Lage internettside. - Et par spørsmål

4 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle begynne på det med webutvikling. Har alltid hatt lyst til det, men jeg har drevet og lært html før jeg tenkte jeg skulle begi meg ut på noe sånt, så nå står jeg her. Html-kunnskapene mine er jo selvfølgelig ikke noe å skryte av, men jeg håper det holder. Ja, så jeg tenkte å starte en side. I starten vil jeg at det skal være en helt enkel hjemmeside hvor jeg kan bli kjent med den virkelig verden. Jeg tenker på sånn som domener etc.. Noen tips anngående det? Og jeg har sett på løsninger som joomla osv.. Er det noe som er relevant for meg? Jeg tenker at jeg vil utvide siden etterhvert som jeg blir kjent med opplegget, for deretter og kanskje prøve å lage et forum e.l. Min bestefar driver et firma som min søster og jeg skal ta over om noen år, så hadde vært helt glimrende om jeg kunne slikt til den tid. For hjemmeside det har ikke bedriften. Jeg håper dere skjønner hva jeg er ute etter. Bare still spørsmål, så skal jeg tillføye nærmere fakta!

Noen spørsmål -

Domene? Denne ukens utgave av HjemmePC hadde en guide om dette, men jeg er ikke helt sikker på åssen det fungerer.

Når domene og sånt er klart, er det bare til å starte med å lage en hjemmeside? Jeg skjønner ikke. Mulig jeg er dum.

Takk

Endret av DoNe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Registerer et domenenavn

2. Bestill et webhotell der du kan legge ut nettsidene

Ang. 1: Finn deg en registrar som er rimelig trygg. Kan anbefale domeneshop.no. Disse er seriøse og billige. Hvis du tenker på et domene med .no, så må du sende en egenerklæring m/organisasjonsnummer. Når bestefaren din har et eget firma, vil jeg tro at han også har et organisasjonsnummer du kan bruke til dette.

Ang 2. Selv om domeneshop.no også har webhotell, trenger du ikke å kjøpe dette av dem. Det finnes billigere (og bedre?) webhotell hos andre. Bruker selv golarge.no (de billigste webhotellene). Du kan også bruke golarge som registrar til domenet ditt, men jeg har ingen erfaring med dem ang. dette.

Når du har fått bestilt deg domene og webhotell, er det bare å begynne å legge ut nettsider :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Starten på en hjemmeside - april 2005

Web-utvikling artikler

Disse er hentet fra forsiden/guider på ITpro - men ikke helt oppdatert på alt du lurer på. Vanligvis er du nødt til å hente tips fra flere kilder og sette sammen svar selv som passer ditt behov.

Gratis løsninger:

iGoogle hjemmeside

Google søk hjemmeside

------

Joomla! og andre CMS gjør siden mer "interaktiv" (litt dårlig forklaring her - jeg bruker ikke programmene selv).

Spørsmålet er litt for generelt til å kunne gi noe gode svar utover de du har fått.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har et program jeg fikk som heter WYSIWYG Web builder. Det er til å lage nettsider i, og det er enkelt. Ellers til avansert bruk kan man bruke dreamweaver fra adobe... Jeg forsøkte WYSIWYG Web builder hvor jeg registrerte meg med en slags testekonto på et webhotel med FTP filoverføring til deres server... Programmet var heller ikke vanskelig å konfiguere, og det var bare å trykke publiser siden...

lykke til med webutviklingen da. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive