Kan jeg bruke nye skjermkortdrivere på Win 2000 pro?

5 innlegg i emnet

Skrevet

Min gamle pc får snart avløsning, og jeg skal flytte xp-lisensen til den nye. Jeg har en Win 2000 professional liggende jeg tenkte jeg skulle installere på den gamle; stort sett gamle komponenter, så det bør gå greit. Men så har jeg et ATI 2600pro skjermkort (agp), og da er spørsmålet hvilke ATI drivere jeg kan bruke. ATI selv har ikke høyere enn 6.2. når man velger Win 2000 pro; Omegadrivers har 7.12 spesielt nevnt til Win 2000, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke originale drivere fra ATI laget for XP 32 bit (jeg tenker da kun driver, ikke Catalyst Center)? At Win 2000 ikke støtter alle funksjoner er jeg innforstått med, men vil det gå greit å installere, eller vil det bli kræsj?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har ikke testet hva som ikke fungerer eller ikke.

Men hvis jeg skulle installere driveren til HD2600pro for windows 2000 pro ville jeg nok testet med en som skal støtte win 2000 versjonen f.eks denne

Hvis den ikke fungerer, kan du prøve å teste med XP driveren, det kan oppstå problemer, f.eks at man får laveste oppløsning med 8 bits farger. Men mener å huske at ME/2000 har enkel gjenoppretting og valget med å rulle driveren tilbake, men er en stund siden jeg bruke de eldre windows versjonene nå.

Spørs vel om du ville hatt mere glede av et eldre skjermkort til win 2000 f.eks ATI 9250 som det finnes drivere til win 2000 pro.

Men du kan klare deg uten drivere så sant du ikke vil spille, eller spille med begrenset ytelse.

Husk også at OEM versjoner er begrenset når man flytter over til en annen pc, også gjenopprettnings cd.

Så sant du har kjøpt en windows operativsystem pakke seperat fra datamaskinen skal det gå.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har ikke testet hva som ikke fungerer eller ikke.

Men hvis jeg skulle installere driveren til HD2600pro for windows 2000 pro ville jeg nok testet med en som skal støtte win 2000 versjonen f.eks denne

Hvis den ikke fungerer, kan du prøve å teste med XP driveren, det kan oppstå problemer, f.eks at man får laveste oppløsning med 8 bits farger. Men mener å huske at ME/2000 har enkel gjenoppretting og valget med å rulle driveren tilbake, men er en stund siden jeg bruke de eldre windows versjonene nå.

.....

Takk for svar. Denne pcen med Win 2000 skal ikke brukes til spill eller andre tunge applikasjoner, men jeg har tenkt å installere Linux også, og vil beholde det grafikkortet jeg har. På siden til Omegadrivers finner jeg driver 4.8.442 (basert på 7.12) som det fremgår skal kunne brukes til Win 2000 også. LINK. Det fremgår ikke av readme for driveren at det er gjort noen modifikasjoner for at den skal kunne brukes på Win 2000 også, så dette antar jeg er default. Spørsmålet er altså om dette kan tolkes dithen at drivere som kan brukes på XP 32 bit også virker på Win 2000 også.

Jeg har alltid satset på å ha nye og velfungerende drivere som har vært tilgjengelig for all hardware (og software). Jeg skal i hvert fall prøve med nye ATI-drivere, så får jeg se hva som skjer.

Endret av geiraa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mener faktisk at Win2k og XP driverene er the one and the same. Var ivertfall det tidligere før win2k ble fullstendig utfaset.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mener faktisk at Win2k og XP driverene er the one and the same. Var ivertfall det tidligere før win2k ble fullstendig utfaset.

Skulle ikke forundre meg; jeg benytter riktignok et NVIDIA GeForce 7300GT, men det funker 100% både med 2k og XP...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive