[LØST] Overclocking XFX GeForce 8800GTS 640MB

19 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Heisann ;)

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny pc. Og jeg vil da overclocke både skjermkort og CPU. Men dette har jeg da aldri gjort, så jeg lurte på om noen kloke vil hjelpe meg.

XFX GeForce 8800GTS 640 MB

Intel Core 2 CPU 6600 - 2,4 GHz

nForce 680i SLI

Takker for svar :)

Endret av crezpiz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til å overklokke skjermkortet brukes rivatuner. Her er en detaljert guide for hvordan programmet brukes: http://www.vaguetech.com/index.php?pageid=rt207

For hovedkort, prosessor og minne brukes bios.

Les mer om alt her: http://itpro.no/supportforum/54532.html

Spør om det er noe du ikke forstår av dette. Man må lese seg litt klok på overklokking først og bare "kaste seg ut i det". :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har samme CPU som deg, og fikk den lett opp i 3.6 GHz på luftkjøling. det enste jeg gjorde var å sette MHz på 400, multiplier på 9 og Volt litt opp, ca på 1.4

da blir regnestykket 400MHz*9 = 3600MHz;3.6GHz

men pass på å passe på temperatur mens du klokker da, og om du ikke får bootet opp til windows, og PC-en bare restarter, kan du kanskje skru Volten litt opp, mens du passer på temp, eller underklokke littegrann, det får du se selv, men har mer tro på disse 2 HW gutta som kan gi bedre svar enn meg; Aleksanderro og KongKlykken!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til å overklokke skjermkortet brukes rivatuner. Her er en detaljert guide for hvordan programmet brukes: http://www.vaguetech.com/index.php?pageid=rt207

For hovedkort, prosessor og minne brukes bios.

Les mer om alt her: http://itpro.no/supportforum/54532.html

Spør om det er noe du ikke forstår av dette. Man må lese seg litt klok på overklokking først og bare "kaste seg ut i det". :P

Tusen takk for innlegget KongKlykken :) Skal se på dt i morgen.

Prøvde rivertuner idag tidlig btw, men når jeg skrudde opp så fikk jeg lavere fps. Men ser på dt i morgen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du må ta det i små porsjoner. Test med 3Dmark for å se om du får noen høyere poengssum. Prøv en gang uten overklokking først, for så å klokke lit og se hvordan det går. :) husk å skru opp viftehastigheten på skjermkortet når du klokker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har samme CPU som deg, og fikk den lett opp i 3.6 GHz på luftkjøling. det enste jeg gjorde var å sette MHz på 400, multiplier på 9 og Volt litt opp, ca på 1.4

da blir regnestykket 400MHz*9 = 3600MHz;3.6GHz

men pass på å passe på temperatur mens du klokker da, og om du ikke får bootet opp til windows, og PC-en bare restarter, kan du kanskje skru Volten litt opp, mens du passer på temp, eller underklokke littegrann, det får du se selv, men har mer tro på disse 2 HW gutta som kan gi bedre svar enn meg; Aleksanderro og KongKlykken!

Trenger jeg noe for å overclocke CPU ? Sånn som ekstra vifte elns .. Sånn som dette : http://www.youtube.com/watch?v=Cu5mHTCXjK8

Du må ta det i små porsjoner. Test med 3Dmark for å se om du får noen høyere poengssum. Prøv en gang uten overklokking først, for så å klokke lit og se hvordan det går. :) husk å skru opp viftehastigheten på skjermkortet når du klokker.

Jepp, viftehastigheten på skjermkortet har stått på 100% hele tiden :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

nei det gjør du absolutt ikke... tenker meg du kan komme opp til 3.3GHz stable med stock (STANDARD) vifte ;) det klarte ihvertfall jeg uten problemer... og hvis du ser på filmen ser det ut som han bruker vannkjøling, noe som absolutt IKKE er et must, men det blir kanskje iltt mer must hvis du begynner med extreme overclocking som han gjøken dreiv med.

lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stockvifte går som shawty sier, men det er langt ifra anbefalt. Spesiellt ikke nå som det er sommer.

Overvåk temperaturene med HWmonitor for å se hva det ligger på uten overklokking. under 50grader tillater en fin liten overklokk.

Ellers anbefaler jeg en skikkelig kjøler om du skal overklokke seriøst. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stockvifte går som shawty sier, men det er langt ifra anbefalt. Spesiellt ikke nå som det er sommer.

Overvåk temperaturene med HWmonitor for å se hva det ligger på uten overklokking. under 50grader tillater en fin liten overklokk.

Ellers anbefaler jeg en skikkelig kjøler om du skal overklokke seriøst. :)

Japp, men har 3 andre store vifter i maskina ;) En gedigen en på CPU'en B)

nei det gjør du absolutt ikke... tenker meg du kan komme opp til 3.3GHz stable med stock (STANDARD) vifte ;) det klarte ihvertfall jeg uten problemer... og hvis du ser på filmen ser det ut som han bruker vannkjøling, noe som absolutt IKKE er et must, men det blir kanskje iltt mer must hvis du begynner med extreme overclocking som han gjøken dreiv med.

lykke til

jo takk for det, håper jeg får det til :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er ikke bare vifter det er snakk om på prosessoren. Det er en kjøleribbe. Som f.eks Thermalright Ultra 120 Extreme:

02_Ultra-120noFanBaseView.JPG

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ånei! :o Nå starter ikke pc'n, kommer ikke opp noe på skjermen :huh: Hva skal jeg gjøre nå ? <_< Får jeg til å bruke den i dt hele tatt ? :o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Var det etter en overklokking? Auau, da er nok PCen kassert gitt. Neida. :P

Ta ut det lille flate batteriet på hovedkortet og sett det i igjen etter ca 10sekunder. Da er BIOSen som ny, og alt må gjøres på nytt igjen. Husk å still dato og klokkeslett riktig. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Var det etter en overklokking? Auau, da er nok PCen kassert gitt. Neida. :P

Ta ut det lille flate batteriet på hovedkortet og sett det i igjen etter ca 10sekunder. Da er BIOSen som ny, og alt må gjøres på nytt igjen. Husk å still dato og klokkeslett riktig. :)

Det har jeg gjort. Men lurer kanskje på om jeg sa litt feil. Altså, det kommer ingenting på skjermen, absolutt ingenting :huh: Så problemet er at jeg ikke får opp noe på skjermen. Hva kan det ha seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanskje du klokka skjermkortet litt _FOR_ mye? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanskje du klokka skjermkortet litt _FOR_ mye? :P

Har jo ikke rørt skjermkort innstillingene i det hele tatt! <_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tok ut CPU-kjøleren fra maskina, og der var det en ting jeg la merke til.. Det var lite kjølepasta igjen, har det noen betydning ? :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

YES! Jeg fikset det selv B) Jeg skiftet bare batteriet ;):P Da setter jeg dette innlegget som løst :D Gir propoeng til alle som har gitt tips B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kjølepasta (varmelederpasta) sørger for at varmen ledes bedre fra der det er varmt (CPU-en) til den enheten som kan frakte det videre ut i luften, nemlig kjøleribben.

- Kjølepasta holder lenge, men siden man tar fra kjøleribben fra CPU-en, kommer det luftbobler, så jeg anbefaler å bytte kjølepasta hver gang, som igjen resulterer til bedre kjøling, så hvis det er lite kjølepasta igjen, er det sterkt anbefalt å fjerne den gamle med f.eks et bankkorte eller noe i den dure, og putte deretter på ny kjølepasta oppå CPU-en. ser du har hatt problemer med startup? gjelder det fortsatt? PC-en min skrudde seg av igår, så fikk ikke blitt med på diskusjonen T_T (Lyn & Torden)

Edit: du dobbel poster litt mye XD

Endret av shAwTy
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kjølepasta (varmelederpasta) sørger for at varmen ledes bedre fra der det er varmt (CPU-en) til den enheten som kan frakte det videre ut i luften, nemlig kjøleribben.

- Kjølepasta holder lenge, men siden man tar fra kjøleribben fra CPU-en, kommer det luftbobler, så jeg anbefaler å bytte kjølepasta hver gang, som igjen resulterer til bedre kjøling, så hvis det er lite kjølepasta igjen, er det sterkt anbefalt å fjerne den gamle med f.eks et bankkorte eller noe i den dure, og putte deretter på ny kjølepasta oppå CPU-en. ser du har hatt problemer med startup? gjelder det fortsatt? PC-en min skrudde seg av igår, så fikk ikke blitt med på diskusjonen T_T (Lyn & Torden)

Edit: du dobbel poster litt mye XD

Takk for hjelpen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive