nlb/clustering - san

2 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Skal beregne og sette opp en ny server/san løsning for firmaet jeg jobber for, og har ikke all verdens erfaring med dette, - så jeg spør her :)

vi har en webserver i dag med mye intern lagring(ingen failover eller clustering). ønsker å flytte websiden til 2 bladservere med NLB eller clustering.

websiden som ligger på maskinen laster opp og ned en mengde relativt store filer. server software er iis webserver.

Det enkleste hadde vært at begge bladene hadde et felles område på sanet hvor begge maskinene kunne skrive og lese filer som de ville (som en nas over FC) under NLB (helst ikke clustering)

Er det mulig? eller kan ikke begge maskinene se, lese og skrive til samme "område" på sanet samtidig?

Skulle også gjerne hatt mulighet til å komme til de samme filene fra en mac med FC kort - er det mulig?

Skulle også gjerne hatt større volumesize enn 2 TB. (så slipper jeg å skrive om koden ;) Finnes det mulighet for å få til dette med et SAN og win 2008 server?

Har også hørt at iis clustering ikke er supportert av microsoft i 2008. hvilke alternativer har jeg for min løsning?

Foretrukket leverandør er HP men ikke noe absolutt must.

Takker så mye for alle svar :=)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei du,

for det første: NLB clustering gir deg kun en slags roundrobin funksjon. Jeg har en kunde som spurte om akkurat det samme, de endte opp med en løsning fra doubletake (ett datterselskap av HP). Denne replikerer data mellom servere uten at de er på samme lagringspunkt.

Videre, når det gjelder 2TB størrelsen så er dette en begrensning du kun får overstyrt ved å sette opp en expand disk i windows/linux. Selve SANet eller NASet kan kun sette opp disker i 2TB størrelser men du kan selvfølgelig som jeg sier lage ett expand volum som blir større. Bakdelen med dette er jo at det blir en slags striping hvor det oppfører seg slik at om en disk ryker så ryker alle diskene i disksettet.

Men, når det kommer til failoverfunksjonen så er det enten å kjøre cluster, evt veritas hvis MS ikke supporterer IIS cluster eller som jeg sier med en doubletake løsning. Skal du få til cluster/failover funksjonalitet med doubletake bør du kjøre serverne virtuelt hvis ikke er det vel egentlig kun data som blir feilet over og ikke alle pekere osv. Men det kan jo hende det holder for deg dersom du godtar å endre på dette manuelt dersom en krise oppstår.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive