Sette opp Web-Hosting Server..Hva trenger jeg?

21 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har:

God Bredbånd Linje.

ubuntu Linux

Jeg trenger å vite:

Hvordan jeg får min Ip some DNS.. Eks som Ns1.minhosting.com , Ns2.Minhosting.com

Hvordan jeg kan ha cpanel,Php,Mysql,FTP,CGI,Zend Optimizer,Perl,Python,SSH,SSI,Cron,Curl,GD,Web Mail,phpMyAdmin på servern.

Hvordan jeg kan gjøre sånn at folk kan regristrere seg hosting.. (WHM)

Takker for alle svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Var ikke et lite prosjekt du hadde satte deg fore :P Om jeg skjønner det riktig er du ute etter å sette opp en web-server som skal dele ut nye nettsider til folk.

Er du god på Linux? kan du programmere?

Ett annet spørsmål , har du noen gang sote opp en web-server? For med hele listen over programmer du nevner vil det ta tid og bli ganske komplekst.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nei,Ja,Nei.. Der var de 3 spørsmålene svart.

Det er "Programmer" som setter opp alt på en server tror jeg...

Apache?

Endret av opijos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Apache er ein web-server, det er den nettlesarar får nettsidene sine frå. Andre web-serverar er IIS (Microsofts, køyrer naturlegvis kun på Windows), Lighttpd, nginx og cherokee (som eksempel, det finst endå fleire).

PHP er eit skriptspråk, mykje brukt til web-sider. Når Apache er konfigurert rett sender den PHP-filer (sluttar på .php) til PHP-tolkaren, som er eit program på web-serveren. PHP-tolkaren køyrer PHP-skriptet, gjev det ferdige resultatet til Apache, som sender det til nettlesaren som spurte etter det. Eit anna språk som liknar er ASP. Python kan òg brukast på denne måten, eg trur Ruby òg fungerar på same måte (men det kan eg ikkje love).

MySQL er ein databaseserver, her kan du opprette databasar der du kan lagre data til nettsidene. Forumpostane (og alt det andre innhaldet) på ITpro er f.eks. lagra i ein database. Dette fordi store mengder innhald er svært upraktisk å lagre i filer.

The Perfect Server - Ubuntu Hardy Heron (Ubuntu 8.04 LTS Server)

Web Server: Apache 2.2 with PHP 5.2.4 and Ruby

Database Server: MySQL 5.0

Mail Server: Postfix

DNS Server: BIND9

FTP Server: proftpd

POP3/IMAP: I will use Maildir format and therefore install Courier-POP3/Courier-IMAP.

Webalizer for web site statistics

Det burde få deg i gang. Personleg ville eg bytta ut e-postserveren (Courier) med Dovecot, men Courier gjer ein heilt OK jobb.

Du har eit ganske stort prosjekt, å få dette til å fungere på 1-2-3 og med like mange museklikk går ikkje an. Eg vil dessutan tilrå å kun bruke guidar som over for læring. Når du har lært korleis alle system heng saman kan du prøve å setje det opp sjølv, kun med dokumentasjonen for dei ulike programma. I alle fall om du har tenkt å selje tenester - kva gjer du når noko ikkje virkar som det skal, og du ikkje har ein guide som kan hjelpe deg?

Eigentleg vil eg råde deg til å ikkje bruke guiden over, men å starte med noko enkelt, som Apache, MySQL (med PHPMyAdmin) og PHP. Få det til å virke, så kan du utvide etter kvart.

WHM og cPanel (som eg ikkje kan fordra, men det er ei anna sak) må du forøvrig kjøpe. Guiden over dekker ISPConfig, som er eit anna og gratis kontrollpanel. Du kan òg bruke Virtualmin, men då må du gjere nokre tilpasningar (som eg ikkje veit heilt kva er i hovudet). Ut frå det eg har lest er det lettare å få kjøpte kontrollpanel til å virke, enn gratis, sidan gratispanela ikkje alltid dekker alle funksjonar. Skal du ha kundar som deg sjølv, som må ha cPanel, har du vel ikkje noko val. :P

Hvordan jeg får min Ip some DNS.. Eks som Ns1.minhosting.com , Ns2.Minhosting.com

Kjøp deg eit domene. Set opp di eiga maskin som navneserver (NS) for domenet (dette kreva ltså at du kjøper det frå ein leverandør som tillet eksterne navneserverar). Set opp DNS-serveren din med ei DNS-sone for domenet ditt, så kan du opprette desse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan vel raskt nevne at Domeneshop har muligheten for ekstern DNS om jeg ikke tar helt feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har:

God Bredbånd Linje.

ubuntu Linux

Jeg trenger å vite:

Først må du finne ut om du har fast IP, dette koster normalt ekstra penger. Hvis du ikke har fast IP, så kan du likevel sette web hosting, men jeg vil vel anbefale deg å skaffe fast IP dersom du planlegger at folk skal betale for tjenesten. JEg vil anta du ønsker å gå for navne-baserte virutelle verter, les alt du trenger vite om dette her:

http://www.ubuntugeek.com/howto-create-nam...-in-apache.html

Hvordan jeg kan ha cpanel,Php,Mysql,FTP,CGI,Zend Optimizer,Perl,Python,SSH,SSI,Cron,Curl,GD,Web Mail,phpMyAdmin på servern.

Hvordan jeg kan gjøre sånn at folk kan regristrere seg hosting.. (WHM)

Php, MySQL og Apache installerer du med en pakke, LAMP. Se her for mer info:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...edte_web-server

FTP setter du enkelt opp med ProFTP:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...urering_med_GUI

Perl, Python, Cron, Curl, phpmyadmin, dssi ligger ferdig til installasjon i pakkesystemet. Hvis du skal sette opp web mail, så kan lese her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...og_alternativer

Jeg vil anbefale deg å lese denne howto'en:

http://www.howtoforge.com/virtual-hosting-...in-on-centos5.1

siden den tar opp spesielle ting knyttet til hosting. At den er beregnet på CentOS betyr ikke all verden, siden du allerede har informasjon om installering og oppsett av det meste Ubuntuspesifikt ovenfor.

Til slutt vil jeg anbefale deg å lære deg webmin. Den gir deg en brukervennlig konsoll som kan styre alt i ditt oppsett, slik at du slipper å lære deg syntaks i konfigurasjonsfiler. Den ligger ikke i pakkesystemet til Ubuntu, men de har lagt ut DEB, og støtter offisielt Ubuntu. Hvis du lærer deg å bruke webmin, så trenger du ingen desktop på serveren (sparer betydelig med ressurser på svake maskiner), og kan installere server edition av ubuntu (den har ingen desktop som standard.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takker for alle svar.

Kjøp deg eit domene. Set opp di eiga maskin som navneserver (NS) for domenet (dette kreva ltså at du kjøper det frå ein leverandør som tillet eksterne navneserverar). Set opp DNS-serveren din med ei DNS-sone for domenet ditt, så kan du opprette desse
'

Jeg har kjøpt domanet på dynadot.com,Du kan i alle fall leggee til DNS..

Det ser synsykt vanskelig ut å sette opp en server

(The Perfect Server - Ubuntu Hardy Heron (Ubuntu 8.04 LTS Server)

Edit:

Virtualmin

Var jo et bra Side panel,Men jeg så litt på Install Scripts

Og der fant jeg Phpmyadmin , Så når man installere Virutalmin på en linux pc,Så har man Phpmyadmin på serveren?

Ipanel er også bra side panel ;)

Endret av opijos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du må heller ikke glemme:

1. Backup-løsning for data kundene dine lagrer på serveren. Ideelt sett bør backupen sendes til et fysisk annet sted.

2. Overspenningsvern for PC/inernettlinje.

3. Batterier og strømaggregat i tilfelle strømbrudd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men Linux server ser vanskelig å sette opp.

Er det letter eller bedre med Windows server?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Men Linux server ser vanskelig å sette opp.

Er det letter eller bedre med Windows server?

Linux servere er meget lette å sette opp. Jeg vil påstå vesentlig lettere enn windows, men det er sikkert noen uenige i. Det du spør om er å sette opp en kommersiell løsning på gutterommet. Web-hosting er det større firmaer som driver med, det er stor industri. Likevel kan en som har fiklet litt på gutterommet med linux før sette opp en fullgod løsning på en dag. Hvis du tror det bare er å kjøre gjennom en DVD, og trykke OK et par ganger, så er jeg redd du grovt undervurderer problemet. Denne typen løsninger ferdig satt opp på windows koster fort et sekssifret beløp.

Hvis du starter med det enkle, så trenger du en web-server, det installeres i ubuntu med pakken lamp. Fra blank disk til ferdig Apache server med Php og MySQL tar tjue minutter med banal walk-through her: http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-704-feist...rver-setup.html

(det er likt for 7.04 og 8.04, så gjennomgangen gjelder ennå.

Så trenger du å gi brukere trygg tilgang over nett, det kan du gjøre med ssh som også er i en pakke, fra kommandolinja på to sekunder:

sudo aptitude install ssh
Hvis du attpåtil laster ned og installerer webmin, last ned debian pakken nest øverst til venstre her (beregn nye 20 minutter): http://www.webmin.com/ installer det webmin trenger for å funke (du finner alle detaljer her: http://www.webmin.com/deb.html):
sudo aptitude install perl libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libpam-runtime libio-pty-perl libmd5-perl
og installer den på din nye ubuntu server fra kommandolinja slik (flytt filen du lastet ned over til din hjemmekatalog på serveren, fra din windows maskin med WinSCP, eller fra din linux-desktop med det verktøy du måtte ønske, informasjon fins i signaturen min):
sudo dpkg -i webmin_1.420_all.deb

Du må naturligvis åpne porter inn til din server slik at web-server og ssh blir tilgjengelig, det er port 80 og 22. Hvis du vil ha tilgang på serveren din via webmin fra utenfor lokalnettet ditt må du også åpne port 10000.

Hvis navnet du ga din server nå er minserver, så kan du gå inn fra en av dine andre maskiner på lokalnettet ved å åpne en nettleser, og skrive inn følgende adresse:

http://minserver:10000

Resten kan du ta etterhvert. Prøv å gjøre samme øvelse på win-server og se hvor langt du kommer.

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja,Men jeg har ikke bare lyst å gjøre Sånn de på localnettverket mitt bare kan åpne Siden..

Jeg har lyst at alle kan gå innpå siden..

Det er DNS jeg sliter med nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da går du hit:

http://canyouseeme.org/

så får du vite hvilken ekstern IP du har, sørg for at det domenet du registrerer peker på den IP adressen. Bruk den siden til å sjekke at du har lyktes med å åpne relevante porter. Hvis port 80 er åpen så kan alle på internett se sidene du legger ut på din web-server ved å legge inn IP eller domenet ditt i sin adresselinjen på sin nettleser. Men før du gjør det er det naturlig med et testmiljø lokalt, derfor oppfordret jeg deg til å sette opp det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har hørt hvis du bruker din egen server...

Og peker Websiden min mot Ipen min,,,

Så når noen går innpå minwebside.com,Da blir adress linjen endret til Eks 193.54.54.11

Og Minwebside.com/domains.php , Så blir websiden til 193.54.54.11/domains.php

Right?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nei. Du kan sjølvsagt gjere det slik om du vil, men dersom domenet.ditt.com peikar til di IP-adresse vil domene.ditt.com visast i adresselinja. Du kan og setje det opp slik at når folk skriv IP-adressa di vert adresselinja endra til domenet.ditt.com. Alt dette kan gjerast med mod_rewrite, og du kan lese detaljane her: mod rewrite IP to URL.

Endret av enixitan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja,Jeg vet det..

Men kan folk skrive mittdoment.com og det IKKE blir skiftet til 965.65745..6?

Men jeg holder på med Hosting,Så jeg må ha NS1.mittdoment.com , NS2.mittdoment.com I steden for Ip..

Kommer det til å funke?

Edit:

Jeg tror jeg velger Windows 2008 Server....

Png da kan jeg bruke Z Panel , Og jeg har mer efaring med Windows enn Unix ;)

Endret av opijos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja,Jeg vet det..

Men kan folk skrive mittdoment.com og det IKKE blir skiftet til 965.65745..6?

Jeg har hørt hvis du bruker din egen server...

Og peker Websiden min mot Ipen min,,,

Så når noen går innpå minwebside.com,Da blir adress linjen endret til Eks 193.54.54.11

Og Minwebside.com/domains.php , Så blir websiden til 193.54.54.11/domains.php

Right?

Nei.

Kan eg skrive det klarare?

Merk deg at ZPanel ikkje er i utvikling lenger - det ser i alle fall ikkje slik ut, Zee-Way Services (som utviklar ZPanel) er ikkje å finne på nettet, nettsida til ZPanel (thezpanel.com) er heller ikkje aktiv lenger. Det einaste er prosjektsida på Sourceforge, her får du tak i 2.5beta11, som kom ut i 2006. Eg fann programvare som kan endre FTP-passordet til brukarar ved å utnytte ein veikskap, denne var til beta10, sidan eg ikkje kan finne endringslogg kan eg ikkje seie om den gjeld beta11. Uansett kan det godt vere fleire feil som ikkje er fiksa.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja,Jeg har merket det..Men det er også mange andre Paneler til Windows,Som Ipanel..

Jeg tror at Windows Server er mye lettere å sette opp enn Unix.

Men Hvem av dem er best?

Hvem av dem burde jeg velge.

Jeg er ikke så flink med Unix,Så jeg tror Windows Hadde vært best for meg.

Men er Unix bedre enn Windows server 2008?

Takker for ditt svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alt til sitt bruk. Sjølv kunne eg aldri tenkt meg å setje opp webhosting på Windows, Linux/UNIX passar min smak betre på serversida. Dersom ASP.NET (og dermed IIS) var eit krav hadde eg sjølvsagt ikkje hatt noko val, men skulle eg starta for meg sjølv hadde eg byrja med Linux/UNIX, og utvida med Windows om det var noko å hente på det.

Begge to har ting den andre ikkje kan. Windows har ASP.NET (kanskje fleire, som eg ikkje har tenkt over), Linux/UNIX har SSH. Eg er klar over at det finst SSH-serverar for Windows, men i og med at Windows (før 2008 i alle fall) ikkje eignar seg til så mykje utan grafisk grensesnitt ser eg ikkje korleis det kan gjere så mykje nyttig, med unntak av tunnelar og SFTP. Du må vurdere kva du vil satse på, sjølv vel eg kun leverandørar som tilbyr SSH, men det er meg.

Cpanel / WHM, DirectAdmin, Plesk

iPanel er ikkje eit sjølvstendig kontrollpanel, det er kun eit grensesnitt til andre kontrollpanel. Alle som er støtta kostar pengar.

Jeg er ikke så flink med Unix,Så jeg tror Windows Hadde vært best for meg.

Difor foreslo eg at du startar med Apache, PHP, MySQL og PHPMyAdmin, og utvidar etter kvart om det er eit behov. Du kan jo starte med Ubuntus LAMP-installasjon for å kome i gang, og lære om korleis systemet heng saman etter kvart, for så å prøve å setje det opp sjølv. Det er ikkje så vanskeleg om du bare vil, og prøvar. Det liknar veldig lite på korleis du ville gjort det på Windows, men det er ikkje vanskelegare enn du gjer det. AMP er sikkert ikkje så vanskeleg å setje opp på Windows heller, om du ikkje vil bruke Linux/UNIX.

Eg har sjølv sett opp AMP, e-postserver (SMTP/IMAP/POP) med TLS, antispam, antivirus, filtrering og andre spennande ting på Linux, eg har ikkje noko utdanning spesifikt retta mot Linux/UNIX, kun interessa.

Om du framleis har same mål som i det opprinnelege innlegget i tråden rådar eg deg til å bruke Linux/UNIX. I teorien kan du få til alt i lista på ein Windows-server, men Cron og SSH er ikkje typiske Windows-funksjonar, og er difor ikkje like godt integrert i operativsystemet. Om du finn eit kontrollpanel som støttar Cron og SSH på Windows trur eg du er heldig. CPanel har ein Windows-versjon under utvikling, ut frå funksjonsstøtta er ikkje SSH eller Cron planlagt, det ser heller ikkje ut som andre former for planlegging (Windows Scheduler) er planlagt. Plesk støttar Windows Scheduler, men ikkje SSH eller Cron.

Du har sett opp ei liste med funksjonar du vil ha, er målet å selje tenester, eller eit læringsprosjekt? Dersom det første, kven er målgruppa?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg holder på å nedlaste Ubuntu 8.04 LTS server

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

opijos, siden du er uvant med linux kan det være en god ide å ha full desktop til du begynner å bli litt vant. Bare installer server versjonen, skulle du ha lyst til å sett opp full desktop etterpå så kan du få det med følgende kommandolinje:

sudo aptitude install ubuntu-desktop

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Naa har jeg Desktop Edition.

Hvordan kan jeg lage Desktop Editon til en server?

Det er bare Tutorials om hvordan aa lage en server med Server Edition.

Edit

Jeg har installed Apache , Naar jeg gaar innpaa 127.0.0.1 saa kommer det It works!

Edit2

Jeg har installed Mysql,Php5,Apche og PhpMyadmin Via

sudo apt-get install mysql-server

sudo apt-get install libapache2-mod-auth-mysql

sudo apt-get install php5-mysql

sudo apt-get install phpmyadmin

sudo apt-get install apache2

Nå,Lurer jeg på hvordan jeg kan Eks, Gi vekk Hosting til folk...

Edit3

Har installert Webmin , Og Localhost:1000 virker...

;)

Endret av opijos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive