webhotell og cms løsning

9 innlegg i emnet

Skrevet

Skal lage en enkel hjemmeside i html, men trenger tips til webhotell og en bra cms løsning.

jeg skal selv lage siden, men andre skal ha mulighet til å legge ut artikler nyheter etc. de som skal legge ut artikler har veldig lite html kunnskaper og trenger en enkel cms løsning.

har sett litt på ulike cms løsning, men har ikke så mye kunnskap om de, noen som har noen tips til en cms løsning som vil fungere til dette behovet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joomla vil vel fungere fint til dette. Selv har jeg webhotel hos servage.net. Du kan teste forskjellige cms-løsninger på http://www.opensourcecms.com/ , se under portals (cms) i menyen til venstre. Selv har jeg brukt e-107, joomla og drupal til dette, og foretrekker vel drupal av de tre. Smakssak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kva skal du eigentleg? Bruke CMS eller skrive HTML sjølv? Det er to forskjellige ting, og dersom du vil lage sida i HTML og la andre skrive artiklar inne i den via eit CMS trur eg du må lage CMS-et sjølv, eg har aldri høyrt om eit CMS som er laga for dette (det er jo ikkje vits i å lage ei HTML-side når CMS-et kan ordne det). Eventuelt litt kreativ bruk av rammer, men det er ingen god metode.

Personleg har eg god erfaring med Drupal som CMS, det krev PHP og ein database, som er ganske vanleg på webhotell. Tonnevis med tillegg (modular), bl.a. rikteksteditorar, og andre editorar som gjer artikkelskriving enklare. Dersom der er snakk om svært enkle artiklar kan folk òg bare skrive dette direkte, Drupal ordnar avsnitt og linjeskift sjølv. Det er bare dersom dei vil bruke feit skrift, kursivert skrift, overskrifter, lister etc. dei må bruke HTML (eller ein editor, som nevnt over). For god kodekvalitet tilrår eg BUeditor, som gjev folk enkle knappar for HTML-skriving. Trykker dei på feit-knappen kjem det <strong></strong> i teksten, og markøren vert plassert mellom dei. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

golarge.no er et billig og bra webhotell som har et kontrollpanel (cpanel) der man automatisk kan få satt opp en lang rekke med kjente cms`er (joomla, drupal, ++) + mye annet snacks.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du bare skal skrive artikkler, og i tillegg la andre skrive artikkler, trenger du ikke et helt CMS.

Da trenger du kun et godt design, samt et lite nyhetssystem, f.eks CuteNews

Dette programmet er enkelt å innstallere, og du trenger ikke en database som backend, da det er drevet av flatfiler.

Det er også enkelt å tilpasse utseende, samt integrere med et allerede eksisterende design..

---

Les gjerne også ITpro's Stortest av CMS

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joomla er SVÆRT, og egner seg lite til mindre siter spør du meg. Det finnes flere mindre alternativer som er både mer lettfattelige, kjører raskere og lettere, og egner seg bedre til færre oppgaver.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har gode erfaringer med One.com til webhosting. Billig, stor lagringsplass, ubegrenset trafikk. Serverne ligger i Danmark, noe som gjør sidene bittelittegranne tregere enn i Norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

det være html?

Hvis ikke, kan PHP-Fusion være noe. Ikke for stort og ikke for lite. Du kan få hva som helst ut av det.

Endret av Ponas
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for flere forslag, har ikke vært inne her på en stund, skal kikke litt på de ulike som er nevnt.

Desverre er jeg lite stødig på php enda, så blir html denne gangen. men muligens php senere..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive