Vil du hjelpe til i forskningen mot kreft? Les her!

373 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hallo alle ITpro brukere!

Jeg satt her om dagen og surfet rundt på nettet og kom over denne saken. Når jeg tok en nærmere titt på prosjektet Folding@Home, viste det seg at det var et ganske så spennende prosjekt.

Kort og greit om prosjektet: (kan også leses her om du syns det er lettere)

Prosjektet ble startet i år 2000 på Universitetet i Stanford.

Det prosjektet gjør er å bruke tusenvis a datamaskiner rundt om i verden til å løse biter av det enorme puslespillet i proteinbrettingen/kveilingen som skjer i kroppen vår. Proteinbretting er en komplisert prosess som noen ganger ender medl "feilbretting". Denne feilbrettingen kan føre til en rekke alvorlige problemer og konsekvenser. Det kan føre til ein rekke sykdommmer og lidelser som Alzheimer's, Kugalskap (BSE), CJD, ALS, Huntington's, Parkinson, og mange fleire kreft- og kreft lignende syndromer. Det Folding@Home gjør er å simulere slik folding slik at vi kan bedre forstå og forutse hvilke konsekvenser ulike typer folding kan ha.

Hva prosjektet gjør er å utnytte noe som kalles "distribuert databehandling". Det skjer ved at de har laget et lite klient-program som folk kan laste ned og kjøre på dataen sin for å hjelpe til. Hver bruker får da tildelt en bit av puslespillet som den da setter i gang og kalkulerer. Styrken til distribuert databehandling er brukerne, desto flere som blir med desto mer blir gjort.

Hardware.no ble det startet en lignende tråd i 2004 og førte til større suksess blant brukerne der. For øyeblikket ligger Hardware.no teamet på 38. plass av 137 846 lag. Det er noe jeg må si er en virkelig bragd. Derfor bestemte jeg meg for å ta opp igjen dette temaet også her på ITpro.

--------------------------------------------

Klientprogrammet til Folding@Home kan brukes på de fleste datamaskiner, enten gamle eller nye. Altså på Windows, Linux, Mac og til og med på Playstation 3.

For å delta trenger du å laste ned et klientprogram, installere og kjøre det og ha en internett-tilkobling.

Det er flere typer klienter som du kan velge mellom. De viktigste forskjellene er:

"Vanlige" og ikke veldig ressurskrevende klienter som kan kjøres i bakgrunnen mens du jobber med andre ting.

"High-performance" klienter som kjører kun på Windows (kan også kjøres nesten uten at du merker det, men krever dog en noe nyere datamaskin).

De vanlige klientene er ikkje ressurskrevende og vil minimere seg til systemanusfeltet når du krysser de ut. Du kan sette de til å kjøre kun når skjermspareren er aktiv, eller om du vil la den kjøre hele tiden. Du kan også sette en begrensning på hvor mye av CPU-kraften din du vil la FAH utnytte.

High-performance klientene er kun for Windows eller PS3. Disse er klienter som utnytter enten skjermkortet ditt (GPU klientene) eller som er SMP klienter som kjøres best på fler-kjerne-prosessorer. For å kjøre GPU klienten må du ha et nyere skjermkort for det er ikke alle den kjører på. For eksempel så kjører GPU klienten fint på Nvidia Geforce 8800GTS G92 kortet mitt, men ikke på den bærbare pcen med ATI Mobility Radeon X1400. For min del kan jeg kjøre GPU klienten på maks innstilling uten å merke noe spesielt utenom ved spilling. Av det jeg har prøvd, så er GPU klienten definitivt den raskeste.

Det eneste du må gjøre for å delta er å:

1. Last ned og installer Folding@home-programvaren fra Folding@home-prosjektets hjemmeside. Vanlige klienter | High-performance klienter

2. Velg et brukernavn under installasjonen.

3. Legg inn "Team number" 144270 etter installasjonen (i Folding@home Control Panel som kommer opp rett etter installasjonen, se bilde lenger nede). OBS! Det er svært viktig at du legger inn team number 144270 om du vil være med på team ITpro.no!

4. Da begynner programmet å jobbe for seg selv og du kan fortsette dine vanlige aktiviteter.

Dette er en kjempefin mulighet til å hjelpe til i forskning mot kreft og sykdom, spesielt for alle dere som sitter på spreke maskiner som stort sett står å surrer på tomgang når dere ikke spiller!

Takk for bidraget ;)

Nettsteder:

Folding@Home hjemmeside der du kan lese det meste som er verdt å vite om prosjektet

Hardware.no sin guide til Folding@Home prosjektet (noe gammel).

Endret av Spike
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windows vanlig og GPU2-klient installasjonsveiledning

- Krav til GPU2-klient installasjonen

- Installasjon av vanlig og GPU2-klient med grafisk grensesnitt (Systray versjon)

- Installasjon for et multi-GPU-system (Ikke klart enda - kommer senere)

Krav til GPU2-klient installasjonen

Før du begynner installasjonen av GPU-klienten er det noen krav du bør sjekke for at klienten skal fungere på riktig måte:

AMD / ATI grafikkort

Hvis du har et grafikkort med ATI-grafikkprosessor må disse være kompatibel med CAL og dette betyr at alle kort fra X2xxx (R6xx) serien og oppover kan kjøre CAL-baserte program. Dette betyr altså at X1xxx og eldre er ikke kompatibel ( mangler støtte for Unified shader model ).

ATI driveren med støtte for folding er i dag Catalyst 8.7 (eller nyere) som du kan finne > her <. Dersom du må oppdatere driveren er det viktig at du avinstallerer all ATI programvare og tar omstart av pc'n før du installerer den nye driveren/programvaren. Det anbefales samtidig at du laster ned og installerer en komplett installasjon (drivere + CCC programvaren). Velg "tilpasset installasjon" og velg vekk uønskede tillegg i installasjonspakken da det vanligvis følger med demoer og registreringsprogram i installasjonsfilene fra ATI.

NB. Installasjonskrav under XP 32bit for driverprogramvaren fra ATI:

Microsoft Windows XP Service Pack 2 (SP2) eller Windows XP Service Pack 3 (SP3)

Microsoft .NET Framework Version 2.0 Redistributable Package

NVIDIA grafikkort

Hvis du har et NVIDIA-kort, må dette være kompatibel med CUDA. Dette bettyr at 8-serien og oppover er kompatibel ( sjekk denne listen for å se om ditt kort er kompatibel ). GeForce 7-serien og eldre er ikke kompatibelt ( mangler støtte for Unified shader model ).

Du må velge den riktige driveren får å kjøre CUDA. Den offensielle NVIDIA CUDA 177,35 (eller nyere) driveren kan lastes ned > her < og du bør bruke denne versjonen, med mindre det er tvingende grunn til å bruke en annen driver. Dersom du må oppdatere driveren er det viktig at du avinstallerer tidligere installert Nvidia drivere/programvare og tar omstart av pc'n før du installerer den nye driveren/programvaren. For fullstendig veiledning for Nvidia CUDA legger jeg en link > her <

Det finnes to typer GPU-klienter tilgjengelig. En systray versjon og en konsoll-versjon. Fordelen med systray versjonen er at du har et ikon på oppgavelinjen som du kan bruke til å kontrollere klienten. Konsoll-versjon bruke ledeteksten til å kjøre, men den viktigste fordelen er at denne versjonen kan konfigureres som en tjeneste, og dermed skjuler klienten helt fra brukeren (merk at dette ikke lar seg gjøre under Vista).

Installasjonsveiledning for konsollversjonen er ikke oversatt her, men for spessielt interesserte finnes guide til dette > her <.

Merk:

I noen tilfeller kan være lurt å legge inn F@H arbeidsmappen i antivrusprogrammets utelatelsesliste dersom dette har en "On-access scanner" eller en annen form for automatisk oppstart av virus-søk (dette gjelder også de andre klientene som kjører under Windows): Under Windows XP er plasseringen av mappen slik: C:\Documents and Settings\ <brukernavnet>\Programdata\Folding@home-XXX

NB! Dette matterialet kan fritt flyttes på, kopieres og redigeres på av moderatorer og redaksjonen. ( her må gjerne flere bidra i tråden )

Første utkast av TMG.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Installasjon av vanlig og GPU2-klient med grafisk grensesnitt (Systray versjon)

Merk: Display-vinduet (viewer) i Systray klienten har i følge F@H-guiden fortsatt en del småfeil. Pande Group er klar over problemet og arbeider for å løse det. I mellomtiden rådes det til å ikke bruke denne dersom problemer oppstår. Husk at det er ikke nødvendig å åpne vieweren for å kjøre klienten. Klienten kjører fra oppgavelinjen så lenge den ikke stoppes/pauses manuelt.

Start med å laste ned GPU Systray klienten > herfra < (legg merke til alternativ installasjonspakke for Nvidia GPU)

Sjekk at du har oppfylt kravene for installasjonen (link tilbake til første del av veiledningen)

Etter det har lastet ned rett installasjonspakke kjøres denne ved å dobbeltklikke på den nedlastede filen (hvis den ikke starter automatisk, det betyr trolig må du installere Windows Installer 3.1-pakken først, som du kan få gjennom Windows Update). Når insytallasonen startes vil denne dialogen vises:

WinUNISystray1.PNG

Klikk på Neste-knappen for å fortsette å License agreement vinduet:

WinUNISystray2.PNG

Hvis du godtar lisensavtalen, klikker du på Godta-knappen og deretter klikker du på Neste-knappen:

WinUNISystray3.PNG

Klikk på Neste-knappen for å starte installasjonen. Når det er gjort, vil du se det siste vinduet i installasjonsprosessen:

WinUNISystray4.PNG

Klikk på Lukk-knappen. Installasjonen er fullført.

Under installasjonen, vil installasjonsprogrammet ha opprettet en ny mappe på Start-menyen. Du finner den under Start -> Alle programmer -> Folding @ Home-x86 som angitt her i et eksempel fra Windows XP:

WinUNISystray5.PNG

Her finner vi to snarveier, den første er for å starte programmet og den andre er en link til data-mappen der klienten lagrer arbeidet, samt konfigurasjons- og kjørbare filer for klienten.

Sjekk nede i systemfeltet om klienten allerede har startet.

Hvis ja: Høyreklikk og velg "configure".

Hvis nei: Start klienten ved å klikke på øverste snarveien ( se bildet over).

Vi skal nå sette opp klienten med riktig konfigurasjon. Dette vinduet vises:

WinUNISystray6.PNG

Under første fanen kan du dersom du ønsker det legge inn ditt eget brukernavn sammen med teamtallet hvis du er en del av et team. Hvis ikke kan du hoppe over disse punktene. Hvis du har en tilgangsnøkkel knyttet til ditt brukernavn, skrives den inn i feltet for "passkey" (brukes kun dersom du vil hindre at andre benytter seg av ditt brukernavn). Når du er ferdig, velger du neste fane:

WinUNISystray7.PNG

Huk av i første boksen dersom du ønsker at klienten skal spørre før du laster ned eller opp en arbeispakke. Dette er nyttig hvis du er på en ikke-permanent tilkobling slik som ISDN eller analogt modem. Hvis du er koblet bak en proxy, må du konfigurere klienten for det (hvis du trenger informasjon om hvordan du konfigurerer en proxy, kan du spørre administratoren av ditt nettverk). Hvis ikke, hopp over dette punkt. Den siste avmerkingsboksen vil la deg bestemme om du ønsker å motta større arbeidspakker (de krever litt mer båndbredde og minne). Når dette er gjort går vi til siste fanen i konfigurasjonsvinduet:

WinUNISystray8.PNG

Her gjøres den mest avanserte konfigurasjon av klienten. Disse valgene kan du la stå slik de er, siden standardvalgene er egnet for majoriteten av brukere.

Enkel forklaring på hvert element i avansert konfigurasjon:

• Core priority: Hvis du kjører flere klienter eller har et annet program som kjører kontinuerlig i bakgrunnen, må du kanskje justere prioriteten litt opp for å unngå at klienten står uvirksom mens den venter på ledige systemresurser.
  • CPU Usage Percent : Hvis du ikke ønsker at F@H klienten skal ha full tilgang til systemresursene i CPU og GPU kan du sette begrensninger her etter eget ønske. Klienten jobber da saktere, mindre varme utvikles i hardwaren og systemresurser frigis ( klienten vil også trenge lengre tid for å fullføre wu'en).
  • Disable highly optimized assembly code : Hvis du har problemer med å kjøre klienten og får feilmeldinger, forsøk og huk av denne for å deaktivere SSE optimaliseringer. Dette vil føre til at klienten vil kjøre saktere (noe avhengig av typen workunit).
  • Checkpointing frequency : Her økes eller reduseres frekvensen WU'en blir sikkerhetskopier. Dette vil ikke hindre klienten i å skrive data til harddisk hvis et segmentet er fullført før neste "checkpoint".
  • Do NOT lock cores to specific CPU : Hvis du har mer en flerkjerneprosessor bør det hukes av i denne boksen. Dette vil tillate klienten til å utnytte ledige prosessorkjerner. Hvis boksen står tom, vil klienten bare bruker én kjerne uansett om andre er ledig eller ikke. Amerkning: Er usikker på om dette stemmer med faktiske forhold i dag. (trenger oppdatering)
  • Pause work while battery power is being used : Nyttig kun bærbare pc'er. Denne funksjonen gjør at klienten stopper arbeidet når ladekabelen i laptopen tas ut og hindrer dermed rask tapping av batteriet.
  • Core Network Address (Advanced) : For framtidig bruk ( hopp over denne ).
  • Additional Client Parameters : This is where you can save the frequently used flags like -verbosity 9 or -advmethods. Anmerking: Trenger oversettelse og muligens nærmere forklaring.
    (dette er kun for avanserte brukere og kan intill videre oversees)
  • Machine ID : Dette er egentlig en klient-ID. Brukes dersom flere klienter er installert og kjører samtidig på samme datamaskin ( Er klientene på forskjellige maskiner trenges ikke denne å endres). Bruk forskjellige id'er på klientenene som installeres på samme operativsystem.

Husk å avslutte med OK for å lagre endringer.

Bruk F@H-ikonet i oppgavelinjen og gjør deg kjent med funksjonene. For eksempel kan en se status på gjeldende klient ved å holde musepeker over ikonet. Sjekk også framdrift og feilmeldinger i loggfilen som genereres av klienten. Valg fås opp ved å høyreklikke på ikonet på oppgavelinjen:

WinUNISystray9.PNG

NB! Dette matterialet kan fritt flyttes på, kopieres og redigeres på av moderatorer og redaksjonen. ( her må gjerne flere bidra i tråden )

Første utkast av TMG.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er en litt stilig funksjon. :)

243713.jpeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeje.. har allerede fullført 200 sesjoner på min PS3, har ikke registrert meg hos Folding, så da er jeg bare en liten anonym dråpe i det store havet.. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er dette en aplikasjon som kan være utsatt/sårbar for missbruk? Kort og godt noen rissiko forbundet med dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er heller tvilsomt.

Eneste F@H gjør er å bruke tilgjengelige ressurser fra din PC når den ikke er i bruk, såfremt du ikke har konfigurert den til å gjøre noe annet. :)

EDIT:

Statistikker for ITpro.no: http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.p...;teamnum=144270

EDIT2:

Bruker litt over en og en halv time på en workunit. Bruker skjermkortet for å gå igjennom dem. :) Om du har et skjermkort fra Nvidias 8-serie eller nyere, anbefales det å bruke det fremfor prosessoren. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er dette en aplikasjon som kan være utsatt/sårbar for missbruk? Kort og godt noen rissiko forbundet med dette?

Tviler også sterkt på at dette programmet misbrukes. Det er jo 2 eller 3 hundre tusen brukere med i det, så regner med at det er sjekka godt :P

Eg trur eg bruker omtrent 2 timer pr. work-unit på min pc. SMB klienten på den bærbare bruker ganske mykje lenger tid (er dog en Dual-Core).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et teknisk spørsmål: Hvordan kommuniserer programmet med nettverket: Er det en overføring etter fullført "økt" eller er det konstant trafikk av datapakker inn og ut fra programmet som kjører?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Trur at man laster ned nokre data når man begynner på eit nytt WU (jobb/oppdrag) også sender man inn resultatene når dei er ferdige.. Det er ikkje mykje som kreves meiner eg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ta en titt på Sistestopp.com sin Folding@Home tråd for flere spørsmål :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eg er iallefall med.. Starta for kanskje ei veke sidan hugsa ikkje heilt.

Gammel profil (kalla meg før i dag "Spike", men fant ut at det namnet var allerede oppteken..) | Ny profil

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg blir med jeg. Regner med å starte opp i morgen. I kveld blir det oppryding på harddisk ( Skål! :P )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, bra. :P

Til dere som har kraftige skjermkort og prosessorer: Bruk klienten beregnet på "high performance"

Jeg har ca 3200-3500 iterations/sek ved bruk av skjermkortet (8800 Ultra). Når jeg benyttet prosessoren fikk jeg en god del mindre (husker ikke eksakt tall). :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvordan velger man om man bruker CPU eler GPU?

Kan man bruke begge?

Kan kan samle score til en bruker på flere Pc-er?

EDIT: WTF, min stoppet?

2008-08-24_0140.png

Endret av Dj_Evelen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hehe, bra. :P

Til dere som har kraftige skjermkort og prosessorer: Bruk klienten beregnet på "high performance"

Jeg har ca 3200-3500 iterations/sek ved bruk av skjermkortet (8800 Ultra). Når jeg benyttet prosessoren fikk jeg en god del mindre (husker ikke eksakt tall). :)

Eg har omtrent 2600-2900 iterations/sek med 8800GTS kortet mitt.

Hvordan velger man om man bruker CPU eler GPU?

Kan man bruke begge?

Kan kan samle score til en bruker på flere Pc-er?=

Det velger du når du bestemmer deg for kva for ein klient du laster ned, du ser det i filnavnet.

Trur du kan bruke forskjellige klienter samtidig. Meiner også å ha sett skjermbilde av enten dual eller quad-core pc med 2 SMP klienter kjørende samtidig.

På high-performance så jobber GPU2 på GPUen din mens SMP på CPUen om eg har forstått det rett.

Alle "low-performance" klientene jobber på CPUen trur eg..

Ja, bare registrer samme brukernavn og laggnavn på alle pcene så burde det gå :)

Endret av Spike
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

fant ut problemet mitt angående at den stoppe, bare og starte displat på nytt...

EDIT:

2008-08-24_0257.png

Endret av Dj_Evelen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, ang. det bildet så får eg det same opp i begynnelsen når displayet visast, men det går til normale verdier ganske snart :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men den jobber fortere når displayer ikke er oppe, sant?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Veit ikkje.. Er ikkje så lett å sjå :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bare meg som får denne hele tiden?

2008-08-24_1737.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, får det ganske ofte eg også egentlig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De fungerer nå og da. :)

Sånn ser det ut nå:

244392.jpeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det mulighet for og få den til og kjøre på flere CPU kjerner?

Setter kanskje i quad coden j morgen

2008-08-24_1818.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive