[LØST] cms i linux/web-løsninger

7 innlegg i emnet

Skrevet

har innstallert ubuntu 8.0.4 på en maskin. og trenger en webside.Mitt spørsmål er:Finnes det noen ferdig løsninger å installere via apt get funksjonen ? Eller må jeg laste ned versjonen selv.Vet det er mange løsninger til windows operativ:Så jeg antar det finnes til linux også

Vennlig hilsen Corpuser

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

Hva med Wordpress?

Installerte det på min Linux-maskin. Det er i utgangspunktet en blogg, men det finnes hundrevis av gratis themes (design) som er tilpasset slik at siden kan brukes som CMS.

Wordpress kan lastes ned via apt get.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei,

Hva med Wordpress?

Installerte det på min Linux-maskin. Det er i utgangspunktet en blogg, men det finnes hundrevis av gratis themes (design) som er tilpasset slik at siden kan brukes som CMS.

Wordpress kan lastes ned via apt get.

Takker for svar får prøve meg på denne først da, kan jo begynne å programmere igjen , men trenger ikke finne opp hjulet på nytt vet jeg

Vennnlig hilsen Corpuser

Endret av Corpuser
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å skaffe deg Wordpress må du ha et annet program kalt LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP). For å installere LAMP må du følge denne stien;

Installering av Apache

1. Applications > Accessories > Terminal

2.

sudo apt-get install apache2
3. Skriv in SUDO passordet ditt. 4. For å krysssjekke at Apache kjører nå kan du skrive inn følgende adresse i nettleseren din "http://localhost/". 5. Du vil nå se en mappe i nettleseren din kalt "apache2-default/." klikk denne og du får opp en gratulasjon hvis alt fungerte. 6. Applications > Accessories > Terminal 7.
sudo apt-get install php5 libapache2-mod-php5
Installering av PHP 5.0 8. For at PHP nå skal fungere med Apache må du restarte serveren/Apace. Skriv følgende kode
sudo /etc/init.d/apache2 restart
i terminalen. 9. For å krysssjekke at PHP fungerer som en drøm skriver inn følgende kode i terminalen for å opprette en PHP fil.
sudo gedit /var/www/testphp.php
10. Naviger deg til filen og rediger den. Deretter limer du inn følgende PHP kode
<?php phpinfo(); ?>
. 11. Start opp nettleseren din igjen og test ut PHP siden forå finne feil.
http://localhost/testphp.php
Installering av MySQL 12. Nå skal vi installere MySQL. Skriv inn følgende kode
sudo apt-get install mysql-server
. 13. For at andre maskiner på nettverket ditt skal kunne se nettsiden din må du endre instillingene i my.cnf filen. Skriv inn følgende
gksudo gedit /etc/mysql/my.cnf
14. Bytt IP adresse linjen
bind-address = 127.0.0.1
til din IP adresse isteden for 127.0.0.1. 15. (Her kan ting bli litt vanskelig) Skriv følgende kommando i terminalen
mysql -u root
. Ikke kjør den! 16. På linjen under mysql kommandoen over skriv inn følgende
mysql> SET PASSWORD FOR 'root'@'localhost' = PASSWORD('velgpassord');
17. Bytt ut "velgpassord" teksten med et valgfritt passord du huske. 18. Nå skal vi skaffe oss PhpMyAdmin som kommer til å forenkle prossesen av endring i databasen din. 19. Skriv følgende kode for å installere PhpMyAdmin sudo
apt-get install libapache2-mod-auth-mysql php5-mysql phpmyadmin
. 20. Vi må endre php.ini filen for å lage et samarbeid mellom PHP 5.0 og MySQL databasen din. Skriv følgende kode
gksudo gedit /etc/php5/apache2/php.ini
. 21. Finn følgende linje i php.ini filen og "ukommenter" linjen ved å fjerne semi-kolonet
;extension=mysql.so
-->
extension=mysql.so
. 22. Restart Apache serveren vedå skrive følgende kommando i terminalen
sudo /etc/init.d/apache2 restart
. Installer Wordpress 23. Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen av Wordpress. 24. Pakk ut zip filen ved å kjøre følgende kommando i terminalen
sudo tar zxvf wordpress-x.x.x.tar.gz --directory=/var/www/

. Bytt ut x'ene med versjonen Wordpress du lastet ned.

25. Nå må vi opprette en database du kan bruke med Wordpress. Dette gjør vi gjennom PhpMyAdmin. Lag en database med navn wordpress og en bruker med navn wordpress og et valgfritt passord.

26. Rediger filen "wp-config.php" og endre på følgende felt med dine passord og brukernavn (de du lagde i trinn 25.

// ** MySQL settings ** //

define('DB_NAME', 'wordpress');

define('DB_USER', 'wordpress');

define('DB_PASSWORD', 'wordpresspassword');

define('DB_HOST', 'localhost');

27. Lagre filen og åpne opp følgende fil i nettleseren din "http://localhost/wordpress/wp-admin/install.php".

Gratulerer, du har nå installert Apace, PHP, MySQL og Wordpress på din Ubuntu maskin :)

Hvis du er ute etter noen fine layouts design til Wordpress kan du alltids laste ned gratis fra Wordpress sine addons sider. I skrivende stund er designet nedenfor lastet ned mest, klikk på bildet hvis du liker det og vil laste det ned.

Installere Wordpress temaer

28. Pakk ut zip filen og flytt filene til

wordpress/wp-content/themes
og velg temaet som standard i Wordpress sine instillinger på dashbordet ditt.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

en glimrende tutorial

takker for hjelpen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk! Hvis du satt pris på den er det alltid greit å sette tråden som "løst" slik at andre brukere kan få hjelp til det samme problemet ;) Hvis du føler det var en guide, så kan du sette svaret som guide ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

egentlig så får jeg ikke kopiert filene fra skrivebord over til var/www

har prøvd folderen heter wp

sudo cp wp /home/skrivebord/ /var/www/

men det funka dårlig kan noen gi meg riktig fremgangsmåte

har bare en bruker som er meg

på forhånd takki

vennlig hilsen Corpuser

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive