[LØST] Hvordan rense en PC for virus uten internett?

16 innlegg i emnet

Skrevet

Finnes det anti-virus programmer som kan lastes ned og brukes på pc'er som ikke er tilknyttet internett? Maskinen det gjelder går helt bananas når jeg klikker på et ikon på skrivebordet, masse annet kommer opp men ikke det ikonet betyr. Internett er intakt til modemet som lyser som det skal. Kanskje det beste er å innstallere windows på nytt? Da vil vel både virus- og oppkoblingsproblemet løses?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du laster ned combofix fra en annen pc.

Øverfører til din.

Du kan prøve.

Boot trykk f8 flere ganger,velg sikkerhetmodus med nettverk.

Last den ned i sikkerhetmodus.

Boot normalt kjør combofix.

Last Combofix ned ,legg på skrivebordet.

Ikke klikk på vindu mens programet kjører.

post logg C:\combofix.txt

Kanskje det beste er å innstallere windows på nytt?

Vi løser dette som regel greit,så formaterig er ikke nødvedig.

Endret av snippsat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du laster ned combofix fra en annen pc.

Øverfører til din.

Du kan prøve.

Boot trykk f8 flere ganger,velg sikkerhetmodus med nettverk.

Last den ned i sikkerhetmodus.

Boot normalt kjør combofix.

Last Combofix ned ,legg på skrivebordet.

Ikke klikk på vindu mens programet kjører.

post logg C:\combofix.txt

Vi løser dette som regel greit,så formaterig er ikke nødvedig.

OK nå har jeg lastet ned Combofix på en annen pc og lagt filen på skrivebordet. Nå brenner jeg den altså av på en cd som et dokument(kopier filer og dokumenter) og setter den inn i den syke pc'n etter at jeg har satt den i safe mode m/nettverk? ok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Høres bra ut...

edit: Tror du blandet to veiledninger. Du kunne enten hente den fra en annen maskin, og deretter legge det på den syke maskinen, eller laste ned combofix fra sikkerhetsmodus med nettverk.

Men uansett tror jeg det vil funke slik du gjør det :) Men hvordan har du tenkt å poste loggen som combofix lager? Brenne ut en ny cd bare for å poste et tekstdokument?

Sjekk om du kommer deg på forumet fra den syke maskinen når du har på "sikkerhetsmodus med nettverk", og post der. Hvis det ikke går, er det kanskje mulig med en usb-flashminnebrikke eller ekstern harddisk?

Endret av r2d290
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høres bra ut...

edit: Tror du blandet to veiledninger. Du kunne enten hente den fra en annen maskin, og deretter legge det på den syke maskinen, eller laste ned combofix fra sikkerhetsmodus med nettverk.

Men uansett tror jeg det vil funke slik du gjør det :) Men hvordan har du tenkt å poste loggen som combofix lager? Brenne ut en ny cd bare for å poste et tekstdokument?

Sjekk om du kommer deg på forumet fra den syke maskinen når du har på "sikkerhetsmodus med nettverk", og post der. Hvis det ikke går, er det kanskje mulig med en usb-flashminnebrikke eller ekstern harddisk?

OK Jeg prøver først med safe mode og ser om jeg kommer på nett. Hvis ikke det går prøver jeg å kopiere loggen til combofix og poste den her? Det finnes altså ikke noe program som kan lastes ned, brennes og kjøres i den syke pc'n og ferdig med det:)? Hvordan redder jeg foto fra den syke pc'n? En USB fra den syke til en ekstern harddisk er vel det enkleste?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Uansett hva du gjør, skal du kopiere loggen til combofix og poste den her. Spørsmålet er bare hvilken fremgangsmåte du skal bruke for å få til dette. Det letteste er dersom du kommer deg på nett via safemode. Da kan du bare poste loggene rett på forumet. Hvis du kommer deg på nett via sikkerhetsmodus, kan du dessuten laste ned combofix direkte fra den syke maskinen, så du slipper å brenne osv.

2. Joda, det finnes programmer som du kan brenne, kjøre på den syke pc-en og ferdig med det. Problemet er bare at disse ikke gjør en like god jobb som det en ekspert (som f.eks snippsat). I mange tilfeller blir det liggende igjen rester etter at automatiske scanneprogram har gjort jobben sin, og da vil dette resultere til at maskinen fortsatt er infisert. Ved å bruke combofix og andre programmer som skulle bli anbefalt får du en helt frisk maskin.

3. Det svarer kanskje på ditt tredje spm? Du trenger ikke å redde foto fra den syke pc-en, for vi har ingen planer om å fjerne disse bildene. Når vi bruker combofix, fjerner vi virusene, og ikke noe mer :)

4. USB fra den syke til en ekstern harddisk er det NEST enkleste. Det enkleste er hvis du kommer deg på nett fra sikkerhetsmodus, for da kan du gjøre alt fra den syke maskinen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OK takk for svar begge to. Kommer tilbake når jeg har prøvd dette ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1. Uansett hva du gjør, skal du kopiere loggen til combofix og poste den her. Spørsmålet er bare hvilken fremgangsmåte du skal bruke for å få til dette. Det letteste er dersom du kommer deg på nett via safemode. Da kan du bare poste loggene rett på forumet. Hvis du kommer deg på nett via sikkerhetsmodus, kan du dessuten laste ned combofix direkte fra den syke maskinen, så du slipper å brenne osv.

2. Joda, det finnes programmer som du kan brenne, kjøre på den syke pc-en og ferdig med det. Problemet er bare at disse ikke gjør en like god jobb som det en ekspert (som f.eks snippsat). I mange tilfeller blir det liggende igjen rester etter at automatiske scanneprogram har gjort jobben sin, og da vil dette resultere til at maskinen fortsatt er infisert. Ved å bruke combofix og andre programmer som skulle bli anbefalt får du en helt frisk maskin.

3. Det svarer kanskje på ditt tredje spm? Du trenger ikke å redde foto fra den syke pc-en, for vi har ingen planer om å fjerne disse bildene. Når vi bruker combofix, fjerner vi virusene, og ikke noe mer :)

4. USB fra den syke til en ekstern harddisk er det NEST enkleste. Det enkleste er hvis du kommer deg på nett fra sikkerhetsmodus, for da kan du gjøre alt fra den syke maskinen...

Jeg forsøkte å innstallere Windows på nytt med det resulatat at Windows ikke lar seg aktivere og CD'n med Combofix vil ikke boote (har satt 1. boot device til cd i adv bios) Er det håp?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hæ? Du kan ikke bruke Combofix er ikke et program du kan boote med.

Hvor langt i installasjonen har du kommet når du finner ut at windows ikke lar seg aktivere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hæ? Du kan ikke bruke Combofix er ikke et program du kan boote med.

Hvor langt i installasjonen har du kommet når du finner ut at windows ikke lar seg aktivere?

Helt fram der det står "gratulerer" og de spør om registrering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er redd vi har gjort det ennå verre:( Er det mulig å komme tilbake til safe mode nå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når du først har begynt på innstalasjonen av windows,får du forsette eller blir det bare rør.

Det er ikke noe enten eller.

Formatere i prosessen så du får en ren innstalsjon kan vær lurt.

Endret av snippsat
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når jeg valgte "R" for å formatere gikk det ikke fordi enkelte komponenter på partisjonen jeg prøvde å slette var "nødvendige for installasjonsprosessen".

Endret av jlm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Maskinen ble kassert og byttet ut med en ny og takk for detaljerte veiledninger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive