[LØST] det å utføre handlinger med Bash

8 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, jeg driver stadig å bytter hele operativsystem oftere og oftere etter hvert som jeg lærer mere og mere... Jeg vet ikke hvilket system jeg skal velge av Windows Vista eller Ubuntu 0.04. Men nå har jeg partisjonert harddisken(som jeg burde gjort for lenge siden sikkert :P ) med et system på hver partisjon. Nå ønsker jeg å gå fult over på Ubuntu igjen, men... For at jeg skal kunne utføre mest mulige ting i ubuntu (som vanlighvis i windows) uten å bruke masse penger på bøker, hvordan kan jeg lære meg å gjøre diverse ting? F.eks. bruke terminalen i det grafiske brukergrensesnittet fullt ut?

Håper på svar.

Off topic: Vil takke utrolig mye for den nye Ubuntu Guiden som jeg har funnet ut av masse i allerede!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har funnet noen sider om det å bruke maskinen kunn med terminlen, men kun på vanskelig engelsk. :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk ut denne norske artikkelen:

http://iflirt.no/innlegg/3545__Ubuntu_-_Linux_for_mennesker

Lykke til :)

Takk for svar, synes nok ubuntu-guiden på itpro er bedre, men...

Har hovedsaklig lyst til å lære å utføre "dagligdagse" handlinger i terminalen, noen som har en begynner-guide å anbefale? (daglidagse for meg altså :P )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det finnes mange gode tutorials på nett. Det finnes flere shell (kommandolinjespråk), hvor basiskommandoene i linux er like. Se oversikt over shell her: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_command_shells

Personlig bruker jeg Bash, hvilket egentlig bare er fordi noen kolleger gjorde det, og siden har det blitt slik. For mer avanserte ting foretrekker jeg uansett skripting, hvor jeg anbefaler Python. Du finner en fin guide til bash her. Det er ikke så mange kommandoer du trenger kunne før ting begynner å gå av seg selv. Den viktigste er man, manual kommandoen som gir all informasjon om kommandoer. Den har også sin egen man-side:

man man
Når du begynner å bli fortrolig med syntaks i man-sider (de er alle bygd opp likt), så finner du fort frem. Hvis du ikke helt vet hva du er ute etter kan du bruke man -k (eller apropos). Eksempelvis:
$ man -k bash

bash (1)			 - GNU Bourne-Again SHell

bash-builtins (7)	- bash built-in commands, see bash(1)

bashbug (1)		  - report a bug in bash

builtins (7)		 - bash built-in commands, see bash(1)

ispellconfig (8)	 - Bash script to select a new ispell default dictionary.

rbash (1)			- restricted bash, see bash(1)

update-ispell-dictionary (8) - Bash script to select a new ispell default dic...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Python er nokså enkelt og greit til å starte med som et Shell, lurer ikke på om dte følger med ubuntu (?). Hvis ikke er det nokså enkelt å skaffe seg ;)

Guide: Bruk av Python i Ubuntu.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ser ut til at det kan bli vanskelig å lære seg komandolinja på norsk... Og ja, jeg har hatt python installert, den fulgte ikke med ubuntu, men jeg kjønner ingen ting av det enda.

Takk for svar alle sammen! Fin guide om python i ubuntu. :)

LØSNING: http://linux.org.mt/article/terminal

Endret av Veg@rd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tips om du vil bli godt kjent med terminalen og legge mer vekt på å kun benytte terminalen imotsetning til GUI, så kan jeg anbefale Archlinux eller Gentoo, der de begge har gode wikier ang hvordan du innstalerer og drifter systemet. Du blir på den måten "tvunget" til å bruke terminalen og du lærer MYE underveis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive