[LØST] Mappe rettigheter på filserver (windows server 2003)

7 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

Jeg har problem med en fil server hvor jeg skal forhindre en rekke bruker å opprette mapper.

Det er 1 supervisor bruker som skal ha lov til dette.

Dette er satt opp på følgende måte.

Filområdet heter "Data". For enkel administrasjon har vi laget en gruppe som heter "avd1 user group" som har full control på denne mappen.

Dette er det jeg må endre på. Det er kun 1 bruker som skal ha full control. Resten skal ikke kunne opprette mapper.

Jeg har sett igjennom "special permissions" og funnet den rettigheten som sier "Create Folders /append Data". Tok vekk haken under allow, men jeg haket ikke av deny fordi da overskriver jeg rettigheten til den ene brukeren.

Så la jeg til superbrukeren og ga den full control som ønsket.

Dette virker utmerket godt! Det er kun superbruker som får lov og opprette mapper, men det er her problemet kommer.

De andre får ikke lov å endre på dokumenter (word dokumenter osv.) hvor de ikke står som owner.

Tips anyone??

Mvh

Thomas

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

gi de Write Data under NTFS special permissions...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

permissions.jpg

Write data er haket av. Det er vel Append Data som ødelegger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Create Folders allows or denies creating folders within the folder. (Applies to folders only.)

Append Data allows or denies making changes to the end of the file but not changing, deleting, or overwriting existing data. (Applies to files only.)

http://technet2.microsoft.com/windowsserve...3.mspx?mfr=true

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ok, da er det ikke det.

Det var den haken du mente sant? Det er ikke en annen plass man kan sette rettigheter som jeg har gått glipp av?

Fant dette ved å klikke Advanced under security fanen og så edit på gruppen.

Er det noe annet jeg har oversett som kan gjøre at brukere ikke får lov å endre dokumenter som andre har opprettet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde du hatt linux kunne du bare CHMODET, men jeg skal spørre litt rundt for deg ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Microsoft har dessverre lagt opp systemet slik at det ikke går an å sperre for oppretting av nye mapper uten at det går ut over filene også, det er rett og slett en begrensning med rettighets designet i Windows.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive