Lyset i skjermen borte...

9 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Jeg har en gammal Fujitsu Siemens Amilo D8820 tror jeg den heter. Den er riktignok noen år nå, så er vel det de fleste kaller utdatert. Men jeg synes den har fungert fint, inntil her om dagen oppstod det et problem som jeg har på følelsen av at kan være avgjørende....

Problemet er: jeg pleier å sette pc'n i stand by modus sånn at det bare er å vippe opp skjermen, så starter maskina opp og rett i windows. Jeg gjorde som vanlig detta, jeg vippa opp skjermen og så skjermbildet av velkomstskjermen i windows xp tydelig, før den plutselig ble helt mørk. Det virker ut som det er lyset i skjermen på en måte, som er borte. For jeg kan så vidt se konturene av ting på skjermen, og jeg ser at det er i farger. Hjelper ikke å justere lyssyrke på skjermen eller noe. Det forblir likt.

Så jeg mistenker skjermen eller skjermkortet muligens? Eller er det noen andre som har noen tips? Er det noe å få gjort, eller er det bare å kaste pc'en?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan jo kanskje være et prosessen "explorer" har problemer med å starte opp igjen, siden du muligens hadde en del programmer åpne sist du lukket maskinen(?)

Da kan du jo prøve dette :) : Ctrl+Alt+Delete og trykke Fil/File + Ny oppgave (Kjør...) og prøve å starte explorer prosessen ved å skrive: explorer og trykke på ENTER.

======

Hvis ikke dette fungerer, er det nok større sjangs for at skjermkortet er defekt ja. :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lukker alltid alle processer og programmer før jeg setter den på standby. har restarta flere ganger, og satt den i standby igjen flere ganger og prøvd å åpne skjermen... :\

men er det skjermkortet, eller kan det rett å slett være skjermen? For virker ut som det er lyset i skjermen på en måte...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Prøv med en eksterm skjerm, om den fungerer, så er det nokk bakgrunnsbelysningen i skjermen din som har gått, det kan være en defekt kabel (etter mye slitasje) eller noe liknende. Er dataen gammel nokk ville jeg kjøpt ny i stedet for å bruke penger på å få reperatør til å se på den. Om den ikke er så veldig gammel er det fortsatt mulig at du har garanti, ville undersøkt det, siden dette er et typisk problem som går på garanti/reklamasjon.

kan jo kanskje være et prosessen "explorer" har problemer med å starte opp igjen, siden du muligens hadde en del programmer åpne sist du lukket maskinen(?)

Da kan du jo prøve dette smile.gif : Ctrl+Alt+Delete og trykke Fil/File + Ny oppgave (Kjør...) og prøve å starte explorer prosessen ved å skrive: explorer og trykke på ENTER.

Uansett om explorer ikke fungerer så kommer skjermen på når windows lastes inn. Du kan jo se om skjermen fungerer i bios eller sikkerhetsmodus.

Endret av pcgutten
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når du lukker lokket på laptoppen så presser det ned en knapp som registrer at lokket er nede. Sikker på at ikke denne har fått seg en støkk, og kanskje ikke vil helt opp?

Selv har jeg en Amilo D8830, som har denne knappen til venstre for midten, og over tastaturet. (tett inntill skjermens bunn)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne knappen\bryteren er ikke synlig på min pc. Til en annen formodning fungerer den utmerket med en ekstern skjem... ikke akkurat like lettvindt med laptop på den måten....:(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden det fungerer med en ekstern skjerm så er det nok at lyset i skjermen din har tatt kveld.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jepp, virker slik. Nå vet jeg ikke hvor lang tid eller om det er dyrt å bytte, men så altfor billig ville jeg nok ikke trodd det ble.

Ikke fordi det er særlig dyrt for slike lys (ville jeg tro), men fordi det gjerne koster MYE å reparere laptopper.

Strengt talt så er det vel heller ikke særlig komplisert å gjøre.

Men siden det er en såass gammel maskin så kan det i værste fall lønne seg å gå for en ny maskin og heller bruke den som en desktoperstatter med eksternt tastatur/mus/skjerm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er nok det som kommer til å skje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive