Noen som vil hjelpe å oversette e107

11 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Jeg leste nettopp denne artikkelen som omhandlet e107:

http://itpro.no/omtaler.php?id=2124

Etter inspirasjon fra denne, så vil jeg på nytt lage en språkpakke til e107!

For det første, så vil jeg starte med å si at jeg har lang erfaring med e107. Jeg har brukt e107 helt siden min første nettside i 2004, da e107 var på 0.6 stadiet.

Siden den gang har mye endret seg, noe godt og noe mindre godt. Men av erfaring, så vet jeg at e107 er veldig lett å konfigurere.

Først av alt, vil jeg bare peke på noen punkter i den omtalen og forklare.

Lett og bruke, men WYSIWYG-editor er ikke tilgjengelig noe som gjør formateringen av innhold tungvint.

WhatYouSeeIsWhatYouGet editoren fungerer, og har alltid vært der.

Om man lar brukere bruke WYSIWYG i forum og slikt, så vil det føre til veldig fargerike poster og ødelgge kvaliteten på siden betraktelig.

Denne er derfor skrudd av som deafult.

Om man vil skru den på, så kan man gjøre dette fra Admin-->Preferences-->Text rendering-->Så velge 'on' på feltet 'Enable WYSIWYG textareas:'

Et minus er at man ikke kan velge hvem som skal kunne bruke denne.

Angående språkfiler, så kommer det mye nytt i nye versjoner. Om da gamle språkfiler hadde fungert, så ville deler av siden manglet text. Det må derfor lages en ny språkpakke for hver versjon.

Disse språkfilene kommer i mange filer av en veldig god grunn. Man kan velge om man vil oversette litt, eller alt. Om du f.eks vil ha deler av admin-area i norsk, så kan dette lett gjøres. 'Banner' siden heter f.eks lan_banner.php i e107_languages mappen.

Nyheter heter lan_news.php.

Utrolig praktisk så man slipper å oversette absolutt alt.

Oversettingen er også ganske enkelt lagt opp.

<?php

/*

+ ----------------------------------------------------------------------------+

| e107 website system - Language File.

|

| $Source: /cvsroot/e107/e107_0.7/e107_languages/English/lan_login.php,v $

| $Revision: 1.12 $

| $Date: 2006/03/02 02:29:17 $

| $Author: e107coders $

+----------------------------------------------------------------------------+

*/

define("LAN_27", "You left required field(s) blank");

define("LAN_300", "Incorrect login. The entered data doesn't match to a registered user. Check if you have the CAPS-LOCK key activated as logins on this site are case sensitive");

define("LAN_302", "You have not activated your account. You should have received an email with instructions on how to confirm your account. If not, please click <a href='".e_BASE."signup.php?resend'>here</a>.");

define("LAN_303", "Incorrect code entered.");

define("LAN_304", "That username/password combination is already in use.");

define("LAN_LOGIN_1", "User name");

define("LAN_LOGIN_2", "User password");

define("LAN_LOGIN_3", "Protected server");

define("LAN_LOGIN_4", "Please enter your details to gain access.");

define("LAN_LOGIN_5", "Click here to Sign-Up");

define("LAN_LOGIN_6", "Not accepting new members at this time");

define("LAN_LOGIN_7", "Enter visible code");

define("LAN_LOGIN_8", "Remember Me");

define("LAN_LOGIN_9", "Log In");

define("LAN_LOGIN_10", "Click to login");

define("LAN_LOGIN_11", "Register as a New User");

define("LAN_LOGIN_12", "Forgot Password");

define("LAN_LOGIN_13", "Please enter text in image");

define("LAN_LOGIN_14", "User attempted to login with unrecognised user name");

define("LAN_LOGIN_15", "User attempted to login with incorrect password");

define("LAN_LOGIN_16", "User attempted to login with username/password combination that was already in use");

define("LAN_LOGIN_17", "User password (hashed)");

define("LAN_LOGIN_18", "Auto-ban: More than 10 failed login attempts");

define("LAN_LOGIN_19", "> 10 failed login attempts");

?>

Men uansett! Tilbake til topic. Oversettelsen.

Jeg var med å oversette 0.7 versjonen, jeg har også oversatt senere versjoner som jeg har klart å miste alle filene til. Nå starter jeg et nytt nettsted som skal bruke e107, og jeg må i denne forbindelse oversette på nytt.

Det er en utrolig kjedelig og tidskrevende jobb å gjøre alene. Om det er fler som gjør dette, så vil det også bli betydelig enklere.

Pakken vil selvfølgelig bli public for alle andre nordmenn som vil bruke denne.

Om noen her er interessert, si ifra i emnet her, så kan du også hjelpe!

Krav:

- Godt språk

- Klare å oversette enkle og vanskelige engelske ord til norsk

Så fort denne språkpakken blir ferdig, så skal jeg også lansere en liten innføring i e107 til IT-Pro! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

e107 har jeg og brukt lenge. Jeg husker ikke om jeg fant noen eldre språkfiler og stusset litt på de jeg, eller om jeg oversatte alt fra engelsk. Det er i hvertfall gjort, men ikke alt like grundig siden det ikke er alt av funksjoner jeg bruker.

Og når det gjelder prosessen å oversette er vel dette noe en får unnagjort på kanskje en 10 timer.. Eller er det ikke? Jeg brukte ikke så mye tid på det.

Endret av black v0id
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sant, det er ikke så fryktelig mye.

Satt i natt og oversatt e107_languages mappen. Nå mangler jeg plugins mappen, e107_languages/admin og noe annet smått :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Pfff. Send over noen filer eller gi meg en lenke hvis du vil ha hjelp. Jeg har i grunn ikke så mye annet å drive med idag..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

http://www.bitlan.org/e107_plugins.zip :)

Bruk vanlig ÆØÅ. Når alt er ferdig, så erstatter jeg øæå med riktige tegn samtidig :) Likesågreit, så slipper du å drive å skrive f.eks '&aring;' for hver 'å' du skal skrive.

Endret av SoWasted
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis e107 skal oversettes så må folk si ifra her hva de begynner å arbeide på så det ikke sitter flere med det samme.

Selv tar jeg usertheme_menu, userlanguage_menu, tree_menu, trackback, sitebutton_menu, search_menu, rss_menu og powered_by_meny. Alle disse i e107_plugins.

+ pdf, pm, poll, other_news_menu, online_menu, online_extended_menu, newsletter, newsfeed, newforumposts_main.

Endret av black v0id
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det skal være sagt at jeg ikke har vært en stor bruker av e107 før testen ble gjort, og i det store og det hele så er e107 ett godt alternativ til andre CMS, men det er først og fremst dersom man har satt seg godt inn i det og brukt det mye. Jeg slet med å finne dokumentasjon, hjelp, guider osv. Så WYSIWYG'en fant jeg aldri under testen.

Ang. topic:

Kjempe-initiativ, SoWasted! Det må jeg si. Jeg vil iallefall revurdere e107 som et potensielt CMS jeg kan bruke dersom jeg har muligheten for norsk med i betraktning til alt annet e107 har å by på! *klapp, klapp*

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takker for all hjelpen black v0id :)

Regner med at du legger resultatet opp her når du er ferdig? Kan også sende meg på msn om du syntes at det er enklere, bare send en PM.

Er nå snart ferdig med e107_languages/admin.

Da er dette ferdig fra min side:

e107_languages

e107_languages/admin

Det som mangler da er pluginsmappen, help mappen og litt annet småtteri.

Jeg blir nå borte i en uke, så den som vil kan gjerne oversette help mappen også :) Den finnes i e107 pakken fra http://www.e107.org/

UniTiQ:

Dokumentasjonen finner du alltid på høyre side. Den heter 'Show Docs'.

Men den er veldig kort og ikke veldig omfattende og kunne definitivt blitt gjort mye bedre.

Er egentlig kjedelig at e107 ikke er så populært som man skulle håpe på. Det er veldig få folk som utvikler plugins til systemet, noe som går ut over populariteten, men også plugins.

En god ting er at det er utrolig mange gratis themes. Synd at dette starter å endre seg, da folk starter å lage premiumthemes.

Endret av SoWasted
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jada, laster opp her når jeg er ferdig. Kan se meg ferdig innen mandag, men får se.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ettersom det ikke er kommet mer fra din side, så starter jeg på pluginsmappen i morgen.

Er nå ferdig med følgende:

e107_languages/

e107_languages/admin/

e107_languages/admin/help/

e107_handlers/

e107_themes/

Endret av Skeptisk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fullføre prosjekter, fullføre prosjekter..

Here it is! Ladies and Gentlemen! I present, the one and only norwegian e107 support (slash) download site:

http://www.e107norway.org

Tatt meg mange timer å oversette dette, men nå er jeg ferdig :-) Kan lastes ned fra e107Norway.org free of charge.

Håper at noen vil få bruk for dette :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive