikke bestandig gratis, det som er klart at Google skal tjene penger på sine annonser og da trenger vi ikke å gå rett i honningfella deres med vidåpne øyne.. :P

Nei, inntil videre så blir det Opera og FireFox her i gården..

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå skal det sies at dette er en beta-versjon, om det teller noe. Samtidig mener jeg å tro at hele nettleseren er av åpen kildekode, slik at man sikkert en gang i fremtiden kan finne avarter av denne med litt revidert innhold. :) (litt usikker på om dette med åpen kildekode stemmer, men skal sjekke det opp)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forøvrig her er hele kapitelet § 11 i EULA'en til denne nettleseren på norsk:

11.1 Du beholder opphavsrett og alle andre rettigheter du allerede har, til innhold som du sender inn, poster eller viser på eller gjennom tjenestene. Ved å sende inn, poste eller vise innhold gir du Google en ikke-tidsbegrenset, ugjenkallelig, verdensomspennende, vederlagsfri og ikke-eksklusiv lisens til å gjengi, tilpasse, endre, oversette, publisere, fremføre offentlig, vise offentlig og distribuere det innholdet du sender inn, poster eller viser på eller gjennom tjenestene. Denne lisensen gis utelukkende for at Google skal være i stand til å vise, distribuere og markedsføre tjenestene, og kan tilbakekalles for enkelte tjenester i henhold til bestemmelsene under tilleggsvilkårene.

11.2 Du samtykker i at denne lisensen omfatter Googles rett til å gjøre slikt innhold tilgjengelig for andre bedrifter, organisasjoner og personer som Google har forhold til, for tilgjengeliggjøring av syndikerte tjenester og å bruke slikt innhold i samband med levering av slike tjenester.

11.3 Du er innforstått med at Google ved utføring av de nødvendige tekniske tiltak for å levere tjenester til sine brukere, kan :a: overføre eller distribuere ditt innhold over forskjellige offentlige nettverk og i ulike medier og :b: gjøre slike endringer i innholdet som er nødvendig for at det skal være egnet for de tekniske spesifikasjonene for tilkobling av nettverk, enheter, tjenester eller medier. Du samtykker i at denne lisensen skal tillate Google å utføre slike handlinger.

11.4 Du bekrefter og garanterer overfor Google at du har alt av rettigheter og fullmakter og myndighet som kreves for å gi slik lisens.

Er dette forbrukervennlig da? Men uansett så vil Google ha kopi av alt du foretar deg i denne nettleseren...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må si chrome er ekstremt rask.

Opera, FF, IE osv kan ikke måle seg med den engang.

La den btw inn i ITpro nedlastninger i går natt, får se om den blir godtatt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må si chrome er ekstremt rask.

Opera, FF, IE osv kan ikke måle seg med den engang.

La den btw inn i ITpro nedlastninger i går natt, får se om den blir godtatt :)

Har lagt den inn på nedlastninger jeg og.. Venter på svar jeg og :)

Konkuranse :D

BTT:

Jeg liker den iallefall. Den er rask, og funker veldig bra for gjennomsnittsbrukeren.

Minuset er at man trenger en nettleser i tillegg. Chrome har ikke java-støtte som jeg kan finne enda.

Så de fleste vil nok få problemer med nettbank og enkelte e-post tjenester.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ifølge denne artikkelen så har Google visstnok innrømmet feil og har nå endret den engelske utgaven av Eulaen. Det står jo i den norske Eulaen at den norske Eulaen kun er laget av praktiske hensyn, og at det den engelske Eulaen man må forholde seg til.

Her er iallefall punkt 1.11 i den engelske utgaven av Eulaen:

11. Content license from you

11.1 You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services.

Endret av Jr.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Lukter foreløpig av prøv-og-kast produkt, akkurat som Safari til Windows. Men det er bra at flere kaster seg ut i "browserkrigen" uansett om de første versjonene ikke er helt gode.

Endret av Flodas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er nå funnet en bug som umiddelbart får _hele_ nettleseren til å krasje. Hvis man skriver :% i adressefeltet krasjer Chrome.

Eller så kan man lage lenker som gjør det samme. Jeg har testet selv her: http://krasj.naboens.net (man trenger faktisk bare holde musepekeren over lenken).

Det burde være totalt unødvendig å si det, men lagre innhold før dere prøver dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

hehe. kult:) . (lagret ikke :wall: )

Men jeg syntes noe ligner veldig på firefox, f.eks "vil du at chrome skal lagre passordet" er heelt likt! samt noe mer som jeg ikke husker nå :nope: (sorry, trøtt).

Ellers så kan man ikke trykke på musehjulet og scrolle med musepekeren.

Hvis man ser bort fra dette så liker jeg chrome. + Rask, enkel, rent design

Jeg vil allikevell holde meg til Firefox :wub:

EDIT: Pluss for at til og med når den krasjer så gjør den det sabla raskt (tilbake til skrivebord innen 3 sek ^_^ )

Endret av Vetle Nordeng
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Syns den hadde for det meste veldig mye funksjonalitet fra opera (som også ff har fått med plugins)

høyreklikkmenyen er kliss lik opera, samme er de fleste funksjonene, bare gjort enda litt mer google kompatibel.

Men jeg vil tro dette blir en større konkurent for FF en Opera.

Google satser enkelhet akkurat som FF.

Opera satser mer på mye effektiv funksjonalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du hadde lest hele tråden før du postet innlegget hadde du sett at dette allerede er tatt opp og at Google har endret disse betingelsene (hvilket også står nederst i artikkelen du linker til).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har oppdaget en annen bug, får nemlig ikke scrolle oppover når jeg åpner side. Sitter på en laptop og scrolle nedover på touchpaden funker fett, men hvis jg vil scrolle opp så får jeg ikke gjøre det med touchpaden, men må trykke meg oppover med

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg liker denne nettleseren veldig godt.

Syns den er bedre enn FF og Opera så jeg kommer til å holde meg til den.

Gleder meg til vi får en ferdig versjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alle som bruker eller har tenkt å bruke denne bør lese dette.. :)

Et sitat i fra artikkelen:

Men dette er ikke det eneste sikkerhetsproblemet Chrome har å slite med. Det danske sikkerhetsfirmaet CSIS hevder at Google-nettleseren har " spionlignende funksjonalitet", som nærmest kan minne om et rootkit, melder danske CRN .

Selv uten at nettleseren er åpen, sender den informasjon tilbake til Google.

Hvem trenger i virus/malware/trojanere, når du har Google Chrome på maskina.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En av lærerene mine sa for 5 min siden at han hadde testet ut Chrome igår kveld, og at han hadde lagt merke til litt overdreven rapportering tilbake til Google. Nå skal det også sies at den aktuelle lærer sjelden går en hel skoledag uten å nevne hvor nære bånd Google har til NSA (Google Earth var jo originalt utviklet av In-Q-Tel som er et CIA-firma, og så ble det solgt til Keyhole Inc som igjen er Google sitt lille spedbarn). Han nevnte derimot at det var mulig å skru av denne rapporteringen, skal spørre han hvordan når han kommer tilbake.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men jeg vil tro dette blir en større konkurent for FF en Opera.

Google satser enkelhet akkurat som FF.

Opera satser mer på mye effektiv funksjonalitet.

En browser uten adblock er i mine øyne en ubrukelig browser. Så vidt jeg vet er det bare FF som gjør dette på en enkel måte med en AddOn. En browser som da i tillegg spiser unødvendig ut-båndbredde er definitivt ikke noe alternativ.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ifølge læreren min (datateknikk) så var det mulig å skru av rapporteringen om man skrur av "Bidra til å gjøre Google Chrome bedre ved å sende brukerstatistikk og krasjrapporter til Google automatisk", men ifølge Google selv så skal ikke denne informasjonen inneholde noe vi kan frykte.

Håper virkelig noen andre med lignende tester og programmer kan bekrefte/avkrefte om Google virkelig sender informasjon 24/7. I så tilfelle (at Chrome sender unødvendig mye informasjon) så blir det iallefall ikke mer Chrome på meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En av lærerene mine sa for 5 min siden at han hadde testet ut Chrome igår kveld, og at han hadde lagt merke til litt overdreven rapportering tilbake til Google. Nå skal det også sies at den aktuelle lærer sjelden går en hel skoledag uten å nevne hvor nære bånd Google har til NSA (Google Earth var jo originalt utviklet av In-Q-Tel som er et CIA-firma, og så ble det solgt til Keyhole Inc som igjen er Google sitt lille spedbarn). Han nevnte derimot at det var mulig å skru av denne rapporteringen, skal spørre han hvordan når han kommer tilbake.

Helt sikkert alternativet "Bidra til å gjøre Google Chrome bedre ved å sende brukerstatistikk og krasjrapporter til Google automatisk." Så klart må man regne med litt ekstra trafikk til google da. :)

Nettleseren har åpen kildekode, så hvem som helst kan jo sjekke hva nettleseren driver med. :)

EDIT: Sånn kan det gå når man ikke leser alle svarene før man skriver. Så ikke at du hadde enda et svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sett utenom EULA saken og alt annet som måtte virke mistenkelig så er jeg meget fornøyd med Chrome. Bruker den som "kose" nettleser, når jeg f.eks svarer på tråder i forumet så går det jo kjempe raskt! Den går raskere enn Firefox, det kjennes iallefall veldig sånn ut. Kjempe fornøud, kudos til Google :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har det noen somhelst praktisk betydning om Chrome er 0,1 - 0,5 sek raskere enn feks Opera, FireFox, Safari, Camino eller Konqueror når du laster inn nettsider? Jeg bare spør.. :) Jeg sitter på en 25mb/s linje og noe særlig raskere enn det går det ikke.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive