Backup av Mine dokumenter hos mobile brukere

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Jeg skal sette opp en server hvor brukerene er mobile.

Jeg vil at mine dokumenter alltid skal være tilgjengelig for brukerene.

Jeg vil også at filene skal taes backup av til server og at brukeren selv kan kjøre tilbake fra backup.

Jeg veit at shadow copy og previous versions gjør at brukeren kan kjøre restore selv, men det vil vel ikke fungere offline?

Finnes det noe alternativ på dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

"- Jeg veit at shadow copy og previous versions gjør at brukeren kan kjøre restore selv, men det vil vel ikke fungere offline?".

Jeg tror vi prater om 2 forskjellige typer backup.

1) BackEnd brukere må være tilkoblet nettverket ditt; være online ( uansett om det er trådløs, kablet, gjennom citrix ev. lignende) for å kunne komunisere med servere. Siden brukere har vannligvis ikke tilgang til backup enhet ( som kun it-personalet har), så må de få sine tilganger til backup/restore.

Men dette skal uanset ikke gå offline fordi de må ha en eller annen form for komunikasjon med server/backup.

2) For at brukere kan gjennoprette selv offline, må de ha backup på sine lokale maskiner, f.eks på en annen partisjon.

Obs! Om bedriftsintern IT- reglement tillater dette er avhengig fra bedrift til bedrift.

Men vent og les dette som andre; kanskje mer erfarne ITpro folk har å si ....

Endret av XGirl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg skjønner at brukerene må være koblet mot server en eller annen gang.

Hovedpoenget mitt er at brukerene alltid skal ha tilgang til det de har i Mine Dokumenter (ikke med offline files i windows).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da må de gjøre backup av kun Mine dokumenter (og/ellers det som ev. trengs) men lokalt på sine laptoper, hvis det skal være offline restore.

I backup software, har man mulighet til å velge bestemte maper som man vil sikkerhetslagre og samtidig komprimere.

Endret av XGirl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du kan f.eks lage ett logonscript som kjører hver gang brukerne logger på "inne".

Dette scriptet vil kopiere et speilbilde ( /mir = mirror) av katalogen til et share på en server.

Dette er rask og greit iom den tar bare ny\endrede filer.

net use x: /delete

net use x: \\server\share\%username%

robocopy /mir /w:1 /r:1 /e "%userprofile%\My Documents" x:\

robocopy /mir /w:1 /r:1 /e "%userprofile%\Mine Dokumenter" x:\ (Hvis de har norsk XP)

Robocopy er standard i xp professional mener eg, men er litt usikker, Hvis ikke kan det lastes ned fra Microsoft ( Windows 2003 resource kit)

Så kan du legge robocopy i netlogon mappen (der logonscript kjøres fra), da slipper du tenke på om brukeren har det installert.

Men fins sikker andre løsninger også, men dette burde fungere greit.

Bør ha en group policy som gjør at de ikke kan avbryte sciptet. Eller sette at det skal kjøres minimert i det minste....

Kan og sette att den ikke skal åpne desktop før logonscript er ferdig ( dvs applying settings.. dialogen står litt lengre)

Eller hvis du ikke har domene så kan du bare legge scriptet i startup mappen, den skal jo bare feile og stoppe når den ikke finner serveren.

Når de skal restore går de bare inn på X:\ og finner filen sin. Men dette går jo bare hvis ikke scriptet er kjørt i mellomtiden.

Du må jo ta backup av hele den mappen med alle "my documents" mappene i til tape el.

Ville satt opp en VPN løsning for og nå serveren når det er ute. Sonicwall er jo enkelt og greit til slikt

Endret av Nesse
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det vil bli vpn mot server og det er et domene.

Tenkte noe slikt som CDP. Men det koster skjorta.

At brukeren selv kan restore er bare en fordel ikke et must.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

CDP fungerer i alle fall veldig bra her jeg jobber. Så det er jo bare å se hva som koster mest da. At dataene går i dass ved en eventuell diskkrasj eller å kjøpe inn en CDP løsning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, hva er CDP? regner med det ikke er snakk om cisco discovery protocol :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Continuous Data Protection fra IBM Tivoli.

Husker vi brukte det på forrige jobb. Likte det. Men tror ikke det er aktuelt å invistere i det for 2 brukere.

Programvaren jobber transparent i bakgrunnen, lager en kopi av filen(e) lokalt på et eget område på disken, og sender deretter en kopi til en annen valgt lokasjon som for eksempel en backupserver eller annen filserver. IBM Tivoli Continuous Data Protection for Files installeres på minutter. En CD tar deg gjennom noen få, enkle innstillinger og gjør det enkelt for mindre IT-kyndige å installere programvaren på egen PC. Mobile brukere kan nå beskytte og gjenskape filer fra et ønsket tidspunkt tilbake i tid.
Endret av ebmar
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finnes jo andre CDP løsninger enn tivoli sin som sikkert er en del rimligere og kun krever at du har kontakt med et filshare.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive