[LØST] Meta-tags på hjemmeside

12 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Lager en hjemmeside for en kunde, og han har nå gitt meg en liste over meta-tags som jeg skal legge inn i headen.

Hun har skrevet 3 - 4 sider med ord som kan forbindes med hennes firma.

Hun har også skrevet inn konkurrentenes firmanavn. Er dette lov?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er vel lov, men det er ikke sikkert konkurrenten blir så glad for det.

Når det gjelder mengden av ord så har jeg alltid lagt inn kanskje 20 ord jeg på de sidene jeg har lagd. 3-4 sider virket ekstremt mye.

Endret av black v0id
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er vel lov, men det er ikke sikkert konkurrenten blir så glad for det.

Når det gjelder mengden av ord så har jeg alltid lagt inn kanskje 20 ord jeg på de sidene jeg har lagd. 3-4 sider virket ekstremt mye.

Jeg er helt enig med deg, det er veldig mye, men de har skrevet slik:

sukker, SUKKER, s u k k e r, S U K K E R osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

sukker, SUKKER, s u k k e r og S U K K E R blir vel som smør på flesk.

Hvis sidene har tre ekstra ord for hvert ord blir det i stedetfor 3-4 sider litt over en halv side til en side. Men det kommer helt an på hvor mange ekstra ord det står der.

Endret av black v0id
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for hjelpen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

metatags har lite å si om dagen, men må fortsatt være med. det er innholdet på siden (benytte meta-ordene ofte) og headern som er viktiskt.

Be kunden velge seg ut 10 ord maks hun vil ha med

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hun har også skrevet inn konkurrentenes firmanavn. Er dette lov?

Nei dette er ikke lov. Det er flere som har blitt saksøkt pga. dette - og vunnet (kilde: http://www.submitcorner.com/Guide/Meta/keywords.shtml). Jon Bing har også sagt noe om bruk av konkurrentens navn i metataggene men jeg finner desverre ikke igjen artikkelen i farten.

Klarer man ikke ved hjelp av egne metoder og tjenester og skape vekst i firmaet, så har ikke firmaet gode nok tilbud eller tjenester som folk vil ha - og har ergo ikke livets rett mener nå jeg.

En annen ting er at det er ekstremt irriterende å komme inn på et annet firmas websider når man skal en helt annen plass. Meta-taggene skal bl.a. være som et slags stikkordregister i ei bok og da må de ha en direkte relevans til innholdet.

Endret av kjelle392
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

sukker, SUKKER, s u k k e r, S U K K E R osv.
Dette vil gi negativ virkning på søkemotorers ranking av siden om jeg ikke har misforstått noe. ( ord brukt flere ganger )

Metatags er som sagt "avlegs" og helt andre ting ligger til grunne for god rangering....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei dette er ikke lov. Det er flere som har blitt saksøkt pga. dette - og vunnet (kilde: http://www.submitcorner.com/Guide/Meta/keywords.shtml). Jon Bing har også sagt noe om bruk av konkurrentens navn i metataggene men jeg finner desverre ikke igjen artikkelen i farten.

Jeg har aldri hørt noe om at folk er blitt saksøkt for dette i Norge. Har det virkelig skjedd?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det vet jeg ikke, men jeg vet at Bing har uttrykt seg om emnet. Det var en artikkel både på nett og i papirutgave for 2-3 år siden.

Uansett er dette dårlig forretningsskikk og er uetisk som ikke bør forekomme selv om det skulle være lov.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Early versions of search algorithms relied on webmaster-provided information such as the keyword meta tag, or index files in engines like ALIWEB. Meta tags provided a guide to each page's content. But using meta data to index pages was found to be less than reliable because the webmaster's account of keywords in the meta tag were not truly relevant to the site's actual keywords. Inaccurate, incomplete, and inconsistent data in meta tags caused pages to rank for irrelevant searches.[3] Web content providers also manipulated a number of attributes within the HTML source of a page in an attempt to rank well in search engines.[4]

By relying so much on factors exclusively within a webmaster's control, early search engines suffered from abuse and ranking manipulation. To provide better results to their users, search engines had to adapt to ensure their results pages showed the most relevant search results, rather than unrelated pages stuffed with numerous keywords by unscrupulous webmasters. Since the success and popularity of a search engine is determined by its ability to produce the most relevant results to any given search allowing those results to be false would turn users to find other search sources. Search engines responded by developing more complex ranking algorithms, taking into account additional factors that were more difficult for webmasters to manipulate.

Frå Wikipedias artikkel om søkemotoroptimalisering.

Bruk av nøkkelord i meta-taggen (<meta name="keywords" content="blabla, bla" />) er mindre relevant for søkemotorar i dag, sidan dette gjev vevmeistrar for mykje kontroll.

Basic Drupal SEO: On-site Optimization

Dette er ei rettleiing for å gjere Drupal meir søkemotorvennleg, sjølv om du ikkje brukar Drupal kan det vere prinsipp som er gode å ta med seg. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Googles offisielle webmaster-blog hos Blogspot bekrefter det enixitan sier; "... we [Google] generally ignore the contents of the "keywords" meta tag".

Så kan man tenke at, "Hei, la oss legge inn de 3-4 sidene med stikkord som skjult tekst (f.eks. bruke samme tekst-farge som sidens bakgrunns-farge), så Google kan finne meg på de ordene i stedet". Keyword stuffing, som det kalles, er desverre ingen god ide heller, og kan i værste fall "harm your site's ranking" i følge Googles Webmaster Help Center.

Konklusjon: Styr unna alle stikkordene. Det kommer ikke til å hjelpe.

(PS! Google's Webmaster Guidelines er veldig nyttige for å lære mer om hvordan man skal utforme siden med tanke på søkemotorer).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive