Program for autobackup av USB-penn ved tilkobling?

8 innlegg i emnet

Skrevet

Noen som kjenner til et helst gratis program som automatisk tar backup av USB-minnepenn når DEN pennen blir plugget inn i maskinen som programmet er installert på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Microsoft USB Flash Drive Manager (Standard) var den eneste jeg fant på søk etter å ha truffet haugevis av løsninger andre veien.

Det er lettere å finne løsninger motsatt vei - backup av mapper på harddisk --> minnepinne.

Litt mer info: Flash Drive Manager Wizard

Siden programmet gjør det mulig å gi et VolumeName til minnepinnen er det mulig å finne noen løsninger for å starte opp et program automatisk (uten at det behøver å være installert på selve pinnen).

-----

Det finnes en haug av løsninger her - men jeg aner ikke hva programmet her tilbyr uten å laste det ned selv.

Er det noe i nærheten av det du tenkte på ? (bortsett fra at det bare er til XP)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk ut disse linkene.Har ingen erfaring med noen av "programmene", kjører stort sett manuel backup.

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

http://www.sandstorming.com/2006/06/backup...e-on-insertion/

http://www.karenware.com/powertools/ptreplicator.asp

Bruker SyncBackSE lar deg skreddersy sikkerhetskopieringen etter behov.

Du kan sette en timerfunksjon til backup/sync til sikkerhetskopieringen til et annet sted på maskinen,Ftpmappe, eksternt lagringsmedium.

Trinn for trinn norsk guide og program ligger i min signatur.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du Vista så skal det gå å bruke den innebygde backup-løsningen. (man kan velge at minnepennen, nettverksplasseringen, eller annen mappe skalsynkroniseres til ønsket tildspunkt) F. eks ved tilkobling så oppdaterer den de filene som har blitt forandret siden sist.

Med XP så tipper jeg nok du må bruke tredjeparts programvare ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden jeg selv bruker XP og er lite kjent med Vista fokuserer jeg mest på løsninger jeg kjenner i XP.

Autorun.inf ?

Bruk av autorun.inf på minnepennen ble vurdert og forkastet (midlertidig) - siden den vil foreta backup til hver eneste maskin du kobler den til - hver bidige gang. Løsningen bør i tilfelle brukes med en meny som krever input fra deg før en backup foretas.

Autorun-løsning er litt klønete hvis det hender at du låner andres maskiner og bruker minnepennen der. "Sorry, minnepennen min må først bli ferdig med backup til DIN maskin før jeg får gjort noe" blir litt frustrerende i lengden.

Pakking av data ?

Vanlig backup komprimerer data når ting lagres. Pakkeprogram som WinRAR eller lignende kan brukes for å pakke data i 1 stor fil for å spare plass. Disse programmene har "ferdigsydde løsninger" som er godt egnet for slike oppgaver, og som godt kan benyttes i en automatisert løsning.

Kommandolinje-løsninger tilbyr bl.a. å bare kopiere filer som er endret eller nye - spare deg for mye unødvendig kopiering av filer som aldri blir endret.

Autorun-løsning fra harddisk ?

Flyttbare disker har trolig et unikt nummer slik som harddisker - et slags fingeravtrykk som gjør det mulig å skille slike fra hverandre elektronisk.

Dette muliggjør å ha et automatisk oppstartsalternativ når minnepennen puttes inn i 1 bestemt maskin, og sparer deg for masse "Sorry, minnepennen må bare ..." tilfeller.

Hvis du har flere minnepenner av samme type kan hver av disse ha sin egen backup-løsning som hindrer at de overskriver data hos hverandre. Kombinasjon av volumnavn på hver minnepenn og elektronisk gjenkjenning kan gjøre oppgaven mer smidig.

Ordinært backup-program i Windows ?

Jeg gikk bort fra slik løsning på et tidlig tidspunkt, mens backup i hovedsak ble foretatt til disketter. Her må andre komme med innspill på hva som er egnet eller ikke.

Jeg gikk bort fra løsningen fordi jeg ALDRI hadde noen nytte av den - jeg satt stort sett bare igjen med en haug av disketter som var umulig å gjenopprette dit jeg ønsket (annen disk enn den originale). Dette er 12-13 år siden, så dagens løsninger er trolig bedre.

XCopy ?

Løsningen ble vurdert og midlertidig forkastet, men kan være egnet fordi den ikke krever noe program. Smidig nok på kopieringsoppgaver, men ingen mulighet til å pakke. Kanskje hvis den kombineres med annen løsning ?

------

Det ble litt for mange mulige løsninger underveis i det første innlegget mitt - så jeg valgte å droppe mesteparten (slette).

Med en haug av mulige løsninger er det på tide å begrense utvalget noe. Gi litt mer info om bruk og ønsker ?

Eksempler:

- "Jeg ønsker IKKE noen meny når minnepennen puttes inn - helst automatisk backup".

- "Jeg bruker ALDRI minnepennen på andre maskiner, så autorun-løsning på minnepennen er også OK".

- "Jeg ønsker IKKE pakking av filer - ren kopiering er godt nok"

- "Operativsystem jeg bruker er Vista/XP/Linux - så løsningen bør være tilpasset dette/disse"

- "Hver backup må havne på unik plass (mappe eller fil) - ingen overskriving av gamle backups (update av filer)"

Mange av disse er stikk motsatt av mine valg, de er bare eksempler på å avgrense oppgaven. Jeg hadde trolig valgt å kombinere 2 ulike løsninger = 1 hovedløsning på PC og 1 reserveløsning som kan aktiveres på minnepennen ved behov på enkel måte.

------

Linker om ulike temaer:

http://autorun.moonvalley.com/autoruninf.htm (bruk av autorun med eksempler og forklaring)

- En haug av info om autorun kan finnes via den siden.

Jeg legger trolig igjen noen flere slike linker. Disse er rettet mot at andre skal kunne tilpasse SINE løsninger ved behov.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan bruke autorun selv om du bruker minnepinnen på andre maskiner.

Feks lag ett cmd\bat script som ser noe sånn ut:

IF %Computername% == mittpcnavn goto backup
else
goto exit

:backup
robocopy x:\ c:\usb_backup /mir /e /w:1 /r:1 /tee (hvis x:\ er stajonen på usb pinnen)
goto exit

:exit
exit[/codebox]

Kan bruke xcopy istedenfor robocopy som morten har skrevet. Men liker robocopy bedre selv pga mirror funksjonen som er genial når du tar backup.

Muligens det ikke er nødvendig å definere kilden i scripte (x:) iom det blir kjørt fra usb pinnen. Kan prøve robocopy *.* c:\usb_backup etc.....

Endret av Nesse
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tatt sin tid dette, men har fått litt tid til å titte på det igjen.

Settingen min er følgende:

Har 1 felles bærbar PC som flere deler, og som stort sett programmering av utstyr blir foretatt på. Lagring av filer blir foretatt lokalt på den bærbare.

Har 1 pc som er koblet opp mot en server som filene skal sikkerhetskopieres på.

Slik det er nå, så må jeg kopiere filene fra bærbar, til minnepenn, til pc som filene legges direkte inn på serveren fra.

Håpet mitt var å få tatt en sikkerhetskopi hver gang noen bruker den bærbare pc'n, slik at det ikke bare blir de få gangene jeg bruker den, for det er for sjeldent. Hender jo jeg glemmer det også...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor må dette gå gjennom den andre PCen?

Kan du ikke koble til serveren fra den bærbare?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive