[LØST] Sort skjerm og flimring i KDE/Ubuntu.

11 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Det har oppstått et lit problem til med min hp compaq 6715b som jeg nå har fått "Kubuntu" på. Det som skjer at skjermen plutselig blir svart. Det jeg lurer på er hva søren dette kan være. Tenkte kanskje at det kan være ati-linuxinstallasjonen som er feil. ATI Radeon X1250 er skjermkortet som sitter i. <_<

Har nå prøvd å fjerne ati-controlcenter da det var etter dette at endringen oppstod(Hjalp ikke).... Installerte den da det kommer litt "flimring/strekte farger" når det skjer litt mye grafiskeoverganger....

Det virker som skjermen "jobber" når den blir svart. Du kan se visse endringer i det sorte.

Endret av BlackNeckliama
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

er det i film/spill den flimrer-blir svar, eller er det generelt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

generellt, men nå virker det som jeg må reisntallere hele ... La inn kde i tillegg til ubuntu via terminal og det virker som alt er ute av styr.

Primøre spm er om ubuntus grafikkdrivere kan stemme sammen med mitt skjermkort??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, ikke reinstaller, det løser ingenting. Du er utsatt for en umoden ATI driver. Ting har blitt mye bedre der i gården, men fortsatt er det et sykke igjen. Det første du bør gjøre er å få lagt inn en relativt ny versjon av den proprietære driveren til ATI. Sleng opp en terminal (eller Konsole hvis du kjører KDE), så kjører du følgende:

sudo aptitude install envyng-qt

så finner du Envy i programmenyen etterpå, og starter denne. Du vil da kunne oppgradere din ATI driver med et par klikk. Så kan du komme tilbake å fortelle om stabiliteten har blitt bedre. Dessverre så er ikke ATI helt i mål ennå heller, men ting skjer fort, så utover høsten bør vi begynne å se at ting går smooth der også. Om det er noen trøst tok det sin tid før skjermkortdriverne ble bra på Vista også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg hadde allerede installert på nytt før jeg leste dette. Kom knapt inn til desktop før det ble svart, så får vel ordne med skjermkortdriverne først.

Har kjørt sudoen i terminal, men finner ikke envy??

Godt å se at del er på nett igjen B)

____________________________________________________________________________________________

Kan dette ha noe med den svarte skjermen og gjøre. Da jeg som oftest får sort skjerm når jeg er i firefox.

Sitat Eldox:

Ellers måtte man alltid boote linux med -noapic og -nolapic som boot parametre ellers ble alt bare svart,

samme her smile.gif

KODE

-nolapic -noapic

Endret av BlackNeckliama
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Envy ligger i pakkebrønnen Universe, og den er vel ikke åpnet som standard. Du kan installere ubntu-restricted-extras, jeg vil tippe den vil åpne brønnene for deg. Hvis ikke er det fort gjort i Synaptic, sjekk første side i signaturen min for detaljer.

At det skjer med Firefox kan skyldes Flash, men det er liten hensikt i å spekulere i det inntil vi har fått inn rett skjermkortdriver.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Får ikke installert restricted extras nå??

black@Beistet:~$ sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras

[sudo] password for black:

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold

Reading state information ... Ferdig

Reading extended state information

Initializing package states ... Ferdig

Building tag database ... Ferdig

Couldn't find any package whose name or description matched "ubuntu-restricted-extras"

Couldn't find any package whose name or description matched "ubuntu-restricted-extras"

No packages will be installed, upgraded, or removed.

0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.

Need to get 0B of archives. After unpacking 0B will be used.

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold

Reading state information ... Ferdig

Reading extended state information

Initializing package states ... Ferdig

Building tag database ... Ferdig

Det var derfor jeg ikke fikk envy også, den ble ikke installert..

Endret av BlackNeckliama
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er du på nett? Prøv

ping vg.no

Hvis du har desktop kan du åpne Synaptic (gå inn på Settings, så Repositories) og sjekke at pakkebrønner er aktivert, dvs. at du ikke bare har CD som pakkekilde. Så trykker du Reload i Synaptic slik at informasjon om pakker lastes ned fra nett. Så kan du prøve å installere igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er på nett. Skriver fra den samme pcen nå. Får bare prøve litt til...

Byttet server fra Norge til Main, virket det...

Endret av BlackNeckliama
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sorry Eldox, men de to linkene bør trådstarter holde seg unna. Bruk Envy som jeg foreslo, den fikser alt med et par klikk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive