[LØST] Hp 6715b AMDX64, hvilket OS? Orker ikke mer MS

26 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg sitter nå og ser igjennom hvilke linux OS som kan være aktuelle for min HP Compaq 6715b. Etter at Hp "redningsenter" krasjet og de sa at det var noe galt med hdd, noe det ikke var, tok jeg saken i egne hender. Pcens disk fungerer fint, det var bare det at HP gjennopprettingsmotor ikke fungerte. Siden jeg ikke fikk med noen annen form for Vistadisc enn gjennopprettningen, prøvde jeg en piratkopi for å se om den fungerte. Den fungerte fint, men som sagt fungerer ikke nøklene til disse og jeg fikk ingen av Hp. Derfor sitter jeg nå og må finne en linuxversjon som fungerer.

Ubuntu skiller seg utsom en positiv en, men fingeravtrykkleseren sliter jeg med og finne noen som helst form for drivere til!

<_<<_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det spørs vel om du får fingerkortleseren til å fungere i linux,

Men du kan prøve mandriva, redhat fedora, eller opensuse de større distribusjonene kommer nok helt sikkert å virke.

Men det kan bli et slitt å sette opp webcamera, skrivere, skannere, fingerkortleser, husk at du også kan kjøpe en linux pakke her

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du har lyst til å gjøre deg kjent med en av de mest avanserte linux distribusjonene, kan du jo prøve deg på Gentoo Linux. :) Det skal vist nok være et slit og sette opp, men man har et hav av valgmuligheter og man har muligeten til å kompilere alle kildekoder før de taes i bruk. Så om du vil lære det, vil du antagelighvis etterhvert lære deg å sette opp webcam, printer, fingerprint reader, og annen maskinvare veldig lett. Som sagt, Gentoo Linux er en veldig vanskelig distribusjon og er ikke akkurat designet for nybegynnere dersom du er det. ;)Gentoo Linux installasjonsguide.

Men du har jo også Debian linux som ikke ble nevnt over her. har ikke prøvd den selv enda. Selv bruker jeg ubuntu 8.04...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg anbefaler Ubuntu. Det er akkurat passe bleeding edge (ikke så bleeding som Fedora, men mer bleeding enn Debian), har et fantastisk community, og et pakkesystem som gir software-interesserte alt for mye glede. Jeg skiller i grunnen ikke på de forskjellige variantene (Xubuntu, fluxbuntu, Kubuntu), de skilles ad kun med desktop miljø og lever gladelig side om side på samme installasjon. Jeg starter typisk med å installere standard Ubuntu (den er best de-bugget), og installerer KDE og Fluxbox etterpå. Nå har jeg både KDE3 og KDE4 på to av mine maskiner. I likhet med Linus Torvalds er jeg ekstra svak for KDE.

Ubuntu skiller seg utsom en positiv en, men fingeravtrykkleseren sliter jeg med og finne noen som helst form for drivere til!

<_<<_<

Sørgelige saker, men det skjer ting. Dell skal i løpet av kort tid visstnok komme med støtte til sine fingeravtrykkslesere i Ubuntu, så det blir nok driverutvikling fremover. Personlig synes jeg fingeravtrykksleser er noe stort tull, men jeg forstår at andre ikke er enige.

Ta gjerne en titt i signaturen min, som har blitt min huskeliste for Ubuntu.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Virker som jeg kanskje får installere Ubuntu. Noen formeninger om når fingeravtrykkleserdriverne er i omløp, eller om de noen sinne er på gang!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De er på gang, men hvordan det står til med din er helt opp til din hardware leverandør ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er en HP maskin, tror nokk aldri du vil få den fingertrykk leseren din til å fungere "/

Jeg ville gått for Ubuntu :) Har konvertert noen av Windows venne mine over til Linux, og de liker det veldig godt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har vurdert Sabayon. Har gitt opp fingeravtrykkleseren for nå. Noen som har testet Sabayon, virket flott.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke prøvd Sabayon selv, men tok en kjap tur innom dirstowatch og sjekket ut noen tester.

Conclusion:

Sabayon is certainly not for everyone. But because of its quality, versatility and many advanced features, it is undeniably worth a try. I would recommend Sabayon to Novice users and to those who are bored with their Ubuntu or PCLinuxOS distro. To those who are just migrating from Windows to Linux , in short extreme newbies, don't ever think of touching it. Sabayon may sound sweet, but when tasted it could lead to a bitter experience.

Kilde : http://www.junauza.com/2007/09/sabayon-gentle-gentoo.html

Om du ikke vil bruke Ubuntu kan jeg anbefale "PcLinuxOS" :)

Du kan ta en test for å finen ut hvilken distro som passer deg, http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?lang=en

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke prøvd Sabayon selv, men tok en kjap tur innom dirstowatch og sjekket ut noen tester.

Kilde : http://www.junauza.com/2007/09/sabayon-gentle-gentoo.html

Om du ikke vil bruke Ubuntu kan jeg anbefale "PcLinuxOS" :)

Du kan ta en test for å finen ut hvilken distro som passer deg, http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?lang=en

Sabayon kom ikke opp på testen. Mulig den ikke er med også...???

Disse var de jeg fikk:

Mandriva Homepage: http://www.mandrivalinux.org/

Ubuntu Homepage: http://www.ubuntulinux.org/

OpenSuSE Homepage: http://www.opensuse.org/

Fedora Homepage: http://fedora.redhat.com/

Kubuntu Homepage: http://www.kubuntu.org/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har også bare testet litt rundt, og jeg ble fornøyd med ubuntu. Har prøvd Suse, og Mandrake. Men faktisk så likte jeg ubuntu best.

Før du installerer kan du jo prøve en såkalt "live cd" av ubuntu og se hvordan den er og fungerer da ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

HP kjører på broadcom chip i wifi kortene sine, noe som er kjent å irritere linux, dog støtten blir bare bedre og bedre. Vet det var mitt største problem når jeg hadde en HP DV9312eu pavillion. Ellers måtte man alltid boote linux med -noapic og -nolapic som boot parametre ellers ble alt bare svart, dette er ca 1 års tid siden, har siden den gang solgt HPen og gått over til mac.

Dog, du kan starte med ubuntu eller en annen brukervennlig distro, men etterhvert så vil jeg anbefale at du tar en titt på arch linux.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har også bare testet litt rundt, og jeg ble fornøyd med ubuntu. Har prøvd Suse, og Mandrake. Men faktisk så likte jeg ubuntu best.

Før du installerer kan du jo prøve en såkalt "live cd" av ubuntu og se hvordan den er og fungerer da ?

Har prøvd ubuntu på to andre maskiner, ble ganske fornøyd. Det er trolig den jeg kommer til å bruke. Da jeg har AMD64 prosessor. Sabayon fristet litt, men virker som det er lite erfaring ute blandt folk på denne distroen.

HP kjører på broadcom chip i wifi kortene sine, noe som er kjent å irritere linux, dog støtten blir bare bedre og bedre. Vet det var mitt største problem når jeg hadde en HP DV9312eu pavillion. Ellers måtte man alltid boote linux med -noapic og -nolapic som boot parametre ellers ble alt bare svart, dette er ca 1 års tid siden, har siden den gang solgt HPen og gått over til mac.

Dog, du kan starte med ubuntu eller en annen brukervennlig distro, men etterhvert så vil jeg anbefale at du tar en titt på arch linux.

Det er akkurat det jeg var spent på. Selv ved Vista installering, er det en god del ting jeg må legge inn etter første boot. Disse driverne er jeg spent på om fungerer på en linux distro.

Ser farlig ut som det blir ubuntu, men hvilken er det som er best ift amd64 prosessorer??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser farlig ut som det blir ubuntu, men hvilken er det som er best ift amd64 prosessorer??
Spiller antagelig minimal rolle, både 32-bit og 64-bit funker flott. Det eneste issuet med 64-bit er Java. Du har kun den åpne Java versjonen for 64-bit nettlesrere, og noen (idiotiske) banker har lagt ut en versjonssjekk på java plug-in for nettbanken som klager på den åpne versjonen selv om denne er nyere enn Sun sin, og komplett. Virker også som om noen drivere er bedre de-bugget i 32-bit (antagelig rett og slett fordi det fortsatt er vanligst). Personlig kjører jeg 32-bit på laptop og 64-bit på hoved PC. På jobben er all linux 64-bit. Om det er Intel eller AMD spiller ingen rolle i dag.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ellers måtte man alltid boote linux med -noapic og -nolapic som boot parametre ellers ble alt bare svart,

samme her :)

-nolapic -noapic

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har prøvd meg på Sabayon en dag nå og er veldig fornøyd med grensesnittet, men stabiliteten kan diskuteres.

Programmene henger seg tid til ofte. Selv når jeg skal slette mapper fra ntfspartisjonen tar dette ekstremt lang tid.

Må si at jeg foretrekker layouten på denne bedre enn ubuntu, men ubuntu har vært mer stabil for meg tidligere. Får knapt skrudd denne av, må nesten alltid bruke avknappen. Hvorfor skal det være så j...lig vanskelig å bli fornøyd med et OS!?!?

Ingen andre som har prøvd Sabayon??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Desktopen er til for å pyntes, kun KDE4 ser godt ut ut-av-boksen. Du bør ikke velge distro basert på utseende ut av boksen. Sjekk tråden her for noen eksempler:

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=128252

du finner alt du trenger til Ubuntu her, Kubuntu, Xubuntu.

Du kan jo også legge inn Ubuntu studio hvis du vil ha den ferdig stylet, ellers er Moomex theme en god plass å starte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken av Kubuntu, Xubuntu og Ubuntu burde jeg velge for å få en mest smertefri "hverdag" ift til min amd 64x2 prosessor. Samtidig kjører jeg en NTFS-partisjon, noe som ikke sabayon er altfor glad i. Lønner det seg å få denne over til ext3???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ntfs blir fint lest i de fleste distroer idag, med hjelp av ntfs-3g., så det er ingen vits i å formatere den om til ntfs.

MEN derimot hovedfilsystemet bør/må ha swap, samt en "/" partisjon i ext3/reiserfs e.l Men for en nybegynner anbefaler jeg ext3 som hovedfilssytem.

Men dersom NTFS partisjonen kun er feks en partisjon med mp3/video o.l kan den fint være ntfs.

Forskjellene mellom kubuntu,xubuntu, og ubuntu er bare det rent grafiske.

xubuntu bruker XFCE som windowmanager, og er generelt ganske kjapp. Men for en fersk windows bruker kan det kanskje virke litt minimalistisk og uvant, men kan absolutt anbefales.

Kubuntu bruker KDE som windowmanager, og er mest likt windows rent utseende messig.

Ubuntu bruker Gnome, som er en meget behagelig windowmanager.

Vil igrunn anbefale deg og laste ned alle tre og brenne de ut, og prøve live-cd'ene.

Men du bruker ikke lang tid til å sette deg inn i ubuntu/xubuntu/kubuntu. og de er alle ganske smertefrie.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det enkleste er å velge Use entire disk når du installerer. Nå har støtten til ntfs blitt glimrende, men det er et lukket og proprietært filsystem, så jeg ville ikke installert linux på det, da er ext3 å foretrekke. Alt er smertefritt til din CPU, start med Ubuntu, så installerer du de andre som pakker. Du kan ha alle samtidig på samme installasjon, og velge hvilken du vil bruke når du logger inn (trenger ikke en gang reboot for å bytte desktop). Du kan bruke Synaptic eller terminal for å installere de forskjellige desktop-miljøene med tilhørende applikasjoner, det tar ikke mye ekstra diskplass. Fra terminal:

sudo aptitude install kubuntu-desktop xubuntu-desktop kubuntu-kde4-desktop
Du vil bli spurt om hvilken log-in manager du vil bruke, jeg anbefaler kdm-kde4, men det er lett å endre etterpå. Trykk på Session for å velge hvilket desktop miljø du skal bruke, det er mange flere enn de tre store også, så mye moro venter deg. Husk å installere alt det proprietære også (flash, codecs osv.):
sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har partisjonert opp disken slik at Sabayon ligger på ext3 og swap del og filmer/annet på ntfsen.

For å være helt sikker igjen. Burde jeg altså installere -U-buntu på hele disken, for så å endre de estetiske tingen. Jeg har lastet ned x64 ubuntucden på rundt 700+-Mb.Det er den jeg burde bruke??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jepp, med mindre du skal ha andre OS på maskinen. Du er da oppe og går med Ubuntu om tjue minutter. Så er det bare cut'n'paste herfra inn i terminalen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har vært relativt fornøyd med ubuntu før. Ble veldig fasinert av Sabayon, men ingen andre har egentlig anbefalt det. Et siste spørsmål før jeg bytter OS.... Kan jeg få de samme programpakkene til Ubuntu som Sabayon og vil muligmediabruken fungere like bra i EXT3 som ntfs??????

Endret av BlackNeckliama
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du kan få mange flere pakker til Ubuntu, i tillegg til alle i Sabayon. Alt av multimedia funker uavhengig av filsystem, bare sørg for å legge inn ubuntu-restricted-extras..

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette kjørte ikke stabilt mer enn en halv dag. I dag fikk jeg bare sorte skjermer og jeg ble kastet rett fra Aftenposten.no i firefox til "dos" på 0,1sec. Skjønnte ingenting. WHAT`S WRONG???????

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive