[LØST] Exchange 2003 sende mail til internet

34 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei

Jeg kan ikke Exchange eller noe som helst mail server.

Er den brukeren som kun sende mail og mottar mail.

I det siste har jeg prøvd å sette opp exchange 2003.

Endelig lykkes jeg med å få avgårde en mail.

I Outlook, når en skal registrere kontoen brukte jeg

pop3: minexchangeserver

smtp; minexchangeserver

Da fikk jeg sende å motta mail inni domenet, kjempe bra.

Prøvde meg på å sende mail ut på internett, fikk bare feil meldinger, etter noen dager med feilsøking,

prøvde jeg med:

pop3: minexchangeserver

smtp; ispsinserver

Da fungerte det supert :-)

1) Hvordan kan jeg ha det slikt at jeg slipper å gå inn å endre på epost kontoen for å sende intern (minexchangeserver) og ekstern mail (ispsinserver)?

2) Forstår at når jeg svarer på den mailen jeg har sendt til en internett adresse, finner den ikke veien tilbake, fordi domenet mitt eksisterer ikke.

Hva skal til for å få det til å fungere?

Er det en omvei å gå for å få det til?

Takker inderlig for svar.

Bare kom med tekniske svar, jeg hiver meg på google vss jeg ikke sjønner det :-)

Endret av Halloen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Portene dine ut er åpne, men du sitter antagelig bak en brannmur, så innkommende mails blir avvist. Nå har jeg ikke noe særlig forhold til exchange, men problematikken og portene er nok de samme. Du kan lese mer om utkommende og innkommende mail i lenkene her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...og_alternativer

har forsøkt å hjelpe litt med åpning av porter der også, på modem må du kanskje også inn med NAT'ing, som kan være litt pes å sette opp første gang. Les mer her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...g_konfigurering

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...pning_av_porter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Portene dine ut er åpne, men du sitter antagelig bak en brannmur, så innkommende mails blir avvist. Nå har jeg ikke noe særlig forhold til exchange, men problematikken og portene er nok de samme. Du kan lese mer om utkommende og innkommende mail i lenkene her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...og_alternativer

har forsøkt å hjelpe litt med åpning av porter der også, på modem må du kanskje også inn med NAT'ing, som kan være litt pes å sette opp første gang. Les mer her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...g_konfigurering

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...pning_av_porter

Hei hei

Ja de skal være åpne.

Allså jeg kan sende til hotmail fra mitt domene etter at jeg peker mot get sin smtp server

Mitt domene er privat nettverk som består av win2003 ad og exchange, pluss mer.

Må jeg kanskje ha et domene ute på internett, som jeg betaler for å som har "mail funksjon?

Når jeg svarer på mailen som kom fra mitt domene og til hotmail, får jeg feilmelding om at den ikke kom frem

Det er nok for domene allså navnet etter @ eksisterer jo ikke, det er et "internet" domene..

Har prøvd å bytte ut @ adressen med den offentlig ip adressen jeg har, det fungerer heller ikke.

Slik at jeg tror at når hotmail prøver å sende mailen til mitt domene finner den ikke veien.

Og når jeg sender til ip adressen, slipper kanskje ikke get gjennom slikt til meg som privat person, eller er det kanskje ikke mulig å bruke @ip adresse?

Jeg har åpnet de aktuelle portene på routeren, samt deaktivert brannmur for å teste uten resultat.

Det jeg lurer litt på, skal pakkene bli sendt til dns serveren eller exchange serveren?

En bedrift, leier dem normalt et mail domene, om det er noe som heter det, eventuelt blir det da som en dns parameter som sier at fra dette mail domenet skal all @firma gå til offentlig ip adresse som router gjennom til exchange serveren?

Er det slikt at på den måten jeg prøver å få det til, vil det aldri fungere, hotmail ropre og roper mens jeg sitter i en bunkers og get vokter inngangen og sier ikke ifra at jeg er der inne? Og når get mottar mail på ip adresse gidder de ikke sende den inn til meg fordi jeg ikke betaler for slikt?

Prøvde å lese om DynDNS, virker som om en måtte kjøpe domene hos dem for å bruke det. Er det slikt at en kan si til DynDNS at jeg vil bruke 1.1.1.1 eller hei.net så peker den til det riktige adressen? Men da må en ha eget domene registrert? Som skal linkes via get og hjem til mitt riktige domene?

Endret av Halloen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei hei

Ja de skal være åpne.

Har du testet relevante porter? Sjekk linken jeg ga deg for hvordan du kryssjekker at port er åpen.

Allså jeg kan sende til hotmail fra mitt domene etter at jeg peker mot get sin smtp server

Mitt domene er privat nettverk som består av win2003 ad og exchange, pluss mer.

Beklager, hjelp til exchange får du be andre om.

Når jeg svarer på mailen som kom fra mitt domene og til hotmail, får jeg feilmelding om at den ikke kom frem

Det er nok for domene allså navnet etter @ eksisterer jo ikke, det er et "internet" domene..

Har prøvd å bytte ut @ adressen med den offentlig ip adressen jeg har, det fungerer heller ikke.

Det burde funke. Da gjetter jeg på at enten er oppsettet ditt av exchange feil, eller så forwardes ikke korrekt port og protokoll til mail-server.

En bedrift, leier dem normalt et mail domene, om det er noe som heter det, eventuelt blir det da som en dns parameter som sier at fra dette mail domenet skal all @firma gå til offentlig ip adresse som router gjennom til exchange serveren?
Et domene er bare en alias til en IP-adresse, og brukes fordi IP-adresser er håpløse å huske. Så lenge domenet peker på din IP, så kan du kjøre hva du vil av tjenester til din server. Typisk bruker forskjellige tjenester forskjellige porter.

Prøvde å lese om DynDNS, virker som om en måtte kjøpe domene hos dem for å bruke det. Er det slikt at en kan si til DynDNS at jeg vil bruke 1.1.1.1 eller hei.net så peker den til det riktige adressen? Men da må en ha eget domene registrert? Som skal linkes via get og hjem til mitt riktige domene?
DynDNS er for de som ikke har fast IP. Fast IP-adresse koster ekstra penger. Hos DynDNS kan du få gratis domenenavn, men da blir domenenavnet litt langt, og må reaktiveres med jevne mellomrom over mail. Alternativt kan du kjøpe/leie et domenenavn gjennom dem, og få i utgangspunktet et hvilket som helst ledig domene. DynDNS sin hovedgreie (mange selger domener) er at de kjører en server som oppdaterer hvilken IP ditt domenenavn peker på så snart de får elektronisk beskjed om det fra deg. På den måten kan du kjører server med fast domene selv om IP endres stadig. I den grad de har noe med mail å gjøre, så er det at de tilbyr deg tjenester som omgår en ISP som prøver å sperre bruk av din IP som mailserver. Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Får det ikke til :-(

http://mxtoolbox.com/index.aspx

No MX records found for xxxxxxxxxxxxxxx

Ser ikke for meg hvordan noen kan vite om mitt private domenet.

Slik at derfor virker det vel ikke?

Hvordan kan get vite at når det kommer forespørsel på nett som tilhører mitt private domene (som er opprettet i ad i hjemme nettverket)?

Ser bare for at DNS serveren til get burde hatt inn den "linken", noe dem nok ikke går med på..

For om jeg vil kan jeg kalle mitt domene vg.no

Det vil jo ikke si da at jeg overtar alle mail som går mot vg.no til mitt private nettverk..

Føler at jeg må konkludere med at det ikke er mulig dette?

Eller?

Og sjønner ikke o det heletatt hvordan jeg kan konfigurere exchange for å skille på intern og ekstern post..

Som dere har sett er det fysisk mulig å sende mail ut, men da må jeg endre smtp på klienten.

Etter å ha lest glimrende linker dere har kommet med, har jeg sjønnt at klienten skal kun peke mot exchange, det er exchange som skal route videre til get også ut på internett, dette sjønner jeg ikke hvordan det gjøres.. :S

Endret av Halloen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får det ikke til :-(

No MX records found for xxxxxxxxxxxxxxx

Ser ikke for meg hvordan noen kan vite om mitt private domenet.

Slik at derfor virker det vel ikke?

Hvordan kan get vite at når det kommer forespørsel på nett som tilhører mitt private domene (som er opprettet i ad i hjemme nettverket)?

Ser bare for at DNS serveren til get burde hatt inn den "linken", noe dem nok ikke går med på..

For om jeg vil kan jeg kalle mitt domene vg.no

Det vil jo ikke si da at jeg overtar alle mail som går mot vg.no til mitt private nettverk..

Føler at jeg må konkludere med at det ikke er mulig dette?

Eller?

Og sjønner ikke o det heletatt hvordan jeg kan konfigurere exchange for å skille på intern og ekstern post..

Som dere har sett er det fysisk mulig å sende mail ut, men da må jeg endre smtp på klienten.

Etter å ha lest glimrende linker dere har kommet med, har jeg sjønnt at klienten skal kun peke mot exchange, det er exchange som skal route videre til get også ut på internett, dette sjønner jeg ikke hvordan det gjøres.. :S

Jeg fant en som mulig forklarte det bedre:

http://translate.google.no/translate?hl=no...tions%26hl%3Dno

Jeg er i ferd med å konfigurere en Exchange 2007 server og alle bøker og materiale jeg har inntrykk av å hoppe over grunnleggende utenfor Exchange selv. I have Exchange installed and integrated into AD, etc. Jeg har Exchange installert og integrert i AD, etc.

I currently have a domain domain.local for internal use. Jeg har for tiden et domene domain.local for intern bruk. I need to accept email from www.mail.company.com. Jeg trenger å godta e-post fra www.mail.company.com. How do I go about accepting this outside mail? Hvordan går jeg på om de vil godta dette utenfor e-post? My Exchange server is part of the domain.local namespace. Min Exchange-serveren er en del av domain.local navnerommet. I think I may be mixing up Active Directory and DNS name spaces. Jeg tror jeg kan være å blande opp Active Directory og DNS-navnet mellomrom. Do I simply change the MX record on the external DNS and have it point to my IP address that is NATed to the Exchange server on my internal network? Må jeg bare endre MX-post på den eksterne DNS og ha den peke til min IP-adresse som er NATed til Exchange-serveren på min interne nettverket?

Also, what is the best way to test outside mail? Dessuten, hva er den beste måten å teste utenfor e-post? We currently use email hosted on the ISP's servers and I need to migrate everything to the internal Exchange server, but I want to test these accounts before going live. Vi bruker e-post hos Internett-leverandøren servere og jeg trenger å overføre alt til den interne Exchange-serveren, men jeg ønsker å teste disse kontoene før du går live. I see that I can creat user@domain.local email accounts and test them, but I need to test outside email as well. Jeg ser at jeg kan opprette user@domain.local e-postkontoer og teste dem, men jeg trenger å teste utenfor e-post i tillegg.

I noticed I can create AD accounts and email accounts that integrate into AD. Jeg la merke til jeg kan lage AD kontoer og e-post kontoer som integreres i annonsen. Do I need to configure a separate Originization Unit to house the Exchange accounts? Trenger jeg å konfigurere en egen Originization Unit til huset Exchange-kontoer?

Any help would be greatly appreciated. Alle hjelpe ville være høyeste verdsatt

Men kan ikke si jeg forsto noe av det.

Mange snakker om MX record, får prøve å finne utav enda mer av dette, for alt jeg prøver ved å legge inn smtp.get.no på exchange serveren, mottar jeg hele tiden:

The message could not be sent because one of the recipients was rejected by the server. The rejected e-mail address was 'xxxxxxxxxx@hotmail.com'. Subject 'testttr', Account: 'lokaltdomene', Server: 'lokaltdomene', Protocol: SMTP, Server Response: '550 5.7.1 Unable to relay for lixxxxxxxxxxxx_@hotmail.com', Port: 25, Secure(SSL): No, Server Error: 550, Error Number: 0x800CCC79

Så fort jeg får inn på klienten å velger smtp.get.no så fungerer det.. Ihvertfall å sende mail fra mitt lokale domene til hotmail.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Før du går i gang med exchange og active directory, bør du sette deg inn i hvordan dns fungerer. DNS er en core feature og er helt nødvendig for et velfungerende AD og exchange miljø.

Endret av exchange
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Før du går i gang med excahnge og active directory, bør du sette deg inn i hvordan dns fungerer. DNS er en core feature og er helt nødvendig for et velfungerende AD og exchange miljø.

Synes jeg er litt på vei da..

Men har ikke fått forståelsen om dette faktisk er mulig..

Er det noen som forstår problemstillingen min?

I så tilfelle, kan noen si om den faktisk er mulig?

Slik at jeg eventuelt vet at det er kunnskapene mine det skorter på..

Mulig jeg alt jeg prøver på i exchange ikke vil fungere pga dns serveren ikke er konfigurert riktig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke så mye mer enn det som står i dokumentet.

Virker som du kjenner til problematikken.

Kan du svare meg på om det faktisk er mulig?

Jeg har et lokalt domene

Jeg får internett via get

Jeg ønsker å sende og motta mail over internett

Jeg ønsker at klienter skriver inn den adressen de selv måtte ønske også finner exchange ut om det er internt eller eksternt

Vil dette virke med det jeg har idag, eller må jeg kjøpe meg noe?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Synes jeg er litt på vei da..
Du har min fulle medfølelse.

Mulig jeg alt jeg prøver på i exchange ikke vil fungere pga dns serveren ikke er konfigurert riktig..
Nei, det har ingenting med det å gjøre. Hvis du har registrert ditt domene, så ligger det på DNS-servere på Internett, og peker hjem til din IP. Det eneste du skal trenge da er å forwarde port 25 fra Internett til e-post serveren din. Kryssjekk at port 25 er åpen med linken jeg ga deg tidligere.

Utover dette er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg, ser ut for meg som om slikt er noe enklere på GNU/Linux hvor man her en enkelt konfigurasjonsfil som spesifiserer hele oppsettet, da er det fort gjort å sammenligne med ditt oppsett, og se om du har gjort noe rart. Nå har vi jo en exchange ekspert med i tråden, så håpet er lysegrønt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, det har ingenting med det å gjøre. Hvis du har registrert ditt domene, så ligger det på DNS-servere på Internett, og peker hjem til din IP

Kanskje det er der det ligger..

Er ikke mulig slikt jeg har det..?

For jeg har et lokalt domene (fant ut at det var det, det heter)

Ingen internett domene

Internett leverandøren er get

Har en mailserver i mitt hjemme nettverk som står i mitt lokale domene, som ønsker å kommunisere med omverden.

_______________________________________________________________________________________________

Vanligvis finner jeg den infoen jeg behøver, men ang domene, er jeg blank som bare det, har sett en kan få domener som inneholder:

* POP3 / IMAP Email accounts

All our web hosting plans include business-class POP3 email accounts and IMAP support. You can create personalized email accounts at your domain name, example: you@domain.com. When creating email accounts you can set your own quota limits. You can create and manage multiple email accounts and assign them to employees & friends and check mail using any email software such as Eudora or MS Outlook Express.

IMAP Supported!

IMAP allows a client email program to access remote messages stored on a mail server. The protocol includes operations for creating, deleting, and renaming mailboxes, checking for new messages, message parsing, searching, and setting and clearing flags.

Har jo gjort det på lokal domenet

Skulle jeg brukt "deres" mail server å gjort det samme, er det slikt å forstå, slikt at klientene hadde koblet seg opp mot deres mailserver?

* Superior SPAM/Virus Protection

Anti-Virus Protection

Every email sent to your email account through our mail servers are scanned for viruses. If a virus is detected in an email being delivered to your email account, ImHosted™ will do its best to eliminate the virus.

Anti-Spam Protection

Every web hosting account at ImHosted™ comes with complete SPAM protection using three different antiSpam systems (Internal MailGuard™ logic system, SpamAssassin™, and user definable rules-based spam filtering). The use of these various systems is designed to help you eliminate and remove up-to 98% of junk mail and viruses from your inbox.

Filtering preferences are available to you through the web-based control panel.

Hadde tenkt å gjøre det på lokal domenet

Skulle jeg brukt "deres" mail og spam filter på deres mailserver?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Igjen, mitt beste råd til deg er LES DNS..opparbeid en grunnleggende forståelse av hva det går i. Når du har gjort det kan jeg gjerne hjelpe deg videre og da start en egen tråd om spesifikke spørsmål.

Det du gjør nå er å sette opp en avansert teknisk infrastruktur der GRUNNMUREN er DNS. Uten et domene som oppfyller kriteriene til ICANN, vil det du spør om ikke fungere.

What is ICANN?

The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) is responsible for managing and coordinating the Domain Name System (DNS) to ensure that every address is unique and that all users of the Internet can find all valid addresses. It does this by overseeing the distribution of unique IP addresses and domain names. It also ensures that each domain name maps to the correct IP address

http://www.icann.org/en/faq/

Og en annen ting. Den viktigste tingen du lærer når du holder på med it, er at jo mer du lærer, jo mer oppdager du at du ikke kan. Når jeg ber deg lese om DNS er det for å hjelpe deg i riktig retning. Om du selv har interesse for å lære deg dette, så vil du vise intativ og bruke google/live/itpro og andre forum aktivt for å finne mer informasjon om emnet.

En god plass å starte er følgende white papers.

http://www.incognito.com/pdf/WP_UnderstandingDNS.pdf

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb742582.aspx

http

://www.zenprise.com/resources/exchange...orExchange.pdf

Lykke til :-)

Endret av exchange
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Igjen, mitt beste råd til deg er LES DNS..opparbeid en grunnleggende forståelse av hva det går i. Når du har gjort det kan jeg gjerne hjelpe deg videre og da start en egen tråd om spesifikke spørsmål.

Det du gjør nå er å sette opp en avansert teknisk infrastruktur der GRUNNMUREN er DNS. Uten et domene som oppfyller kriteriene til ICANN, vil det du spør om ikke fungere.

http://www.icann.org/en/faq/

Og en annen ting. Den viktigste tingen du lærer når du holder på med it, er at jo mer du lærer, jo mer oppdager du at du ikke kan. Når jeg ber deg lese om DNS er det for å hjelpe deg i riktig retning. Om du selv har interesse for å lære deg dette, så vil du vise intativ og bruke google/live/itpro og andre forum aktivt for å finne mer informasjon om emnet.

En god plass å starte er følgende white papers.

http://www.incognito.com/pdf/WP_UnderstandingDNS.pdf

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb742582.aspx

http

://www.zenprise.com/resources/exchange...orExchange.pdf

Lykke til :-)

Følte jeg måtte kommentere ang det å lære å vilje til å lære.

De siste 5mnd har jeg lært meg (ikke fult ut, men en god del ang)

Wsus3

Symantec Endpoint

Symantec Exec

Ris

DHCP

Router

Firewall

Citrix

AD

70-270

70-271

Scripting

VPN

Det var vel det jeg kom på i farten..

Har lenge sjønnt at du vet svaret og er som meg vil ikke si det men få den andre til å finne det ut selv for da lærer en det selv.

Nå har jeg gått gjennom alt i Exchange System Manager, sett på hjelp på hver eneste ark fane.

Grunnen for jeg nå spør om det faktisk er mulig det jeg prøver på, er for jeg har tidligere brukt 20-30 timer på feilsøking pr ting og endt opp med brannmur som har blokkert osv.

Slik at nå vil jeg eliminere å lese teste å bli enda mer frustrert at det ikke funker, dersom det overhode ikke er mulig.

Da konsentrerer jeg meg heller om Exchange lokalt i nettverket mitt. Det nok av uprøvde muligheter der.

Takk for gode linker, DNS er et svæææært omfattende fag/pensum, en kan lese drøsse vis av meter med bøker ang emnet.

Det jeg er på vei til er å få kompetanse til å installere, konfigurere og administrere de fleste produkter som finnes i et firma.

For å kunne drifte dette.

Senere vil jeg spesialisere meg mer i dybden på det meste.

Som forhåpentligvis vil gjøre at jeg finner det området jeg vil jobbe innen å bli enda mer spesialist..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

DNS er et svæææært omfattende fag/pensum, en kan lese drøsse vis av meter med bøker ang emnet.
DNS er ikke noe mystisk i det hele tatt. Det er bare en server som oversetter domenenavn til IP adresser. Når du skriver inn et domene, så forsøker din datamskin å finne ut hvilken maskin du vil nå. Det første den gjør da er å se i hosts filen din. I linux er hosts filen lett å finne, i windows er den godt gjemt. Hvi den ikke finner noen IP adresse tilhørende domenet i hosts, så ber den typisk routeren din om å oversette, og på anstendige routere kan du i routeren sette den til å kjøre DNS server, eller la den peke på en maskin i nettet ditt som kjører DNS server, på den måten får du et internt nett. Hvis domenet ikke finnes internt så vil standard oppsett be om oversettelse fra DNS servere som din ISP (f.eks. telenor eller nextgentel) har kjørende, det er typisk disse som oversetter eksempelvis vg.no til 193.69.165.21. Du kan sette routeren din til å sende domenet til OpenDNS istedet for til din ISP om du ønsker.

Når du sender en mail fra hotmail til din server hjemme, så vil hotmail (som ligger ute på internett) sende domenet du gir (det som er etter @ i adressen) til en DNS server på nett. Hvis du da ikke har registrert det domenet slik at det peker på din eksterne IP, altså den IP adressen din ISP har gitt til din nettlinje, så vil heller ikke hotmail kunne finne din server. Hvis du ikke har et domene kan du som jeg tidligere nevnte registrere et gratis, f.eks. hos DynDNS, men de er på ingen måte de eneste som tilbyr dette gratis.

Var dette forståelig? Du kan se i signaturen min, der finner du link til installasjon og oppsett av den vanligste DNS serveren, Bind. Det er gjort på no-time.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

DNS er ikke noe mystisk i det hele tatt. Det er bare en server som oversetter domenenavn til IP adresser. Når du skriver inn et domene, så forsøker din datamskin å finne ut hvilken maskin du vil nå. Det første den gjør da er å se i hosts filen din. I linux er hosts filen lett å finne, i windows er den godt gjemt. Hvi den ikke finner noen IP adresse tilhørende domenet i hosts, så ber den typisk routeren din om å oversette, og på anstendige routere kan du i routeren sette den til å kjøre DNS server, eller la den peke på en maskin i nettet ditt som kjører DNS server, på den måten får du et internt nett. Hvis domenet ikke finnes internt så vil standard oppsett be om oversettelse fra DNS servere som din ISP (f.eks. telenor eller nextgentel) har kjørende, det er typisk disse som oversetter eksempelvis vg.no til 193.69.165.21. Du kan sette routeren din til å sende domenet til OpenDNS istedet for til din ISP om du ønsker.

Når du sender en mail fra hotmail til din server hjemme, så vil hotmail (som ligger ute på internett) sende domenet du gir (det som er etter @ i adressen) til en DNS server på nett. Hvis du da ikke har registrert det domenet slik at det peker på din eksterne IP, altså den IP adressen din ISP har gitt til din nettlinje, så vil heller ikke hotmail kunne finne din server. Hvis du ikke har et domene kan du som jeg tidligere nevnte registrere et gratis, f.eks. hos DynDNS, men de er på ingen måte de eneste som tilbyr dette gratis.

Var dette forståelig? Du kan se i signaturen min, der finner du link til installasjon og oppsett av den vanligste DNS serveren, Bind. Det er gjort på no-time.

Skal se hvordan jeg har satt opp nettverket mitt

1) Klientene får ip adresse fra DHCP serveren samt DNS adressen til DNS serveren og Router adressen

2) DNS serveren Forward Lookup Zone = AD kontrolleren / DNS serveren

Reverse Lookup Zone = Ingenting

Root Hints = Forwarder til Get sine dns servere

Forwareder = Til Get sine dns servere

3) Router inneholder offentlig adresse, dns og router fra Get

Samt forwarder:

SMTP til Exchange serveren vet ikke om det skal være AD eller DNS serveren

POP3 til Exchange serveren vet ikke om det skal være AD eller DNS serveren

IMAP til Exchange serveren vet ikke om det skal være AD eller DNS serveren

Jeg er litt mer på vei forstår det bedre nå

Har nå et internett domene..skulle registrere MX hostname, tipper det var mitt lokale domene..la oss si det heter domene.hjemme.com

Fikk ikke lov til dette, det eneste jeg fikk registrere var hjemme.com så nå vet jeg ikke hvordan jeg får til domene.hjemme.com til å virke for det er nok dem skriver i mailen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor mye skal jeg lese..?

Finner ikke utav en ting..

http://translate.google.no/translate?hl=no...l%3Dno%26sa%3DX

Verts-eller A-poster kartlegge mail-server til IP-adressen.

Dette gjelder vel DNS serveren også Forward Lookup Zones

Er det mitt.domene.net eller _msdcs.mitt.domene.net?

Høyre klikker velger New Host (A) også registreres ip adressen til exchange

Riktig?

Den ekstra faktor som Exchange behov er en DNS-post som lenker til e-post server for e-domenenavn.

Er det det som skal gjøres her:

For å kontrollere DNS-poster, starte serveren din DNS-snap-in, utvid din server icon, Forward Lookup Zones og navigere til ditt domene.

Høyre klikker velger New Mail Exchanger (MX)

Hva skal jeg legge inn her?

Er det mitt.domene.net eller internett.domenet.net?

Men noen e-post adressert til en ekstern mottaker, må en DNS-server med ekstra informasjon som kalles roten hint.

Skal jeg velge Root Hints på min dns server?

Hva skal jeg legge inn som Forwarder internett.domenet.net (som etter en ping viser seg er min offentlige adresse) eller noe annet?[

Eller kan jeg ikke gjøre noe pga:/b]

For vellykket levering, enten DNS-serveren har disse root hints konfigurert, eller du frem alle eksterne e-post til din ISP DNS server. Selvsagt ISP DNS tar ansvar for løse domenenavn via root hint.

No MX records found for xxxxxxxxxxxxx

Hverken for mitt.domene.net eller internett.domenet.net

Skal det være slikt?

Gi den et navn som mail.yourdomain.com og pek den til IP-adressen til Exchange-serveren.

Er dette mitt.domene.net eller internett.domenet.net (får bare valgt mitt.domene.net)

Som tidligere har jeg lagd en slik mot exchange serveren

Dette forteller verden hvor du skal finne din e-post server. Point MX record til verten post som du opprettet i forrige trinn

Er dette mitt.domene.net eller internett.domenet.net (får bare valgt mitt.domene.net)

Som tidligere har jeg lagd en slik mot exchange serveren

Record FQDN Record Type Record Value MX Innst

mail.dpetri.net En 212.143.143.130

Dette har jeg vel gjort?

Record FQDN Record Type Record Value MX Innst

dpetri.net MX mail.dpetri.net 10

Dette har jeg vel gjort?

Sørg for at du skal konfigurere NAT-enheten for å videresende all TCP-port 25 trafikk til 192.168.0.10.

Utført SMTP port 25 overføres til exchange serveren

Sjønner lite av dette.

Føler at jeg ikke kan velge "forward all mail..." til smart host

For intern post skal jo til exchange

Og hva er smart host

Vet jo ikke om jeg har det en gang

https://www.dyndns.com

Har registrert meg.

Fått internett.domenet.net

Samt My Hosts

Mangler jeg noe?

Nå begynner det å gjøre vondt i håndledd og skulder etter snart 20 timer med intensiv surfing

Hadde vært kjekt å komt i mål

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan takke Microsoft for at de har blandet sin egen proprietære AD protokoll inn i DNS, i stedet for å holde seg til standard autorisering gjennom LDAP og Kerberos, og la DNS være i fred. Men de synes vel vi har for lite å tenke på.. Jeg er i grunnen glad jeg ikke trenger å bruke en kalori på verken exchange eller AD oppsett.

Når det gjelder ditt nye domene fra DynDNS, så sjekk at det peker på din maskin. Først åpner du et DOS vindu, så skriver du:

ping mittdomene

hvor du erstatter mittdomene med det domenet du registrerte. Så går du hit:

http://canyouseeme.org/

og kryssjekker at den IP du får oppgitt der er den samme som den du registrerte. Sjekk port 25 samtidig om du ikke allerede har gjort det. Dersom din ISP ikke gir deg fast IP, trenger du også legge inn en demon som passer på å oppdatere IP hos DynDNS. Jeg har lagt ut informasjon om hvordan dette gjøres i linux i signaturen min, men for windows får du nesten spørre andre eller lete selv. Hvis alt det er i orden, så er resten opp til deg og Microsoft. Såvidt jeg forstår funker mail fint på LAN, så du burde heller ikke trenge vite mer om DNS.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan takke Microsoft for at de har blandet sin egen proprietære AD protokoll inn i DNS, i stedet for å holde seg til standard autorisering gjennom LDAP og Kerberos, og la DNS være i fred. Men de synes vel vi har for lite å tenke på.. Jeg er i grunnen glad jeg ikke trenger å bruke en kalori på verken exchange eller AD oppsett.

Når det gjelder ditt nye domene fra DynDNS, så sjekk at det peker på din maskin. Først åpner du et DOS vindu, så skriver du:

ping mittdomene

hvor du erstatter mittdomene med det domenet du registrerte. Så går du hit:

http://canyouseeme.org/

og kryssjekker at den IP du får oppgitt der er den samme som den du registrerte. Sjekk port 25 samtidig om du ikke allerede har gjort det. Dersom din ISP ikke gir deg fast IP, trenger du også legge inn en demon som passer på å oppdatere IP hos DynDNS. Jeg har lagt ut informasjon om hvordan dette gjøres i linux i signaturen min, men for windows får du nesten spørre andre eller lete selv. Hvis alt det er i orden, så er resten opp til deg og Microsoft. Såvidt jeg forstår funker mail fint på LAN, så du burde heller ikke trenge vite mer om DNS.

Lykke til!

Får respons fra mitt.domene og internet.domenet :-)

Får bare respons på Pop 3 110 og Remote Desktop 3389

Det er noen andre også som er åpne, men de vises ikke som åpne når en bruker den siden

Vet jeg kommer meg ut med smtp for det har jeg testet ved å gå på klienten å velge smtp serveren til isp'en.

Takker og bukker for dine inspill, for det du tar opp er "teknologien" som "alle" baserer seg på.

Slik at dersom jeg hadde kunnet mer om ms produktene hadde jeg vist hvordan jeg gjorde det du gjør i linux

Hehehe ja du kan får sakt det ang Microsoft :-)

Må bare lære meg hvordan det gjøres, fordi det finnes ingen andre alternativer for min del og andre får det jo til å virke slikt som brukeren Exchange som har minst 6års erfaring

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gir opp.

Har kommet med den infoen jeg kan gi.

Flere vet løsningen.

Dette blir nok en uløst tråd.

Var nå verdt et forsøk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan takke Microsoft for at de har blandet sin egen proprietære AD protokoll inn i DNS, i stedet for å holde seg til standard autorisering gjennom LDAP og Kerberos, og la DNS være i fred.

Nå roter du fælt her Når du installerer AD, så legger Microsfot til ulike SRV records..står for service location resource locations, noe som er fullt legitimt etter de rfcer som definerer dns. SRV recordene ligger på autorative interne dns servere, og vil aldri ligge på isp name server. SRV recordene hjelper klienter og frinne frem til de tjenester som et nettverk tilbyr for autentisering og aksess av ressurser.

Når du logger deg på et domene vil du eksempelvis kontakte dns via dhcp option og spørre etter en record som peker mot dc som innehar rollen som global katalog og som har ansvar for autentisering. Denne autensieringen er nå forøvrig fullstendig kompatibel med kerberos modellen fra berkley.

Med andre ord, SRV recordene i dns er kun pekere til ulike tjenester som tilbys via Active Directory.

Har kommet med den infoen jeg kan gi. Flere vet løsningen. Dette blir nok en uløst tråd. Var nå verdt et forsøk.

Det er nok ikke noe galt med instillingen din til å lære, men hvordan du angriper problemet. Om du ikke har jobberfaring vil du ikke lære nettverk uten å ha et teoretisk fundament i bunnen. DVS du må kjøpe deg litteratur som omhandler temaene du vil lære om og bygge et lite nettverk hjemme. Her har Microsoft et utmerket mcse track, med sertifiseringer for de ulike teknologigruppene.

70-290, Managing and Maintaining a Windows Server 2003 Environment, Exam 70-291, Implementing, Managing, and Maintaining a Windows Server 2003 Network Infrastructure

( er her du lærer om detaljer om dns og dhcp), 70-293 Planning and Maintaining a Windows Server 2003 Network Infrastructure..Så kommer ad eksamen: 70-294, Planning, Implementing, and Maintaining a Windows Server 2003 Active Directory Infrastructure.

I tillegg bør du ha enten 297, Designing a Windows Server 2003 Active Directory and Network Infrastructure eller 298, Designing Security for a Windows Server 2003 Network, før du lærer deg exchange.

På nåværende tidspunkt har du desverre ingen forutsetninger til å forstå hvordan du setter opp hverken AD eller exchange, og ethvert forsøk på hjelpe deg, vil som i denne tråden ta ekstremt lang tid, eller renne ut i standen fordi du ikke forstå hva folk prøver å fortelle deg.

Ser du allerede har tatt to mcp sertifiseringer, forseslår at du forsetter på mcse tracket, og lærer deg ting fra bunnen av. Ting er ikke så jævlig komplisert, men et nettverk bygger på forskjellige tjenster, og disse må du kunne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå roter du fælt her Når du installerer AD,
Hvis du er uenig i min karakteristikk av AD så hold deg saklig og si nøyaktig hvor du mener jeg roter i stedet for å ramse opp noe oppstykket AD funksjonalitet, som har lite med mitt utsagn å gjøre. Microsoft har aldri vært gode på flerbrukermiljø, det beste de kunne ha gjort både for meg og for deg er å aldri lansere AD, men heller holde seg til etablerte løsninger. Det eneste AD har skapt er nok en lock-in mekanisme. Kan du komme med en eneste feature AD har bidratt med som ikke *nix hadde fra før, og som faktisk har noe for seg?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva skal egentlig til for å få et svar på det en spør om på forumet begynner jeg snart å lure på?

Er muligens E-postserver folkene som er lite villige til å hjelpe.

Vet ihvertfall hvilke svar jeg skal gi "guruen" exchange om han skulle lure på noe.

Føler liksom som om jeg skal sitte å forsvare meg.

Ser ikke behovet for å kommentere min begrunn, fag kompetanse, yrkeserfaring, sertifiseringer, skoler, kurs, bøker jeg har lest.

Kan ikke akkurat si jeg så at det var et minimumskrav for å få svar her på forumet.

"På nåværende tidspunkt har du desverre ingen forutsetninger til å forstå hvordan du setter opp hverken AD eller exchange, og ethvert forsøk på hjelpe deg, vil som i denne tråden ta ekstremt lang tid, eller renne ut i standen fordi du ikke forstå hva folk prøver å fortelle deg."

Det er veldig vanskelig å si:

Sett parameter ditt og datt

I stede for å si les 700 sider i den boken, 800 i den og tralalaaa. Så burde du ha svaret

Men men ikke er service instillte i dette service yrket.

Vel når ferietiden er over, skal jeg spørre spesialistene på jobb, vi har de fremst innen alt som har med hp, cisco, microsoft å en god del på linux/unix å da innen alle fagfelt som finnes inne it.

Lar meg ikke stoppe pga lite velvilje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kanskje greit at de tre siste postene ikke har blitt til noe mer :)

Tenkte å oppklare en ting, jeg har jo oppfordret deg til å drite i MX records, og bare bruke standard DNS. For meg er det helt naturlig å holde kompliserende momenter unna til man har fått satt opp basis funksjonalitet. Alt du trenger å vite om MX records står her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mx_records

Kort fortalt brukes disse når du skal sette opp mer enn en mail-server, da kan du til et og samme domene tilordne domene til flere mail-servere. Dette gjør du enten for å ha maks oppetid, eller fordi du drifter i en gigantisk bedrift som trenger mer enn en server for å holde unna. Denne informasjonen vil DNS ta seg av, så den blir typisk registrert sammen med domenet. Spesielt har du denne setningen:

If no MX records were present, the server falls back to A, that is to say, it makes a request for the A record of the same domain.
som forteller deg at hvis ingen MX records er registrert skal domenet brukes, og da sendes mail til den maskinen du har forwardet port 25 til. Riktignok har jeg sett rapporter om at noen versjoner av exchange ikke har klart å implementere fall-back, men jeg kan ikke tenke meg at dette gjelder hotmail, som du sender fra.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å leke med MX records når du har fått mail til å virke, f. eks. ved å sette opp din egen DNS server, og legge inn domener selv. Svært mange bedrifter er åpne for linux-servere dersom ansatte har kompetanse, så tid tilbrakt med eksempelvis å sette opp Bind på en linuxboksvil du neppe angre.

Bare du skreller av all kompleksitet, holder AD greier unna, så burde du kunne sette opp mail-server greit. Så legger du til kompleksitet gradvis. Det er den effektive måten å lære på, ikke prøve alt på en gang. De færreste admins har full oversikt over teknologiene, så at du ikke har lest deg opp på diverse bør ikke være noen show-stopper. Forum er til for å søke hjelp, ikke vær redd for å spørre.

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive