[LØST] Exchange 2003 sende mail til internet

34 innlegg i emnet

Skrevet

Kanskje greit at de tre siste postene ikke har blitt til noe mer :)

Tenkte å oppklare en ting, jeg har jo oppfordret deg til å drite i MX records, og bare bruke standard DNS. For meg er det helt naturlig å holde kompliserende momenter unna til man har fått satt opp basis funksjonalitet. Alt du trenger å vite om MX records står her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mx_records

Kort fortalt brukes disse når du skal sette opp mer enn en mail-server, da kan du til et og samme domene tilordne domene til flere mail-servere. Dette gjør du enten for å ha maks oppetid, eller fordi du drifter i en gigantisk bedrift som trenger mer enn en server for å holde unna. Denne informasjonen vil DNS ta seg av, så den blir typisk registrert sammen med domenet. Spesielt har du denne setningen: som forteller deg at hvis ingen MX records er registrert skal domenet brukes, og da sendes mail til den maskinen du har forwardet port 25 til. Riktignok har jeg sett rapporter om at noen versjoner av exchange ikke har klart å implementere fall-back, men jeg kan ikke tenke meg at dette gjelder hotmail, som du sender fra.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å leke med MX records når du har fått mail til å virke, f. eks. ved å sette opp din egen DNS server, og legge inn domener selv. Svært mange bedrifter er åpne for linux-servere dersom ansatte har kompetanse, så tid tilbrakt med eksempelvis å sette opp Bind på en linuxboksvil du neppe angre.

Bare du skreller av all kompleksitet, holder AD greier unna, så burde du kunne sette opp mail-server greit. Så legger du til kompleksitet gradvis. Det er den effektive måten å lære på, ikke prøve alt på en gang. De færreste admins har full oversikt over teknologiene, så at du ikke har lest deg opp på diverse bør ikke være noen show-stopper. Forum er til for å søke hjelp, ikke vær redd for å spørre.

Hei hei

Fant et genialt test program.

Har sjekket intern mail fungerer supert, selv om jeg viste det på forhånd.

Har også funnet ut hvordan DNS serveren funger, ihvertfall en god del

Har sett hvilken funksjon MX records har, og de jeg har satt funger

Samt de Host A som er satt, de fungerer også

Nå fungerer alle Host A sammen med MX records

Men når jeg tester å sende mail ut i verden får jeg:

Sjekker exchange for ekstern dns - ok

Sjekker hotmail SOA - ok

Sjekker lokal MX recorder - ok

Sjekker ekstern MX recorder (homtail) - ok

Sjekker MX servere hos hotmail for min email adresse - Error 10061 (logikken er kanksje sikkerhetsmessige grunner)

Det jeg lurer på nå er registreringen på dyndns.com

Når en skal registrere et host name

Under rubrikken Mail Routing (skal jeg da svare Yes, let me configure Email routing?

Dersom jeg skal det, får jeg feilmeldingen MX should resolve to A or AAAA record under punktet MX Hostname. Skriver inn mitt.domene.net

Er dette fordi det ikke finnes noen A record ute på internett som peker mot mitt.domene.net? I så tilfelle hva gjør jeg for å løse dette?

Det fungerer om jeg skriver domene.net fordi den siden finnes på internett og adressen der peker ikke mot min.

På DNS serveren min har jeg A host som peker mot både min offenltige ip adresse og exchange serveren lokalt, samt MX recorder som peker mot dyndns hosten og lokal domene (mitt.domene.net)

Det er ikke forskjell om jeg velger Yes, use it as my primary mail relay eller No, use it as backup MX recorder

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er jeg inne på noe her :-)

Nå bare eliminerer jeg for å finne ut hva som skal til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå er jeg inne på noe her :-)

Nå bare eliminerer jeg for å finne ut hva som skal til

Nå sendes det mail ut i det minste :P og selvfølgelig begge veier internt :thumbs:

Endret av Halloen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei hei

Fant et genialt test program.

Har sjekket intern mail fungerer supert, selv om jeg viste det på forhånd.

Har også funnet ut hvordan DNS serveren funger, ihvertfall en god del

Har sett hvilken funksjon MX records har, og de jeg har satt funger

Samt de Host A som er satt, de fungerer også

Nå fungerer alle Host A sammen med MX records

Men når jeg tester å sende mail ut i verden får jeg:

Sjekker exchange for ekstern dns - ok

Sjekker hotmail SOA - ok

Sjekker lokal MX recorder - ok

Sjekker ekstern MX recorder (homtail) - ok

Sjekker MX servere hos hotmail for min email adresse - Error 10061 (logikken er kanksje sikkerhetsmessige grunner)

Det jeg lurer på nå er registreringen på dyndns.com

Når en skal registrere et host name

Under rubrikken Mail Routing (skal jeg da svare Yes, let me configure Email routing?

Dersom jeg skal det, får jeg feilmeldingen MX should resolve to A or AAAA record under punktet MX Hostname. Skriver inn mitt.domene.net

Er dette fordi det ikke finnes noen A record ute på internett som peker mot mitt.domene.net? I så tilfelle hva gjør jeg for å løse dette?

Det fungerer om jeg skriver domene.net fordi den siden finnes på internett og adressen der peker ikke mot min.

På DNS serveren min har jeg A host som peker mot både min offenltige ip adresse og exchange serveren lokalt, samt MX recorder som peker mot dyndns hosten og lokal domene (mitt.domene.net)

Det er ikke forskjell om jeg velger Yes, use it as my primary mail relay eller No, use it as backup MX recorder

Lurer på det overstående :-)

Får ikke mottatt mail ifra internet..

Hva mangler jeg?

Eller sakt på en annen måte hva behøver jeg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

A record er rett og slett domenet du registrerte på DynDNS, som nå skal peke på din eksterne IP adresse. Altså skal du ikke trenge noe mer enn det vi allerede har gått igjennom. Jeg forslår å vente med MX records, men hvis du vil sette opp MX records med en gang, så står det du trenger vite her:

https://www.dyndns.com/support/kb/email_mai...rs_and_dns.html

I ditt tilfelle blir det vel slikt:

myhost.dyndns.org 60 MX 10 myhost.dyndns.org

m.a.o. primary relay, og ditt eget domenenavn (litt overføldig med MX record når domenet ditt peker på mail-serveren). Back-up er hvis du skal sette opp to mail-servere, altså ha en som back-up i tilfelle den andre går ned, eller bare for å avlaste.

Du kan jo prøve å registrere en e-post konto hos gmail også, bare for å være helt sikkert på at hotmail ikke blokkerer post til deg av en eller annen obskur grunn.

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

A record er rett og slett domenet du registrerte på DynDNS, som nå skal peke på din eksterne IP adresse. Altså skal du ikke trenge noe mer enn det vi allerede har gått igjennom. Jeg forslår å vente med MX records, men hvis du vil sette opp MX records med en gang, så står det du trenger vite her:

https://www.dyndns.com/support/kb/email_mai...rs_and_dns.html

I ditt tilfelle blir det vel slikt:

myhost.dyndns.org 60 MX 10 myhost.dyndns.org

m.a.o. primary relay, og ditt eget domenenavn (litt overføldig med MX record når domenet ditt peker på mail-serveren). Back-up er hvis du skal sette opp to mail-servere, altså ha en som back-up i tilfelle den andre går ned, eller bare for å avlaste.

Du kan jo prøve å registrere en e-post konto hos gmail også, bare for å være helt sikkert på at hotmail ikke blokkerer post til deg av en eller annen obskur grunn.

Takk :-)

Tror jeg konkluderer med at siden jeg ikke eier eller leier noen som helst domener vil jeg ikke kunne motta mail.

Slikt jeg har sjønnt det, grunnen for jeg opprettet dyndns.com var for jeg har dynamisk ip adresse, da vil den holde styr på den. Slikt at når noen hadde sendt mail til det domenet jeg ikke har hadde trafikken blitt rutet til dyndns.com og videre til exchange serveren min.

Får sette meg inn i alt som har med sikkerhet, spam og virus nå.

Når det er i boks så kan jeg kjøpe et domene å være klar til alle utfordringene internet har å by på.

Samt skal gå gjennom alle funksjoner jeg kommer over i exchange å bli kjent med det å teste det ut :-)

Takk Del for gode inspill :-) Har hatt mye god lesing :-) Og omsider forstått hva det går i, "tror jeg" :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Slikt jeg har sjønnt det, grunnen for jeg opprettet dyndns.com var for jeg har dynamisk ip adresse, da vil den holde styr på den.
Det er helt riktig, men det er ikke noe i veien for å kjøpe eller registrere domene med fast IP hos DynDNS. Uansett om du har dynamisk IP er det ikke noe problem å bruke den til e-post så lenge din ISP ikke har sperret port 25. Hvis din ISP har sperret prot 25, så tilbyr DynDNS å route e-posten din til en anne port hos deg, slik at du likevel kan kjøre mailserver hjemme.

Slikt at når noen hadde sendt mail til det domenet jeg ikke har hadde trafikken blitt rutet til dyndns.com og videre til exchange serveren min.
Nettopp, eller rettere sagt så vil DynDNS sørge for at et oppslag på domenet ditt resulterer i din eksterne IP adresse.

Takk Del for gode inspill :-) Har hatt mye god lesing :-) Og omsider forstått hva det går i, "tror jeg" :-)
Det tror jeg også, ingen årsak :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Før exchange 2000, hadde exchange en egen katalog tjenste. Dette betydde at en måtte administrere brukere to plasser, både i AD og i exchange. Med exchange2000 og oppoverer er AD et krav..altså AD blir benyttet som katalog tjeneste og inneholder bruker og config info.

Og siden grunnfundamentet i både AD(lokalisering av tjenster) og exchange (mail chain) er dns så ville et logisk utgangspunkt for videre læring bli akkurat...DNS...og mitt svar til deg var derfor å lære deg DNS.

Det jeg er på vei til er å få kompetanse til å installere, konfigurere og administrere de fleste produkter som finnes i et firma.For å kunne drifte dette.

da må du kunne alle de grunnleggende nettverkstjenestene, inkludert DNS :-)

Hva skal egentlig til for å få et svar på det en spør om på forumet begynner jeg snart å lure på? Er muligens E-postserver folkene som er lite villige til å hjelpe. Vet ihvertfall hvilke svar jeg skal gi "guruen" exchange om han skulle lure på noe. Føler liksom som om jeg skal sitte å forsvare meg. Ser ikke behovet for å kommentere min begrunn, fag kompetanse, yrkeserfaring, sertifiseringer, skoler, kurs, bøker jeg har lest. Kan ikke akkurat si jeg så at det var et minimumskrav for å få svar her på forumet

Synd du føler det slik. Dersom målet ditt er å drifte løsninger fra kunder bør du ta en konstruktiv tilbakemelding på en postiv måte og ikke gå i forsvarsposisjon. uten kunnskaper om DNS vil hverken AD eller exchange fungere, that is plain simple...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

sjekk pm..

Endret av exchange
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive