Bærbare maskiner i AD nettverk

7 innlegg i emnet

Skrevet

Hei hei

Det blir mer og mer vanlig å ha bærbare datamaskiner i bedrifter.

Som oftest er diss tilkoplet nettverket.

Jeg synes det er enklest å drifte stasjonære.

Fordi om en skal oppdatere dem, kan en gjøre dette mellom 16:00 til 08:000, slik at det ikke går utover brukeren.

Den er enklere med backup.

Samt profilene fungerer supert.

Og maskinene er alltid oppdatert.

Når jeg tenker, bærbar maskin, er den en bruker som sitter på jobb og arbeider. Når dagen er over går brukeren hjem.

Brukeren jobber med dokumenter og endrer på profilen sin når en ikke er koplet til nettverket. Når en kopler til må det nyeste bli oppdatet til serveren.

Hvordan løser dere utfordringene ved bærbare datamaskiner?

1) Wsus - være oppdatert?

2) Antivirus - være oppdatert?

3) Mail - være oppdatert?

4) Backup av klient?

5) Synkronisering?

6) Profil?

7) Annet?

Jeg tenker følgende:

1) Når maskinen er nettverk henter den informasjonen fra wsus serveren, men det byr på problemer når en stor nedlasting skal skje og brukeren er kun innom for en kort tid, dette har resultert i at maskiner ikke fungerer, har ikke funnet ut om det er ufulstendige nedlastninger eller installasjoner. Eller sette en policy at klienten sjekker selv på internett og automatisk holder seg oppdatert der. Kanskje får brukeren beskjed om å laste ned da velger en selv, om en er i nettverket laster en ned fra wsus serveren ellers fra internett. Og når brukeren er i nettverket blir logg filen av wsus klienten sendt til serveren for å oppdatere statusen på maskinen.

2) Lignende som i svar 1) henter automatisk fra internett eller nettverket og oppdaterer serveren med status

3) Outlook koples opp mot exchange uansett hvor en måtte være bare en har tilgang til internett og en ike blir sperret

4) Mine dokumenter er omdirigert til en server, som medfører at det blir tatt backup. Det blir satt opp begrensing på størrelsen av mappen.

5) Mine dokumenter blir synkronisert med serveren når bruker er tilkoplet nettverket, enten får spørsmål om en ønsker eller skjer det automatisk

6) Brukes roaming profiles, fordi bruker kan glemme maskinen hjemme og har demed mulighet til å ta en ledig maskin i nettverket. Profilen blir synkronisert mot server ved utlogging etter å ha vært tilkoplet domenet. Når maskinen har vært borte fra nettverket og inneholder en nyere profil en den som finnes på serveren, synkroniseres denne mot serveren.

7) Bruker kan kun se mine dokumenter og en katalog på d stasjonen. Mine dokumenter blir synkornisert for backup, mens d stasjonen blir lokal. Dersom maskinen skal retankes, vet brukeren at alt på d forsvinner og mine dokumenter er lagret om en har husket å synkronisere. Når en laster ned fra internett lagres dette på d (låst område), dokumenter som blir lest fra internett som f.eks pdf dokument blir ikke lagret på c:...temp.. men på d stasjonen. Slikt at alt slikt lagres på d.

Hva tenker dere om mine tanker?

Er dem gjennomførbare?

Igjen hvordan gjør dere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingen som drifter børbare maskiner i et Windows 2003 nettverk, rart...

Da er jeg the one and only B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Litt kort tid, men prøver med noen svar.

Når det gjelder antivirus kan man på de fleste management programmer angi en sekundær nedlasting, enten fra egen AV server eller internett. Desverre er ikke internett default for de fleste AV leverandører, men det er greit å sette det selv.

RPC over HTTPS er løsning på mail, brukeren får full kontakt med Exchange uansett hvor de er, så lenge de har internett forbindelse. Kjører dette på brukere som er på kontoret 1 gang i månden og alt går som en kule. Støreste fordel er at de har full Exchange funksjonalitet samtidig som de er mobile. Ellers så er jo synking av mail til mobil telefon en god ting for mobile brukere.

Synkronisering er heler ikke noe problem så lenge pc er medlem av domene og du kan bruke windows sin synkronisering,brukerne bør ikke synkroniserer filer som veldig mange brukere bruker endrer ofte (typisk synkronisering er av hjemme område o.l. eller avdelings mapper/filer) Opplæring av brukerne er viktig, har opplevd at brukere slette filer fordi pc begynner å få lite plass, disse slettingene blir selvfølgelig "synkronisert" bort på serveren også. Hvis en fil har endret seg på serveren mens en bruker har gjort endringer hvil bruker få beskjed om dette, men han kan desverre få lov å overskrive server filen selv om den er nyere (samme gjelder jo hvis en bruker har kopiert filen selv, men han får da ingen beskjed om at filen er endret)

Når det gjelder profil synkronisering så kan du selvfølgelig få små utfordringer, men de er minimale det er helst problem med dokumenter som vil gi problem og de synker du jo som nevnt ovenfor

Backup av klienter finnes det mange løsninger på, men den enkleste er vel å sørge for at brukere lagrer alt i mine dokumenter eller hjemme område som blir synkronisert ved hjelp av group policy til server.

Har desverre ikke mer tid nå, men mobilitet har vært et tema for de fleste i mange år så det er ikke vanskelig bare man tar seg tid til å tenke på det, synkronisering og riktig AV oppsett er vel nøkkelen

/Olav

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

*fjernet*

Endret av ztonez
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann du :-)

Noen dager siden sist ;-)

Antivirus er bra mot internett som sekundær som du sier, liker tanken, særlig om en får til automatikk for nedlastning der også, uansett hvor en er blir en oppdatert.

RPC er også genialt med de argumentene du sier, samt mobil synk.

Synkronisering ja, tenkte også på "private" filer/mapper pga da er det kun en som har den nyeste versjonen og det er klienten.

Huff ja slettinger er kjedlelig. særlig med synkroniseringer.

Opplæring å informasjon om hva som skjer når og hvorfor til sluttbruker er viktig, at dem forstår å kan bruke systemet slikt det er ment til å bruke

Tanken var å kun ha nødvendig info på profilen, alt som ikke har noe med disse å gjøre:

My Documents

My Pictures

Application Data

Desktop

Start Menu

Men utfordringen blir vel når serveren inneholder for gammel profil, bruker logger seg på får overskrevet sin nye profil.

Er det mulig at server sjekker hvem som har nyest profil og kopierer den, enten fra klient til server eller fra server til klient?

Ja det burde være muligheter for å få til ulike løsninger som fungerer :-)

Litt spennende med utfordringer, kjekt når dem virker, når administrasjonen er enkel å brukeren jobber normalt og alt fungerer.

Kommer til å ta en del tester fremover for å nettopp teste alt sammen å se om jeg finner gode og bedre løsninger.

Slikt som wsus og antivirus samt andre oppdateringer er super om infoen blir sendt til server slikt at en har oversikt over maskiner som er utforbi nettverket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser du har fått gode svar allerede og går derfor ikke gjennom alt du spør om. Jeg anbefaler at du fjerner profilene, hva skal de med dem, lager bare masse krøll og bruker tid når du må synkronisere. Oppford til å ta backup av dokumeter til hjemmeområde for backup. Drifter ca 100 bærbare og det har lettet arbeidet mye ved å ikke oprette profiler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser du har fått gode svar allerede og går derfor ikke gjennom alt du spør om. Jeg anbefaler at du fjerner profilene, hva skal de med dem, lager bare masse krøll og bruker tid når du må synkronisere. Oppford til å ta backup av dokumeter til hjemmeområde for backup. Drifter ca 100 bærbare og det har lettet arbeidet mye ved å ikke oprette profiler.

Vi har brukere som har både stasjonær og bærbar.

Veldig greit å ha samme oppsett på begge plasser.

Samt når de glemmer den hjemme, logger de seg på å får samme oppsett (viss ikke dem da har endret profilen lokalt uten å fått den lastet opp på serveren da)

Roaming profiles er jo flytende å fleksible profiler og det er jo enklere å administrere dem og ta backup av dem når dem er på serveren.

Ja så klart om en kun har lokale profiler og legger ansvaret over på brukerene ang backup, blir det lite drift. Helt til den maskinen tryner. Og de viktige dokumentene ble borte og backupen ikke virker, har en som oftest mulighet til å gå tilbake ganske bra på server backuper, slikt at en har større mulighet for å redde infoen.

Og det er enklere å si at dette er jobb pc, da skal du ha en slik bagrunn og en slik startside med de og de favorittene og det som måtte høre med, enkelt å administrere ved gpo'er

Men er jo smak å behag :-)

Her diskuteres dette:

http://translate.google.no/translate?hl=no...l%3Dno%26sa%3DG

http://66.102.9.104/translate_c?hl=no&...dInveaCQ1mYQRKw

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive